Una dintre soluțiile pentru reducerea numărului de plângeri pe segmentul RCA este eliminarea societăților care practică tarife joase și, după momentul daunei, nu achită despăgubirile, a declarat Albin Biro, membru neexecutiv în conducerea Autorității de Supraveghere a Asigurărilor (ASF).
„Există probleme cu unele dosare de daune pe RCA și probabil că numărul lor este mult mai mare față de numărul de plângeri care ajung la autoritate. Am vorbit de o soluție care ar însemna eliminarea din piață a celor care nu plătesc. Autoritatea are la îndemână această soluție. Trebuie analizate însă și consecințele unei astfel de decizii, cum s-ar reflecta la nivelul Fondului de garantare a asiguraților. Dar, deocamdată cred că trebuie să ajungem la piață, la societăți și să înlăturăm aceste practici, care înseamnă pentru asigurați sau potențialii asigurați că la RCA mă asigur la cel mai ieftin asigurător și nu mă interesează consecințele. Cât timp există asigurători ieftini de la care nu ne așteptăm la plata daunelor dar nici nu ne interesează pentru că alții vor fi beneficiarii acestor despăgubiri, acest fenomen nu va dispărea”, a spus Biro.
În primele nouă luni ale anului 2012, autoritatea de reglementare a primit 8.520 de reclamații privind serviciile asigurătorilor și brokerilor, în creștere cu 65% față de perioada similară a anului 2011.
„Din acest număr total, 5.421 petiții se încadrează în segmentul asigurărilor obligatorii RCA și reprezintă 0,11% din volumul total al contractelor RCA încheiate în această perioadă. Din analiza petițiilor înregistrate se constată că aspectul cel mai frecvent reclamat este neplata despăgubirilor solicitate, respectiv recalcularea valorii despăgubirilor, a valorilor de răscumpărare pentru asigurările de viață. De asemenea, s-au constatat probleme de comunicare între asigurați/păgubiți și reprezentanții societăților de asigurare”, anunța în decembrie fosta Comisie de Supraveghere a Asigurărilor (CSA).
Numărul reclamațiilor pe segmentul RCA a crescut cu 41,25%, de la 3.838 la 5.421, acestea având o pondere de 63,63% în totalul petițiilor.
La nivelul anului 2011, potrivit datelor fostei CSA, societățile Euroins, Carpatica Asig și Astra cumulau 60,15% din numărul total de reclamații adresate autorității.
„Dinamica reclamațiilor înregistrate în anul 2011, raportat la anul 2010, arată că societățile Euroins și Astra au înregistrat creșteri de 58,44% și, respectiv, de 18,91%, în timp ce societatea Carpatica Asig a înregistrat o scădere cu 33,71%”, se arată în raportul anual la instituției, care preciza că în 2011 au fost depuse 7.570 de petiții.
Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat primesc despăgubiri pentru daunele materiale și/sau vătămările corporale suferite.
Scopul poliței este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri pentru daunele suferite, independent de situația materială a celui care a produs paguba.
Potrivit legislației, șoferii care circulă pe drumurile publice trebuie să încheie o poliță RCA.
În 2012, subscrierile RCA au reprezentat un sfert din veniturile industriei asigurărilor generale și de viață.
Societățile autorizate să emită RCA sunt ABC Asigurări, Allianz-Țiriac Asigurări, Generali România, Asirom, Euroins România, Astra, Omniasig, Carpatica Asig, Groupama Asigurări, UNIQA Asigurări și City Insurance.