Prima pagină » Știri » BLACK FRIDAY – ZIUA ÎN CARE PREȚURILE PICĂ. Românii au cheltuit într-o noapte MILIOANE DE EURO pe internet

BLACK FRIDAY – ZIUA ÎN CARE PREȚURILE PICĂ. Românii au cheltuit într-o noapte MILIOANE DE EURO pe internet

Un singur MAGAZIN românesc a vândut de 8 MILIOANE DE EURO în 12 ore...

„Vinerea Neagră” a cumpărăturilor, ziua în care se deschide oficial sezonul reducerilor de iarnă în Statele Unite ale Americii, nu mai este demult un fenomen exclusiv american, prin care comercianții taie masiv prețurile, imediat după „Ziua Recunoștiinței”, din ultima joi a lunii noiembrie. Pentru prima dată în România, câteva magazine online au preluat ideea și au obținut rezultate pe măsură: vânzări record de câteva milioane de euro, în doar câteva ore.

Mulți români s-au trezit vineri încă de la 5 dimineața, ca să profite de promoțiile la tablete, telefoane, laptopuri și LCD-uri anunțate de mai multe magazine online și de un lanț comercial. Reducerile de preț au ajuns până la 70-80%.

Foto: Silviu Matei

Retailerii online au avut astfel, în doar câteva ore, creșteri ale cifrei de afaceri, de până la 4%, vânzând de câteva ori mai mult decât într-o întreagă zi obișnuită. Din cauza numărului mare al accesărilor, stocurile de produse au fost epuizate în câteva ore, toate site-urile prăbușindu-se pentru mari intervale de timp și înfuriind vizitatorii online.

Reprezentanții eMAG și Flanco au declarat pentru gândul că vineri, între ora 5.00 și ora 12.30, au vândut peste 34.000 de produse în valoare de câteva milioane de euro. Doar eMAG vânduse, până la 10 dimineața, marfă de 4 milioane de euro, iar până la ora 18,00 valoarea comenzilor a ajuns la 8 milioane de euro.

Până duminică, la finele campaniei Black Friday, ei estimează vânzări de 10 milioane de euro. „Promoția Black Friday a reprezentat cea mai mare campanie din retail. Am înregistrat o creștere cu 4% a cifrei de afaceri la nivel de an”, a declarat pentru gândul Iulian Stanciu, președintele grupului de companii eMAG, Flanco și Asesoft Distribution.

Foto: Silviu Matei

Mai mult de o comandă pe secundă la telefoane mobile

Vineri, până la ora 18.00, site-ul eMAG.ro avusese 1,1 milioane de vizitatori, tot stocul din promoția Black Friday fiind epuizat în jurul prânzului. „Încercăm să mai suplimentăm, fără însă a garanta că vom reuși”, scria pe blogul eMAG.

Cel mai repede s-au vândut televizoarele, camerele foto și telefoanele mobile, iar dintre electrocasnice cel mai mult s-au căutat frigiderele. „Pentru Samsung Galaxy SII am avut mai mult de o comandă pe secundă”, ne-a spus Iulian Stanciu.

Pentru 100 de produse selecționate, eMAG a oferit reduceri de preț care au ajuns până la 70-80%. Pentru alte peste 20.000 de alte articole, discountul a fost de 10% pe loc.
Numărul produselor comandate pe eMAG.ro până vineri la ora 18.00 a fost de aproximativ 90.000.

În două ore au fost vândute 80% dintre produse

Și clienții evoMAG.ro au beneficiat, vineri, începând cu ora 8.00, de reduceri de până la 50% la sute de produse. „În primele trei minute după începerea campaniei au fost vândute cele mai hot produse, și anume o tabletă Samsung, un smartphone și un LCD full HD, fiecare având un preț de 999 de lei”, a declarat pentru gândul Mihai Pătrașcu, directorul executiv al evoMAG.ro.

Pătrașcu a spus că în primele două ore de la demararea campaniei, site-ul său a vândut 80% dintre produsele din promoție. „Valoarea vânzărilor, până acum, este de 200.000 de euro, ceea ce reprezintă peste 2% din cifra de afaceri din acest an. Tot stocul din campanie s-a epuizat în câteva ore”, ne-a declarat Mihai Pătrașcu, adăugând că în primele ore ale dimineții de vineri, vânzările au fost de patru ori mai mari decât într-o zi obișnuită.

evoMAG.ro a oferit reduceri la 30 de tipuri de produse, printre care mobile, tablete, monitoare, imprimante, LCD, laptopuri.

Un alt site care s-a inspirat din conceptul american Black Friday, Koyos.ro, a anunțat că numărul vizitelor pe site a crescut de peste 100 de ori în comparație cu media traficului din ultima lună. Un comunicat al companiei International Transactions & Services, care administrează site-ul, arată că vizitatorii site-ului au plasat comenzi a căror valoare a depășit cuantumul comenzilor preluate în mod obișnuit într-o săptămână. Aici, de exemplu, pentru un Televizor LED Full HD prețul este redus la 2.499 lei, de la 2.598 lei.

Site-uri prăbușite, clienți furioși: la alții era mai ieftin

După mai multe reprize în care site-ul eMAG a căzut, reprezentanții eMAG și-au cerut scuze pe blogul companiei. „Am întâmpinat probleme tehnice timp de 48 minute din cauza vârfului maxim de trafic, la un moment dat înregistrându-se peste 100.000 de vizitatori simultan pe site. Ca și nivel de comparație, într-o zi foarte bună sunt între 7 – 8000 de vizitatori simultan iar în vârful din decembrie 2010 au fost 10.000”, a explicat, într-o postare pe blogul eMAG, Radu Apostolescu, vicepreședinte pentru dezvoltare al eMAG.

Și site-ul evoMAG a avut perioade în care a fost indisponibil în dimineața de vineri. Până la ora 11.00, evoMAG a avut peste 80.000 de vizitatori unici și a primit peste 500 de comenzi, iar până la finele zilei reprezentantul firmei crede că se va ajunge la 150.000 de unici.

„Ar fi trebuit ca vânzările să se facă pe >, că aici nu pică servereleJ) Cât despre reduceri, poate la anul va fi într-adevăr BlackFriday:)”, scrie Ciprian Ilie pe pagina de Facebook a eMAG.

„Am plasat o comandă la niste boxe logitech 2.1 acum o ora aproximativ , nu am fost sunat nici până acum să mi se confirme că a fost preluată, mai are rost să aștept?”, întreabă Bogdan, pe blogul eMAG.

„Am urmărit un produs, este la preț de 589.99, la așa-zisa promoție e 519.99. Acest produs este în UE 80-100 de euro, iar în State e 100-120 de dolari. Tot ce am luat de la emag a fost o tastatură și un mouse wireless. În rest prefer să iau de pe net din UE”, comentează Daniel Lungu.

Oferta a cuprins, printre altele, frigidere, console de jocuri și televizoare 3D la jumătate de preț, aparate foto cu 150 de lei, plasme 3D cu 1.600 de lei, frigidere cu numai 499 de lei, mașini de spălat cu 699 de lei și camere foto cu 149 de lei.

Magazinele care au participant la „Black Friday Romania” au fost eMag.ro, Domo.ro, Flanco.ro, evoMag.ro, PCgarage.ro și Koyos.ro.

Bătălia la rafturi: americanii s-au călcat în picioare

Românii nu sunt nici pe departe campioni la buluceala pentru tigăi, ulei sau prăjitoare de pâine reduse la preț. Americanii s-au călcat în picioare la modul cât se poate de propriu, pentru a ajunge în primele rânduri cu acces la produse. Cozile s-au format în fața magazinelor încă de ieri noapte.

O femeie dintr-un magazin Walmart din California i-a dat cu spray paralizant în ochi unei alte cliente, în lupta lor pentru un joc de Xbox 360. Justificarea femeii a fost că, însoțită de cei doi copii ai săi, a fost deranjată de cum se împingeau ceilalți clienți, conform Poliției din Los Angeles, citată de Huffington Post. „Este shopping competitiv”, au explicat polițiștii.

Clienții americani au depus eforturi fizice susținute pentru a pune mâna pe cât mai multe jocuri electronice.

Nu doar electronicele au fost însă la mare preț, ci și prosoapele sau alte obiecte textile.

Pentru magazinele din toată lumea, care pun în aplicare reducerile din ultimul weekend al lunii noiembrie, această zi de vineri este cea în care vând cele mai multe produse din întreg anul. Totodată, comercianții își dau seama ce vor clienții.

Dacă vânzările merg bine în această zi, magazinele își pot permite să țină prețurile sus până în preajma sărbătorilor de sfârșit de an, pentru că știu că nu vor rămâne cu stocurile în brațe, nevândute. Dacă vânzările de „Black Friday” sunt sub așteptări, comercianții trebuie să pună în aplicare reduceri de prețuri până de sărbători, explică specialiștii consultați de New York Times.

Faptul că majoritatea economiilor se află în criză sau în recesiune nu înseamnă că oamenii vor cumpăra mai puțin. Cu atât mai mult, reducerile de preț sunt așteptate cu sufletul la gură. „Economic vorbind, cred că putem spune că oamenii sunt supuși la un stres mai puternic față de anul trecut și am observat că oamenii caută tot timpul anului chilipiruri”, a explicat Mike Vitelli, președintele Best Buy.

Tocmai de aceea, „Vinerea Neagră” a cumpărăturilor se extinde, încă de anii trecuți, începând de la miezul nopții de joi spre vineri, până duminică noapte. Luni, urmează „Cyber Monday” (Lunea electronică), când comercianții exclusiv online intră în acțiune. În România, cele două fenomene de peste Ocean s-au comasat, magazinele online dând startul la reduceri înaintea celor clasice.

Anul trecut, în weekendul „Black Friday”, americanii au făcut cumpărături de peste 45 de miliarde de dolari, conform Daily Mail. În Marea Britanie, luni, comercianții pe internet se așteaptă la peste două milioane de comenzi electronice.

Faptul că cei mai mulți comercianți au devansat startul reducerilor va da anul acesta rezultate și mai bune, arată previziunile, conform CNN. Peste 152 de milioane de americani sunt așteptați să facă achiziții în acest weekend, ceea ce ar reprezenta o creștere de 10% față de anul trecut. Estimările sunt însă greu de făcut, arată National Retail Federation: anul trecut erau așteptați 138 de milioane de cumpărători, însă comercianții s-au trezit cu 212 milioane, un record absolut.

Vânzările comercianților pe internet au crescut și ele de la an la an, cu aproape 16%, iar prețul mediu al unei comenzi în „Vinerea Neagră” a crescut de la 170 de dolari la 190 de dolari, conform datelor Coremetrics, citate de Mashable.

Denumirea „Black Friday” a apărut în anii ’60, când Poliția din Philadelphia a poreclit astfel ziua reducerilor de preț, pentru că provoca blocaje în trafic, aglomerație și violențe pe străzi. Ulterior, termenul „Black Friday” a primit o semnificație legată de contabilitatea comercianților: soldurile negative erau scrise cu roșu, cele pozitive, cu negru. Cumpărăturile din ultima vineri a lunii noiembrie le permitea comercianților să scape de cele mai multe pierderi marcate cu roșu și să intre în zona profitului.

Ce trebuie să știe românii care cumpără din străinătate

Cumpărătorii din România care vor să profite de ofertele comercianților din străinătate trebuie să fie atenți de unde cumpără, pentru a nu fi puși în situația să plătească taxe în plus față de prețul afișat. În general, plata prin card de debit sau credit din România este acceptată de majoritatea comercianților online din străinătate, cu condiția să fie un card VISA sau Mastercard.

Dacă achizițiile din Uniunea Europeană nu sunt supuse unei suprataxări vamale sau prin TVA, cumpărăturile din SUA sau alte țări non-europene pot ajunge să coste mult mai mult decât produsele în sine, pentru că sunt supuse taxării. Marile siteuri de cumpărături electronice, precum Amazon sau Ebay, au însă reprezentanțe în Europa, nu doar pe .com, iar românii ar trebui să apeleze la ele, dacă vor să scape de taxe. Totodată, cumpărăturile voluminoase pot să necesite plăți suplimentare din partea Poștei Române, chiar dacă provin din UE, pentru că există taxe pentru coletele grele.

Citește și