Biroul Român de Audit Transmedia a anunțat, sâmbătă, că va pune la dispoziția industriei de media și publicitate cele mai importante concluzii ale studiilor pe care le desfășoară, prin publicarea a trei concluzii generale legate de media, sub titulatura „BRAT – Tendințe Media”, în perioada 14 – 16 decembrie.
Astfel, luni, BRAT a prezentat concluziile în privința internetului. Conform asociației, dincolo de imaginea cifrelor care prezintă măsura extinderii și popularizării mediului online, asistăm la transformarea internetului dintr-un canal media într-o utilitate și la modificarea percepției publicului în acest sens.
Generația tânăra, nativii erei digitale, învață de la vârstele cele mai fragede să utilizeze internetul. În mediul urban, peste 95% din tinerii cu vârste între 14-24 ani utilizează internetul, procentul depășind 98% în București și orașele mari. În mediul rural procentul este de 82%, dar, având în vedere rata de creștere accentuată, cel mai probabil procentele se vor egaliza în câțiva ani. La 14 ani probabil nu toți adolescenții au voie să utilizeze gazele în gospodărie, dar 89% din ei utilizează internetul.
Pentru acești tineri internetul nu a apărut ca un canal media. Ei întreabă de accesul la internet la hotel sau la restaurant, așa cum generația adultă întreba de apă sau de căldură cu ani în urmă. Această tendință, mai evidentă în cazul tinerilor, se menține și în rândul populației adulte. Internetul a devenit un facilitator, un mijloc ce răspunde unei serii întregi de nevoi: informare, comunicare, interactivitate, divertisment, educare, achiziție de bunuri și servicii, găsirea unui loc de muncă sau vânzarea unui obiect vechi.
Mediile așa-numite tradiționale – presa scrisă, radioul, televiziunea, panotajul – au suferit transformări ale conținutului, mesajelor, modului de a comunica cu oamenii, dar ele fundamental au rămas medii de comunicare, fiind imposibil să se distanțeze de scopul pentru care au fost create: informare, educare, divertisment. Pe lângă ele s-au creat servicii ce au devenit ele însele utilități: transmisia undelor radio și TV, cablul TV, difuzarea de presă. Internetul a produs însă cea mai serioasă și importantă schimbare: a desprins conținutul de canalul său original și l-a retransmis, fie el conținut scris, audio sau video, prin propriile mijloace specifice, precizează BRAT.
Potrivit asociației, internetul va ajuta la diversificarea și îmbogățirea canalelor tradiționale sau le va limita puterea. Televiziunea a început deja să se schimbe, 12% dintre români au deja „smart TV” și încep să îl utilizeze ca atare, vizualizarea emisiei TV liniare este în descreștere peste tot în lume. Panotajul și radioul, chiar dacă mai puțin influențate, vor învăța să profite de noua platformă și să își îmbogățească oferta pentru propriul public.
Pe de altă parte, presa scrisă, chiar dacă a fost cea mai afectată până în prezent pierzând supremația asupra informației scrise, a generat unele dintre cele mai puternice branduri online. Oamenii obișnuiți să citească vor citi în continuare conținutul, brandul cunoscut, schimbând doar platforma, mai spune BRAT.
Pe lângă eliminarea barierelor geografice, socio-culturale, informaționale și deschiderea de noi oportunități pentru afirmarea individuală, mediul online a atras și dezvoltat răspunsuri la toate nevoile și obiceiurile de zi cu zi ale oamenilor. Utilizarea internetului nu trebuie asimilată cu accesarea unor site-uri de conținut, ea vizează multe alte scopuri: 75% dintre utilizatori folosesc internetul pentru folosirea e-mailului, 63% pentru accesarea unor site-uri de servicii, 84% pentru căutare de informații, 20% pentru jocuri de noroc si pariuri sportive etc.
Această interdependență se manifestă în acoperirea, într-o măsură din ce în ce mai mare, a nevoilor zilnice folosind mediul online. 30% din populația din mediul urban face cumpărături pe internet, procentul urcând la 47% în rândul tinerilor 14-24 ani, în timp ce 26% dintre persoanele din grupa de vârstă 25-34 ani realizează operațiuni bancare online lunar, iar 58% dintre persoanele sub 45 de ani caută să se informeze mai întâi pe internet înainte să ia decizia de achiziție pentru un produs.
Internetul se maturizează, se transformă și se dezvoltă continuu, mai spune BRAT. În prezent este o utilitate pentru tot mai mulți oameni. Având în vedere ritmul actual de creștere, BRAT estimează că în România, în umătorii zece ani, 90% din populația orașelor și 70% din populația satelor vor avea acces la această utilitate.
De asemenea, potrivit BRAT, în ultimii ani, penetrarea internetului a crescut exponențial. În prezent, la nivel național sunt 8,8 milioane de utilizatori, din care 6,5 milioane utilizează internetul în fiecare zi. De asemenea, 70% din populația orașelor și 44% din cea a satelor din România utilizează internetul. În mediul urban, consumul zilnic de internet pentru segmentul de vârstă 14-64 de ani a crescut de peste șapte ori din 2002 până în prezent, de la 8% la 56%.
Același procent, 56%, reprezintă procentul persoanelor ce locuiesc în gospodarii din mediul rural care au acces la internet. Din acest punct de vedere, internetul reprezintă a doua utilitate, după electricitate, la care locuitorii din rural au acces și pe care și-o permit, mai spune BRAT.
Asociația adaugă că dintr-un mediu considerat elitist, accesat cu predilecție de către tineri educați din orașe mari, internetul a devenit un mediu accesibil unei categorii de populație din ce în ce mai largi.
De asemenea, profilul actual al utilizatorilor de internet se aliniază la structura populației, eliminând discrepanțele generate de profilul primilor utilizatori. Populația tânără, cea a marilor orașe, populația educată a atins deja pragul maxim. Creșterea numărului de utilizatori ai internetului provine în prezent din rândul populariei adulte sau vârstnice, din orașe medii și mediul rural, din rândul populației cu educație mai redusă. Utilizatorii de internet se maturizează, îmbătrânesc și capătă experiență ca utilizatori: 76% dintre utilizatori folosesc internetul de mai mult de cinci ani.
Pe de altă parte, conținutul se desprinde treptat de canalul media unde a fost creat sau care l-a consacrat în mod tradițional. Internetul are marele avantaj de a fi capabil să integreze orice formă de conținut: text, audio, video, creând o experiență plăcută utilizatorului, oferind accesibilitate, interactivitate și facilități superioare odată cu popularizarea dispozitivelor mobile, mai spune BRAT.
Preferințele oamenilor pentru diversele teme generale de interes ale vieții nu s-au schimbat semnificativ în ultimii zece ani, dar oamenii au acum la îndemână o manieră mult mai facilă de a accesa conținutul care îi interesează. În prezent este mult mai ușor pentru public să aleagă doar ceea ce îi interesează din totalul informațiilor pe care le are la dispoziție. Nu doar priceperea creatorului conținutului în a varia și alterna platformele de distribuție ale conținutului său face ca acesta să fie accesat pe o platforma sau alta în mod preferențial, oamenii învață să utilizeze tehnologia și internetul în propriul interes și pentru a câștigă timp.
De asemenea, tot mai mulți români accesează pe internet tipul de conținut media pe care îl găseau în canalele tradiționale în urmă cu zece ani: 15% dintre utilizatori accesau pe internet site-urile unor ziare/ reviste în 2005, în prezent procentul acestora este de 50%. La fel se întâmplă și în cazul celorlate medii. O treime din populație ascultă radio online sau se uită la TV pe internet, în timp ce procentul acestora nu depășea 5% în 2005.
Mai mult, oamenii rămân fideli brandurilor de conținut. Din primele 15 site-uri din România sub aspectul numărului de vizitatori zece aparțin unor produse media lansate și consacrate în media „tradițională”.
Totodată, BRAT spune că, din perspectiva consumului de conținut media, internetul pare a fi câștigătorul în raport cu multe criterii: accesibilitate, rapiditate, interactivitate, diversitate, conținut generat de utilizatori.
Dar creșterea accelerată a numărului de utilizatori și a volumului informațiilor disponibile online a atras după sine și decreșterea încrederii în acest mediu. Singurul indicator care a scăzut în ultimii zece ani în ceea ce privește internetul este nivelul de încredere al populației în informațiile găsite pe internet. Astfel, 60% dintre utilizatori declarau în 2005 că au încredere în informațiile găsite pe internet, în timp ce doar 45% mai consideră acest lucru în prezent.
BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor). Măsurătorile și monitorizările BRAT sunt independente și transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii săi în concordanță cu normele internaționale.