COVID-19. Brexit-ul ar putea bloca accesul la vaccinul împotriva coronavirusului în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord – Politico
Experții în domeniul sănătății au avertizat că Uniunea Europeană ar putea bloca Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord să obțină un vaccin împotriva coronavirusului din cauza Brexit-ului. În afara sistemelor de aprobare și aprovizionare a medicamentelor din UE, Regatul Unit al Marii Britanii ar putea plăti mai mult pentru un vaccin și îl poate primi mai târziu.
Nu este de așteptat ca vaccinul împotriva virusului mortal de gripă să fie disponibil în mai puțin de optsprezece luni, timp în care Regatul Unit ar putea fi în afara autorității de reglementare a medicamentelor din UE, Agenția Europeană pentru Medicamente (AEM). Firmele farmaceutice au mai multe șanse să acorde prioritate pieței UE, mai degrabă decât să își trimită medicamentul la Agenția de reglementare a medicamentelor și a serviciilor de sănătate din Marea Britanie, notează politico.
Dacă negocierile în curs nu au ca rezultat o formă de aliniere cu aprobările AEM, producătorii de medicamente vor prioritiza piața UE, mai degrabă decât să-și trimită medicamentul la Agenția de reglementare pentru medicamente și produse medicale din Regatul Unit.
„Agenția Europeană pentru Medicamente reprezintă un grup de pacienți de 500 de milioane de pacienți. Aceasta este ca o piață profitabilă pentru ca o companie de medicamente sau un producător de vaccinuri să acorde prioritate”, a spus Olivier Wouters, profesor asistent de politică în domeniul sănătății la London School of Economics.
Ceea ce unii parlamentari, precum Greener Natalie Bennett, vor să știe este dacă guvernul intenționează să caute acces special la sistemul de aprobare rapidă al AEM.
AEM are o procedură de urgență pentru a aproba vaccinuri atunci când o pandemie apare. Procedura presupune ca va fi aprobată în 70 zile, perioada standard fiind 210 zile, aceasta fiind activată datorită răspândirii coronavirusului.
„Regatul Unit ar putea fi în afara autorității autorității de reglementare a medicamentelor din UE la sosirea unui vaccin contra coronavirusului”, a spus Olivier Wouters, profesor asistent de politică în domeniul sănătății la London School of Economics.
Mark Flear, cititor la Queen’s University Belfast School of Law, a declarat că AEM ar putea să nu poată nici măcar să acorde unei țări terțe un astfel de acces selectiv.
Flear vede o altă posibilitate: U.K. ar putea „oglindi” deciziile AEM, în loc să parcurgă singuri pașii de reglementare. Dar acesta nu se va întâmpla probabil, crede el.
„Problema este că guvernul Regatului Unit continuă să spună că vrea să se asigure că poate prelua controlul și nu dorește să fie aliniat îndeaproape cu regulile UE”, a spus el.
Mai mult decât atât, guvernul lui Boris Johnson – hotărât să arate că U.K. este în picioare după Brexit – și-a luat angajamentul la nivelul UE cu privire la răspunsul coronavirusului. În schimb, s-a concentrat pe contactele bilaterale și forumurile globale precum Organizația Mondială a Sănătății.
Guvernul a spus că dorește să colaboreze cu UE în domeniul farmaceutic, dar obiectivele de negociere care tocmai au fost lansate merg doar până la menționarea practicilor de fabricație, testarea medicamentelor și schimbul de informații.
Regatul Unit este deja în afara achizițiilor comune ale UE de măsuri medicale care le permit țărilor membre ale UE să-și combine puterea de cumpărare pentru a asigura accesul la medicamente și produse medicale vitale în caz de amenințare pentru sănătatea umană. În timpul focarului de coronavirus, mecanismul a fost activat pentru a procura echipamente publice de protecție, spre exemplu măștile.
UE nu a exercitat încă această putere în ceea ce privește un vaccin sau un tratament pentru virus, deoarece nu există niciunul. Cu toate acestea, ministrul Sănătății din Malta, Chris Fearne, a solicitat UE să procure în comun un vaccin împotriva coronavirusului.
Wouters a spus că Europa oferă mai multă putere de cumpărare atunci când negociază un preț cu companii, chiar dacă unele țări, precum Suedia, au un record de menținere a prețurilor la medicamente la un nivel scăzut.
Flear a convenit, de asemenea, că a fi în afara sistemului comun de achiziții publice „ar putea însemna costuri mai mari și acces mai puțin rapid la măsurile medicale”.
„Acest lucru ar putea avea un efect negativ asupra capacității U.K. de a răspunde la coronavirus sau, într-adevăr, orice alt lucru care apare”, a spus el. „Acest lucru ar putea însemna că face mai greu pentru U.K. să răspundă coronavirusului.”
O altă cale – explorarea cooperarării dintre Marea Britanie și UE în alte domenii specifice și strict definite
Medicamentele pot fi administrate unui număr limitat de pacienți înainte de a fi autorizați în urma măsurilor de „compasiune” care au fost utilizate, de exemplu, cu medicamentul Orkambi cu fibroză chistică. Programele de utilizare compatibile se aplică de obicei la pacienții cu cel mai mare risc sau la cei mai bolnavi. Este posibil ca țările să poată aplica astfel de măsuri pentru a obține orice vaccin contra coronavirusului populației lor înainte de aprobarea oficială a reglementărilor.
Probabil, cel mai apropiat guvern al Regatului Unit în mandatul său de negociere Brexit în ceea ce privește cooperarea în domeniul sănătății publice spune că este „deschis să exploreze cooperarea dintre Marea Britanie și UE în alte domenii specifice și strict definite, unde acest lucru este în interesul ambelor părți , de exemplu, în probleme de securitate sanitară”.
Dar această cooperare între U.K. și UE va fi „vitală” în anumite domenii, a declarat Richard Torbett, directorul executiv al grupului de lobby farmaceutic, Asociația Industriei farmaceutice britanice.
„Vrem să vedem un acord care protejează siguranța pacientului și sănătatea publică și consideră că ambele părți colaborează la aspecte ale reglementării medicamentelor”, a spus el.