Prima pagină » Economic » Calendarul privatizării CFR Marfă rămâne neschimbat. Gruia Stoica trebuie să vină până luni cu 170 de milioane de euro

Calendarul privatizării CFR Marfă rămâne neschimbat. Gruia Stoica trebuie să vină până luni cu 170 de milioane de euro

Calendarul privatizării CFR Marfă rămâne neschimbat. Gruia Stoica trebuie să vină până luni cu 170 de milioane de euro
Termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă nu a fost prelungit de Guvern în ședința de miercuri, astfel că, în lipsa unei alte decizii, Grup Feroviar Român va fi obligat să achite cel târziu luni încă 170 milioane euro pentru 51% din acțiuni, au declarat agenției MEDIAFAX surse oficiale.

Termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă nu a fost prelungit de Guvern în ședința de miercuri, astfel că, în lipsa unei alte decizii, Grup Feroviar Român va fi obligat să achite până cel târziu luni încă 170 milioane euro pentru 51% din acțiuni, au declarat agenției Mediafax surse oficiale.

Surse guvernamentale au declarat, pentru ndul, că, „dacă GFR nu plătește până luni, tranzacția se anulează”

„Problema legată de o amânare a termenului de privatizare a CFR Marfă nu a figurat pe agenda ședinței de guvern și nici nu a fost luată în discuție în timpul întregii ședințe”, au declarat pentru MEDIAFAX mai multe surse participante la ședință.

Sursele citate mai afirmă că, la acest moment, pentru perioada următoare nici nu este programată o eventuală ședință specială de guvern pe această temă.

Contactați de MEDIAFAX, reprezentanții Ministerului Transporturilor nu au dorit să comenteze informația.

Contactați de gândul, reprezentanții GFR nu au dorit să comenteze dacă vor plăti banii până luni. Amintim că la începutul lunii septembrie Gruia Stoica, patronul GFR, a declarat că va plăti restul sumei până la cele 202 milioane euro pentru pachetul majoritar de acțiuni la CFR Marfă abia după ce Consiliul Concurenței va finaliza analiza privind eventuala concentrare de piață și va elibera un aviz.

GFR a virat, joi, 90,4 milioane de lei (aproximativ 20 milioane de euro) într-un cont escrow deschis la Banca Transilvania, suma reprezentând 10% din prețul de cumpărare a 51% din acțiunile CFR Marfă deținute de stat, condiție prealabilă pentru finalizarea procesului de privatizare. Anterior, GFR a depus o garanție de 10 milioane euro pentru participarea la privatizare.

Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de hotărâre de guvern în baza căruia termenul pentru finalizarea privatizării CFR Marfă ar urma să fie amânat până la 20 decembrie.

În nota de fundamentare a proiectului se precizează că prin amânarea termenului se vizează asigurea parcurgerii perioadelor necesare pentru completarea de către cumpărător a documentelor depuse prin notificarea Consiliului Concurenței și emiterea deciziei din partea autorității de concurență, dar și pentru formalitățile de înregistrare la Registrul Comerțului a reducerii capitalului social al CFR Marfă.

Luni, președintele Traian Băsescu a declarat că orice om care privește la modul în care se desfășoară procesul de privatizare a CFR Marfă poate considera ca mai devreme sau mai târziu acesta va face obiectul unei anchete.

Marți, premierul Victor Ponta nu s-a pronunțat legat de prelungirea acestui termen, precizând că va discuta cu ministrul Transporturilor și va fi decis atunci dacă procedura de privatizare va fi oprită, caz în care statul trebuie să restituie cumpărătorului banii achitați până în prezent, sau va fi continuată.

El a justificat însă o eventuală prelungire a termenului de finalizare a privatizării CFR Marfă prin faptul că Guvernul nu ar putea să transfere compania în proprietate privată nici dacă sunt achitați acum toți banii, fără avizul Consiliului Concurenței.

În luna iunie, GFR a fost declarat câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.

Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiți după ce Consiliul Concurenței va emite o decizie privind tranzacția.

Hotărârea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfă a fost publicată la jumătatea lunii august în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv jumătatea lunii octombrie.

Recent, GFR a depus la Consiliul Concurenței notificarea privind achiziția a 51% din CFR Marfă. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate în tranzacție și piața de profil.

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat duminică pentru MEDIAFAX că o analiză obișnuită durează maxim 45 de zile dacă notificarea este completă, iar în cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.

El a adăugat că instituția pe care o conduce a solicitat GFR unele completări cu termen de primire în 20 de zile, iar din experiența Consiliului, după ce notificarea este completă, o analiză durează circa o lună.

CFR Marfă este cea mai mare companie de profil din România, iar GFR principalul competitor.

 

Citește și