Unul dintre sloganurile campaniei gândul „Why Don’t You Come Over” a ajuns să fie discutat în Comisia de Afaceri Interne din Parlamentul Marii Britanii, care a audiat marți mai mulți oficiali britanici, dar și pe ambasadorii României și Bulgariei, pentru a stabili ce impact va avea migrația din aceste două țări către piața muncii din Regatul Unit, începând cu 1 ianuarie 2014, când restricțiile vor fi eliminate.
Șeful Comisiei, parlamentarul laburist Keith Vaz, l-a întrebat pe ambasadorul român Ion Jinga despre campania gândul și impactul pe care aceasta l-a avut, moment care a relaxat atmosfera audierii, provocând râsetele parlamentarilor care erau la curent cu mesajele gândul. „Au spus pe site-ul lor că jumătate dintre femeile din România arată precum Kate Middleton, iar cealaltă jumătate arată precum sora ei”, a spus zâmbind laburistul Keith Vaz.
Gândul și GMP Advertising au lansat, la sfârșitul lunii ianuarie, campania „Why Don”t You Come Over”, ca răspuns la o presupusă campanie britanică de descurajare a românilor și bulgarilor care au de gând să plece la muncă în Marea Britanie. Atunci, i-am invitat pe britanicii care se tem de venirea românilor să vină ei în România și să afle de ce este atât de bine aici, încât Prințul Charles și-a cumpărat o casă.
Totul a plecat de la anunțul unui oficial din Guvernul britanic că va exista o campanie oficială de descurajare a imigranților români și bulgari, iar presa din Regat a promovat mesajul, The Guardian ajungând să organizeze un concurs în care cititorii să propună afișe și sloganuri pentru campania guvernamentală. Britanicii au reacționat însă negativ, bătându-și joc prin mesajele create de intenția guvernului lor. Ulterior, premierul David Cameron a declarat că nu există o intenție oficială pentru lansarea unei astfel de campanii anti-imigrație. Temele de discuție împotriva românilor și bulgarilor au fost întreținute și promovate de politicieni ai Partidului Conservator și ai UKIP (UK Independence Party), precum și de presa tabloidă britanică.
Marți, Keith Vaz, parlamentar al Partidului Laburist, care a condus audierile Comisiei la care au fost intervievați și ambasadorii României și Bulgariei, l-a întrebat la un moment dat pe ambasadorul Ion Jinga despre percepția presei din România asupra dezbaterii britanice privind piața muncii și a menționat campania gândul „Why Don”t You Come Over”.
Redăm mai jos fragmentul discuției:
Vaz: În ce privește percepția presei din România despre dezbaterea din țara noastră, am văzut site-ul Gândul (pronunță gundal), care a dat replica la presupusele reclame care ar fi urmat să apară în presa românească pentru a le spune oamenilor să nu vină în această țară. Cum a reacționat presa din România la această dezbatere din Marea Britanie?
Jinga: Avem un foarte bun simț al umorului (toată comisia izbucnește în râs)…
Vaz (râzând): Au spus pe site-ul lor că jumătate dintre femeile din România arată precum Kate Middleton, iar cealaltă jumătate arată precum sora ei.
Jinga: Da, este un articol publicat de presa din România, care a avut foarte mare succes. Așa este, avem femei foarte frumoase…
Vaz: Într-adevăr (zâmbește).
Discuția dintre Vaz și Jinga, în legătură cu campania Gândul, începe în jurul cotației 16:07:40
Keith Vaz este parlamentar din 2007, ales în circumscripția Leicester, și este el însuși un imigrant, originar din India. Vaz a ocupat postul de ministru pentru Europa, între anii 1999 și 2001.
Estimările Ambasadei României: cel mult 25.000 de români vor veni în Marea Britanie în 2014
Ambasadorul României la Londra, Ion Jinga, le-a explicat parlamentarilor din Comisie că estimările ambasadei plasează numărul românilor care vor veni în 2014 să muncească în Marea Britanie între 15.000 și 25.000. Ambasadorul Bulgariei, Konstantin Dimitrov, a estimat că bulgarii vor veni la muncă în număr de 8.000-10.000.
„Toate indiciile, rapoartele și statisticile sugerează că cea mai mare parte a migrației românilor spre Marea Britanie a avut deja loc. Sunt între 80.000 și 100.000 de români în Marea Britanie. Eu am făcut propriile mele calcule, mai demult am fost inginer fizician, deci sunt destul de bun la matematică și nu amestec artimetica cu sociologia, cum au făcut unele organizații precum Migration Watch (organizație care estimat un număr mult mai mare de români care vor veni la muncă în Marea Britanie). Estimarea mea, și vă repet că nu am la îndemână un glob de cristal, este că vor veni între 15.000 și 25.000 de români în UK în 2014″, a spus ambasadorul Ion Jinga.
Un sondaj realizat la comanda BBC, pentru emisiunea Newsnight, realizat de Gallup România pe un eșantion de peste 1.100 de persoane, a arătat că foarte puțini români își fac cu adevărat planuri să plece la muncă în Marea Britanie – sub 1%, iar aproximativ 4% spun că ar alege Marea Britanie ca destinație de muncă în 2014.
Ambasadorul României a mai încercat să argumenteze, în fața Comisiei, că românii nu sunt chiar atât de atrași de piața muncii din Marea Britanie și că cei care sunt deja acolo sunt oameni muncitori, care contribuie la economia britanică într-o mai mare măsură decât scot bani din ea.
„Nu am nimic împotrivă ca guvernul britanic să facă propria evaluare, însă pot să vă asigur că nu va avea loc un influx masiv de români, pentru că economia românească este în creștere, șomajul scade, locuințele sunt la îndemână, deci cred că destinația preferată a românilor este România”, a spus Jinga.
Întrebat de unul dintre parlamentarii britanici cum vor contribui românii care vor veni din 2014 la economia Marii Britanii, ambasadorul Ion Jinga a spus că deja acest lucru se vede.
„Premierul David Cameron a spus, într-un discurs de pe 25 martie, că românii care locuiesc în Marea Britanie muncesc mult, plătesc taxe și sunt apreciați de angajatorii lor. Pot să vă spun cum contribuie cei care au venit deja. Sunt o comunitate tânără, între 18 și 35 de ani, cu o stare bună de sănătate, deci nu cer ajutoare sociale sau de sănătate. Ei contribuie prin calificările pe care le au: sunt peste 4.000 de doctori și surori medicale din România aici, sunt peste 6.000 de profesori, studenți și cercetători români în universitățile voastre. Mă aștept că vom contribui mai mult la economia voastră decât luăm. E o stradă cu două sensuri, și voi aveți de câștigat”, a spus ambasadorul Ion Jinga.
Unul dintre parlamentarii prezenți la dezbatere a remarcat de asemenea un paradox interesant în discursurile publice din Marea Britanie, împotriva românilor și bulgarilor:
„Nu vi se pare contradictoriu că un grup spune că românii și bulgarii vin în Marea Britanie să ia ajutoare sociale, iar alt grup sau chiar același grup spune că vin să ia slujbele?”.
Campania Gândul pentru Marea Britanie: de la afișe la couch-surfing
Campania „Why Don”t You Come Over” a ajuns să fie preluată în peste 100 de materiale din presa internațională, dintre care case de presă prestigioase precum BBC, Time, Associated Press, Financial Times, Reuters, dar și în Huffington Post sau la postul britanic de televiziune Channel 4. Reacțiile publicului au fost copleșitoare – peste 5.000.000 de impresii în presa românească, peste 1.500.000 impresii pe Facebook, 49.000 impresii pe Twitter, peste 17.000 impresii pe bloguri și în comentarii, peste 60.000 comentarii în presa românească online.
Campania gândul a continuat, cu sprijinul Webstyler, cu un nou proiect: un site de couch-surfing dedicat britanicilor. Peste 300 de români și-au pus la dispoziție canapelele pentru turiștii britanici care vor să vină în vizită în România și vor să cunoască viața reală și oamenii, fără filtrul agențiilor de turism.
De asemenea, a fost creat un site de anunțuri cu locuri de muncă pentru britanicii dornici să lucreze în România. După cum era de așteptat, au existat doar doi amatori.
Până la urmă, gândul a mers până la capăt și a pus în aplicare ceea ce Guvernul britanic dădea semne că ar fi vrut să facă în presa românească: a cumpărat o pagină de reclamă în prestigiosul The Guardian, cu un mesaj din partea românilor către premierul britanic David Cameron.