Mai multe pagini și postări au apărut pe rețelele sociale. #boicot, #boicotreferendum și #staiacasa îndeamnă internauții să nu meargă pe 6 și 7 octombrie la urne. Pe 15 septembrie, a fost creată pe Facebook o pagină intitulată „Boicot”, care este urmărită de 4.000 de persoane și unde sunt postate diferite motive pentru care lumea nu ar trebui să se prezinte la referendum.
Credem că #boicot este o alegere a celor care nu doresc să legitimeze prin votul lor referendumul din 6 și 7 octombrie 2018. Prin urmare, comunitatea #boicotlareferendum nu participă la vot. Cu sau fără cvorum, vom sta acasă în ambele zile. Credem că oamenii din România nu aveau nevoie de un referendum în care banii publici sunt cheltuiți inutil. Credem că întrebarea care a fost formulată pentru referendumul din 6 și 7 octombrie este una menită să manipuleze alegătorii să voteze tot ce vrea puterea”, se arată în descrierea paginii.
Administratorii paginii „Boicot” mai precizează că politica nu ar trebui să fie făcută în biserică, în școli sau în orice altă instituții de educație. „Credem că fiecare român are dreptul să aibă o familie care să-l susțină, să-l respecte, să-l iubească, prin urmare credem că nu este nevoie de instaurarea unui singur model de familie. Credem în orice familie care nu legitimează ura celor care vor să manipuleze. (…) Prin urmare, dezaprobăm toate acțiunile reprezentanților bisericii de a face mobilizare politică și propagandă în favoarea unui referendum care face jocurile politice de la nivel înalt”, potrivit sursei citate.
MozaiQ, organizație comunitară care se adresează persoanelor LGBT din România, a derulat pe Facebook o campanie de boicotare a referendumului. Asociația a ales mesajul potrivit căruia „Iubirea nu se votează” și îndeamnă oamenii ca pe 6 și 7 octombrie să stea acasă.
„Cei care se află în spatele modificării Constituției urmăresc deturnarea României de la principiile și valorile europene. Procesul de integrare și participare activă a României la construcția europeană nu poate fi oprit de un demers homofob. Curtea Europeană a Drepturilor Omului susține recunoașterea tuturor cuplurilor de către statele europene. (…) Coaliția pentru Familie are legături cu grupuri evanghelice conservatoare din SUA și Rusia, care promovează politici nedemocratice”, susține Asociația MazaiQ, printr-un mesaj postat pe Facebook
De asemenea, mai multe asociații, printre care Asociația Accept, LGBTEAM, Rise Out, Pride România, Rainbow România, Gender Talk și Prisma, au transmis într-un clip video mesajul „De referendum, stai acasă și fă dragoste„.
Asociația Accept a derulat în mediul online o campanie însoțită de hashtag-urile #boicot, #boicotlareferendum și #stauacasă. În această campanie au fost realizate mai multe clipuri video care prezintă îndemnuri de a nu merge la referendum.
„Laura și Cătălin sunt împreună de 11 ani. În urmă cu patru ani, au decis să se căsătorească având un angajament foarte puternic unul față de celălalt. Pentru niciunul referendumul nu este necesar, dimpotrivă. Susțin că le produce o stare de disconfort. Pe Laura situația o întristează și o îngrijorează: «Dacă drepturile altor oameni nu sunt safe, atunci nici eu nu sunt safe»”, este mesajul care însoțește descrierea unui clip postat de Accept.
Totodată, asociația Accept îndeamnă oamenii să nu participe la referendum, pentru că este „imoral și rușinos”.
„Prin #boicot refuzăm acest referendum imoral și rușinos pentru România, care reprezintă un punct de cotitură în istoria țării noastre. Acest referendum este primul pas la nivel național care ne rupe de Europa, de lumea civilizată, de speranța că la un moment dat vom putea trăi fericiți și în România. Dacă vă pasă, stați acasă”, se mai arată pe pagina asociației Accept.
O altă organizație care a început o campanie de boicotare a referendumului este Rise OUT. Asociația susține că referendumul nu va rezolva adevăratele probleme ale României. „1 din 4 românce este agresată fizic de către partenerul său. Referendumul din 6-7 octombrie nu va rezolva problemele acestor femei. Mai bine stai acasă”, este mesajul postat pe pagina de Facebook a Rise OUT.
Viral pe rețelele sociale a devenit însă clipul „Copiii referendumului„, lansat de comunitatea Declic, care îndeamnă de asemenea la boicot. Spot-ul este inspirat de serialul „Povestea Slujitoarei” și a cumulat peste 100.000 de vizualizări.
Mesajul clipului e transmis după imagini care reproduc scene din „Povestea Slujitoarei”, un serial despre o distopie în care femeile fertile sunt folosite pentru reproducere, fiind considerate un bun al societății, fără drept de a alege asupra propriei vieți. În imagini, niște copii crescuți într-o astfel de societate sunt puși să recapituleze ce anume se sărbătorește pe 6 și 7 octombrie, data în care are loc referendumul. Apoi, aceștia asistă la arderea pe rug a unei femei, pe un câmp ce se aseamănă cu zona Palatului Parlamentului.
Spotul se încheie cu mesajul „Depinde de noi ce viitor le pregătim. Dacă vă pasă, stați acasă”, #boicot.
Clipul „Copiii referendumului”, produs de Papaya Advertising și susținut de Declic și Accept, a fost distribuit de circa 2.000 de ori în mai puțin de o oră de la publicarea pe Facebook.
Coca-Cola a inițiat o campanie în care și-a exprimat poziția față de referendum. Oimagine în care șase sticle de răcoritoare așezate două câte două, sugerând ideea de cuplu (primele două sunt inscripționate „Coca” și „Cola”, următoarele două având aceleași nume, respectiv „Coca” și „Coca” și „Cola” și „Cola”) au devenit virale pe rețelele sociale. Descrierea „Noi nu vedem nicio diferență„, a însoțit imaginea.
Mai mulți internauți s-au alăturat campaniei #boicot și și-au exprimat părerea despre referendum.
„Mai pot spune că #iubireanusevoteaza și că acest referendum este imoral și antidemocratic. Mai vreau să spun că în toată vâltoarea asta prietenii din comunitatea LGBT au nevoie de susținere și de o vorbă bună. Nu ezitati să vă arătați sprijinul, nu amânați acest moment pentru a demonstra că există solidaritate. #boicot #boicotreferendum”, a scris un tânăr pe Facebook.
Un alt internaut a postat un mesaj prin care susține că familia tradițională se face, nu se impune. „Între 7 și 8% din populație este gay și va rămâne gay indiferent dacă le îngrădim dreptul la căsătorie sau nu, indiferent dacă sunt copiii voștri sau ai altora, indiferent dacă ei sunt preoți sau au alte meserii, indiferent dacă sunt crescuți de familii tradiționale sau de „altfel” de familii. Sunt un apărător ferm al democrației și de aceea știu că democrația se termină în momentul în care majoritatea încalcă și anulează drepturile minorității”, a postat alt internaut.
Referendumul se va desfășura pe parcursul a două zile, 6 și 7 octombrie 2018, între orele 7.00 și 21.00.Întrebarea care va fi adresată românilor la referendumul pentru redefinirea familiei va fi: „Sunteți de acord cu legea de revizuire a Constituției României în forma adoptată de Parlament?”.