Prima pagină » Știri » Care este procedura legală pentru „a schimba un bec” într-o arhivă a serviciilor secrete

Care este procedura legală pentru „a schimba un bec” într-o arhivă a serviciilor secrete

Care este procedura legală pentru „a schimba un bec
Efectuarea intervențiilor tehnice în unitățile în care se țin informații clasificate e reglementată de două acte normative, care prevăd că accesul e permis "numai angajaților unității care dețin autorizații", la cel mai înalt nivel de secretizare a informațiilor pe care le-ar putea cunoaște.

„Accesul pentru intervenții tehnice, reparații sau activități de deservire în locuri în care se lucrează cu informații secrete de stat ori în care se păstrează, se prelucrează sau se multiplică astfel de informații este permis numai angajaților unității care dețin autorizații de acces, corespunzător celui mai înalt nivel de secretizare a informațiilor pe care le-ar putea cunoaște”, se arată în Hotărârea de Guvern 585 din 2002.

De asemenea, actul normativ mai arată că „accesul angajaților agenților economici care efectuează lucrări de construcții, reparații și întreținere a clădirilor, instalațiilor sau utilităților în zonele administrative ori în zonele de securitate se realizează cu documente de acces temporar eliberate de conducătorii unităților beneficiare, pe baza actelor de identitate, la solicitarea reprezentanților autorizați ai agenților economici în cauză”.

Hotărârea de Guvern mai prevede că persoanele care efectuează astfel de intervenții „vor purta însemne sau echipamente specifice”.

În acest sens, potrivit actului normativ citat, „copiatoarele și dispozitivele telefax se vor instala în încăperi special destinate și se vor folosi numai de către persoanele autorizate, potrivit nivelului de secretizare a informațiilor la care au acces”.

În ceea ce privește autorizația în baza căreia se permite accesul la informațiile clasificate, aceasta trebuie să fie eliberată de „conducătorul persoanei juridice care deține astfel de informații, după notificarea prealabilă la Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat”, se arată în Legea 182 din aprilie 2002 privind protecția informațiilor clasificate.

Fostul ministru al Justiției, Robert Cazanciuc, a susținut, joi, că în 2013, în timpul mandatului său, s-a constituit o comisie, pe care a aprobat-o prin ordin de ministru, care a verificat „sistemul de iluminat” al arhivei SIPA și care a avut acces la arhivă, unde „a schimbat un bec”.

„Nu erau 4 persoane, era o comisie constituită ca urmare a unei sesizări venite la ministerul Justiției. Sistemele de supraveghere video arătau că se întâmplă ceva cu sistemul de iluminat. Prin ordin de ministru s-a aprobat o comisie care să verifice acea instalație de iluminat”, a spus Cazanciuc.

El a menționat că membrii comisiei erau persoane cu diverse funcții și responsabilități pe zona de documente clasificate și că doar aceștia au intrat într-un hol din zona în care se află depozitată arhiva SIPA.

„Au verificat instalația de iluminat, au schimbat un bec și au părăsit acea incintă constatând că toate sigiile de la camerele în care erau depozitate efectiv documentele erau intacte. Nu au avut acces la niciun document, la absolut nimic din arhiva SIPA, a fost o operațiune strict administrativă. Au părăsit locația consemnând un proces verbal la acea chestiune”, a spus Cazanciuc.