Andrea Bryan, manager pentru dezvoltarea afacerilor militare internaționale la Bell Flight, una din cele mai mari companii din sectorul aeronautic mondial, a vorbit, într-un interviu pentru MEDIAFAX și Monitorul Apărării și Securității, despre stadiul negocierilor între România și firma americană referitor la achiziția de elicoptere militare, care ar urma să fie asamblate în țara noastră, în parteneriat cu industria română.
Totodată, reprezentanta companiei americane a prezentat avantajele elicopterelor Bell AH-1Z și UH-1Y, menționând, în mod particular, gradul ridicat de compatibilitate între cele două aparate, ceea ce se traduce în cheltuieli de exploatare mai reduse.
Andrea Bryan a vorbit despre planurile Bell în ceea ce privește dezvoltarea de aeronave inovative, cum ar fi V-280, cât și despre posibilitatea ca România să devină cândva un client pentru aeronava cu decolare/aterizare verticală V-22 Osprey.
Redăm interviul acordat de Andrea Bryan:
Reporter: Care sunt oportunitățile și problemele identificate în ceea ce privește industria locală de apărare?
Andrea Bryan: România și-a manifestat interesul pentru familia Bell H1, care cuprinde Bell AH-1Z Viper și UH-1Y Venom. România a încheiat primul pas cu guvernul Statelor Unite și a transmis o scrisoare de solicitare de preț și disponibilitate, la care s-a răspuns în 2017 și sperăm că următorul nostru pas va fi o scrisoare de cerere pentru o scrisoare de ofertă și accept. În cadrul proiectului și programului nostru aici, în România, intenționăm să colaborăm cu industria românească pentru asamblarea aeronavelor în țară și examinăm, de asemenea, și alte oportunități aici.
Reporter: Care sunt principalii competitori ai Bell la nivel local, cât și regional? Prin ce se remarcă Bell în raport cu competiția?
Andrea Bryan: Nu pot să vorbesc cu privire la ceea ce va include cu exactitate Guvernul român în rândul considerentelor sale. În comparație cu majoritatea concurenților din întreaga lume, ceea ce Bell are de oferit este o aeronavă concepută în scop militar. Așadar, aceste aeronave au fost realizate pentru rigorile mediului de luptă, pentru a transporta militarii în luptă, cu sisteme de arme și avionică complet integrate. Și un alt lucru cu care venim este un pachet robust de cooperare industrială, despre care avem discuții pe termen lung cu Guvernul român și industria românească. Alt beneficiu major este compatibilitatea dintre cele două platforme, între Bell AH-1Z și UH-1Y. Cele două aeronave sunt 85% similare și pe durata programului acest lucru se traduce într-un cost mult mai scăzut de-a lungul duratei de viață, deoarece sunt piese de schimb, echipamente de suport comune, de asemenea, pregătire comună, de fapt, mecanicii și piloții pot fi pregătiți pe ambele aeronave. Deci, pentru țări precum România, cu forțe militare mai reduse, la fel ca și Corpul Pușcașilor Marini din Statele Unite, care din perspectiva SUA sunt o forță mult mai mică, desigur că acest lucru pică foarte bine pentru țările de acest gen, întrucât compatibilitatea este atât de importantă.
Reporter: Mai sunt și alte țări în regiune interesate să achiziționeze elicoptere Bell?
Andrea Bryan: Avem un număr de clienți ce sunt interesați, atât în Europa, cât și în regiune, precum și în alte regiuni de pe glob.
Reporter: Există posibilitatea unui program comun de achiziții de elicoptere la care să participe țări din regiune? Poate chiar un centru regional de mentenanță?
Andrea Bryan: Cred că toate acestea sunt oportunități ce pot reprezenta subiecte de discuție. Dacă există alte țări care sunt interesate de o achiziție comună, ar fi un lucru ce ar trebui decis de cele două guverne, deoarece aceasta este o tranzacție de la guvern la guvern, în cadrul procesului de vânzări militare externe. Iar proiectul nostru din România, pentru asamblarea aeronavelor și mentenanță pe termen lung a acestora, este pentru noi este o piatră de temelie pentru colaborări viitoare ce ar putea avea loc.
Reporter: În ce stadiu se află negocierile între România și compania Bell privind achiziția de elicoptere de atac și utilitare?
Andrea Bryan: Pasul următor ar fi o scrisoare de cerere pentru o scrisoare de oferă și accept trimisă guvernului Statelor Unite pentru achiziția aeronavelor.
Reporter: Reprezentanții Bell au avut discuții recente cu oficiali români în legătură cu acest subiect?
Andrea Bryan: Continuăm să venim în mod regulat și să ne întâlnim cu oficialii guvernamentali și militari în legătură cu achiziția aeronavelor.
Reporter: Care credeți că va fi rolul aviației în conflictele viitorului?
Andrea Bryan: Cred că aviația va fi întotdeauna o parte a oricărui conflict, există o mulțime de capacități oferite de platformele cu aripi rotative și platformele cu aripi fixe. Cât privește Bell, vom continua să facem pași în ceea ce privește dezvoltarea, cu aeronave cum ar fi V-280 Valor, care este următoarea generație de aeronave cu rotoare basculante. Probabil sunteți familiarizați cu V-22 Osprey, utilizat de Corpul Pușcașilor Marini din Statele Unite și Forțele Aeriene ale Statelor Unite, și avem și alte țări interesate și de această platformă. Și apoi, de asemenea, V-280 devine din ce în ce mai real, de fapt avem un prototip care în prezent zboară și care realizează acest lucru foarte bine. Așa că sunt de părere că aviația va fi întotdeauna o parte a forțelor militare de pe tot globul.
Reporter: În legătură cu (V-22) Osprey, ar putea România să fie un potențial client pentru acest tip de aeronavă?
Andrea Bryan: Absolut!
Reporter: Există semne de interes din partea română?
Andrea Bryan: Nu încă, dar poate fi ceva ce putem discuta în viitor.