Care sunt principalele îngrijorări ale românilor, potrivit unui studiu GfK
Lipsa veniturilor disponibile este o preocupare pentru doar 8% dintre respondenții la studiu, alături de cheltuielile cu educația.
Studiul a fost realizat de compania britanică de cercetare GfK în toate țările în care este prezent International Personal Finance (IPF), grupul din care face parte Provident Financial România, companie care acordă împrumuturi de valoare mică la domiciliu pe perioade scurte.
Dintre clienții IPF din Europa, 17% sunt, în medie, îngrijorați de lipsa veniturilor disponibile, Slovacia și Cehia înregistrând cel mai ridicat nivel, de 29%, respectiv 24%.
Peste două treimi dintre respondenții români apreciază că situația financiară personală va fi mai bună în următorul an, pe fondul schimbării circumstanțelor familiale (33%) sau a locului de muncă (16%).
Peste 40% din participanții la studiu spun că sunt mulțumiți de nivelul lor de trai, aproape de media din țările unde grupul activează.
Totuși, creșterea costului de trai este principalul factor de neîncredere privind evoluția situației financiare personale pentru 58% dintre cei chestionați, cu toate că aproape 60% dintre clienții români ai IFN-urilor consideră că situația economică din România se va îmbunătăți în următorul an.
Pe de altă parte, 4 din 10 români susțin cheltuielile zilnice cu mai multă ușurință decât în trecut, în timp ce mai mult de un sfert se declară precauți. La nivel european, consumul este preponderent precaut, aproximativ 48% dintre respondenți spunând că sunt mai rezervați cu privire la cheltuielile zilnice și doar 18% cheltuie cu mai multă libertate.
Clienții românii ai IFN-urilor cheltuiesc mai mult pentru alimente și servicii medicale; 30% dintre respondenții care au declarat că susțin cheltuielile zilnice mai ușor alocă bugete mai mari decât anul trecut pentru aceste categorii de produse și servicii. În schimb, 61% dintre cei precauți au scăzut cheltuielile pentru vacanțe și pentru viața lor socială.
Totodată, 3 din 10 români economisesc cu regularitate, pe când 59% nu au economii, peste media europeană, de 53%. Cei mai mulți clienți care nu economisesc sunt în Ungaria (69%), în timp ce Slovacia se află la polul opus, cu doar 42% dintre respondenți declarând că nu au economii.
În România, cercetarea GfK a fost efectuată în perioada martie-aprilie, pe un eșantion de circa 1.000 de respondenți din portofoliul de clienți ai Provident România.
Compania are circa 850 de angajați în România și colaborează cu peste 3.700 de agenți independenți în 80 de orașe din întreaga țară.