„Conform legii, pentru alegerile europarlamentare, dar și pentru referendum, cetățenii votează în aceelași secții de votare, în același interval de timp, respectiv 7-21, cu aceleași ștampile, cu mențiunea „Votat”, dar pe buletine de vot separate: unul pentru alegerile europarlamentare și două pentru referendum – câte un buletin pentru fiecare întrebare. Ministerul Afacerilor Interne a monitorizat săptămânal respectarea calendarului electoral, constatând astfel că până în acest moment toate instituțiile implicate în organizare au realizat acțiunile din programul calendaristic la termen”, a spus ministrul de Interne, în cadrul ședinței Comisiei Tehnice Centrale pentru coordonarea activităților de organizare a alegerilor.
Potrivit lui Carmen Dan, la nivel național, pentru data de 26 mai se organizează un număr de 18.730 de secții de votare și au fost deja realizate materialele necesare: buletinele de vot pentru alegerile europarlamentare, buletinele de vot pentru fiecare dintre cele două întrebări pentru referendum, timbrele autocolante, ștampilele cu mențiunea Votat.
„În perioada 17-19 mai 2019, aceste materiale au fost predate către instituțiile prefectului, urmând ca vineri să fie preluate de către primari, iar sâmbătă să ajungă în secțiile de votare. Tot sâmbătă, membrii birourilor electorale secțiilor de votare vor primi cererile de votare, prin intermediul urnei speciale. (…) Pe 26 mai pot vota cetățenii români care au 18 ani împliniți, inclusiv cei care împlinesc această vârstă în ziua alegerii. Pentru alegerile europarlamentare au drept de vot și cetățenii comunitari, adică cei din alt stat membru al UE, care s-au înscris în listele speciale. Aceștia, însă, nu pot vota pentru referendumul național”, mai arată ministrul.
Potrivit sursei citate, alegătorii votează la secțiile de votare la care sunt arondați cu domiciliul sau reședința, conform listelor electorale permanente. Cetățenii care, în ziua alegerilor, se află într-o altă localitate decât cea de domiciliu pot să voteze în localitatea în care se află la orice secție de votare, urmând a fi înscriși în lista suplimentară.
„Pentru a veni în sprijinul cetățenilor care doresc să voteze, dar nu dețin carte de identitate valabilă, Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, cu sediul în București și serviciile publice comunitare pentru evidența persoanelor din Capitală și din județe vor avea program și în zilele de 25 și 26 mai, conform programului stabilit la nivel local. Pentru asigurarea corectitudinii alegerilor, se va utiliza Sistemul de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului multiplu”, a mai spus Carmen Dan.