Prima pagină » Știri » Cât ar pierde Blue Air dacă va avea loc o grevă a controlorilor de trafic aerian

Cât ar pierde Blue Air dacă va avea loc o grevă a controlorilor de trafic aerian

Cât ar pierde Blue Air dacă va avea loc o grevă a controlorilor de trafic aerian
Cât ar pierde Blue Air dacă va avea loc o grevă a controlorilor de trafic aerian

„Compania Blue Air își exprimă îngrijorarea cu privire la peste 21.000 de pasageri ce au achiziționat bilete de avion în prima parte a lunii septembrie și care pot fi major afectați de posibila grevă ROMATSA din data de 1 septembrie. Compania aeriană se va afla în imposibilitatea de recrutare imediată a pasagerilor afectați în mod direct în data de 1 septembrie, deoarece zborurile din zilele următoare au grad de ocupare ce atinge frecvent 100% pe rutele operate de Blue Air”, se arată într-un comunicat al companiei.

Reprezentanții Blue Air atrag atenția că efectele posibilei greve se vor simți pe o perioadă de cel puțin 7-10 zile.

Un alt factor care creează un impediment major companiilor aeriene în luarea unei decizii de amânare sau anulare a zborurilor și comunicarea acesteia cât mai urgent către pasageri este perioada nedeterminată a acestei posibile greve, potrivit Blue Air.

„Mai mult, o problemă foarte gravă o constituie românii care și-au terminat sejurul și sunt în imposibilitate financiară de a plăti servicii de cazare și alte cheltuieli necesare perioadei până la care își pot relua călătoria cu avionul. O eventuală grevă ROMATSA ar produce în principal un mare disconfort fizic, psihic și financiar în randul pasagerilor din perioada imediat următoare, precum și consumarea de eforturi de ordin uman și financiar în rândul companiilor aeriene, aeroporturilor, agențiilor de turism, precum și a altor agenți economici implicați în acest circuit”, se mai arată în comunicatul operatorului aerian.

La momentul transmiterii știrii, reprezentanții sindicatelor ROMATSA și cei ai regiei de stat, alături de ministrul Transporturilor, Iulian Matache, negociază prevederile noului Contract Colectiv de Muncă al controlorilor de zbor. Semnarea acestuia ar duce la renunțarea la greva generală anunțată de controlorii de trafic.

Sindicaliștii de la ROMATSA au anunțat luni că au ajuns la un acord cu conducerea privind cele 14 revendicări pe care le-au prezentat, însă greva generală anunțată pentru marți nu poate fi anulată în absența contractului colectiv de muncă.

Liderul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian (ATSR), Gabriel Tudorache, a declarat pentru MEDIAFAX că în ceea ce privește cele 14 revendicări ale angajaților ROMATSA negocierile s-au finalizat.

Sindicaliștii au negociat cu conducerea ROMATSA sâmbătă și duminică, până luni la ora 4.30, reluând negocierile după ora 10.00, a precizat Tudorache.

El a explicat că greva generală nu poate fi anulată, din punct de vedere legal, dacă nu este semnat contractul colectiv de muncă. Documentul ar trebui înregistrat, în cursul acestei zile, la inspectoratul teritorial de muncă.

Însă, sindicaliștii și reprezentanții conducerii ROMATSA întâmpină mai multe probleme, a arătat Tudorache. Una dintre acestea constă în faptul că fostul director Aurel Stanciu a creat posturi noi pe care a angajat oameni cu contract pe perioadă nedeterminată, aprobând o nouă organigramă la 1 martie. Acum, în urma negocierilor, s-a revenit la vechea organigramă, însă oamenii angajați nu pot fi dați afară, a spus liderul sindical, precizând că este analizat fiecare caz în parte pentru a putea fi semnat contractul colectiv de muncă.

Gabriel Tudorache a mai spus că angajații ROMATSA sunt dispuși să asigure 50 la sută și peste din traficul aerian, în caz că nu va putea fi anulată greva generală, și au comunicat acest lucru Eurocontrol (Organizația europeană pentru siguranța traficului aerian).

„Nu dorim să deranjăm pe nimeni. Nu e nimeni vinovat pentru situația în care ne-a adus fostul director general”, a spus Tudorache.

Reprezentanții ROMATSA anunțau duminică că negocierile continuă și că există premisele găsirii unor soluții care să ducă la renunțarea la greva generală anunțată pentru 1 septembrie.

Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a cerut vineri sindicatelor ROMATSA, după demisia directorului general Aurel Stanciu, să renunțe la greva generală, apreciind că protestul este inutil și afectează activitatea din domeniul aerian și „confortul cetățeanului”.

Tribunalul București a decis vineri că intrarea angajaților ROMATSA în grevă generală de la 1 septembrie este legală. Decizia poate fi contestată la Curtea de Apel București.

Controlorii de trafic aerian ROMATSA au anunțat luni că vor intra în grevă generală din 1 septembrie, dacă cele 14 revendicări pe care le au nu vor fi soluționate, ei susținând că problemele lor sunt „de viață și de moarte” și privesc siguranța călătorilor.

Angajații ROMATSA l-au acuzat pe directorul Aurel Stanciu că nu a respectat nimic din ceea ce sindicaliștii au stabilit, în scris, cu Ministerul Transporturilor.

Aurel Stanciu și-a dat demisia, după ce a fost numit în funcția de secretar de stat la Ministerul Transporturilor, printr-o decizie semnată de premierul Victor Ponta și publicată pe 25 august în Monitorul Oficial.

În 15 iulie, sindicaliștii ROMATSA au fost în grevă de avertisment, timp de două ore, perioadă în care a fost asigurat doar 33,3% din traficul aerian al unei zile obișnuite.

Aceștia aveau 14 revendicări pe care le solicită în noul contract colectiv de muncă. Printre altele, ei cereau pensionarea la 55 de ani și introducerea unui articol prin care, după această vârstă, un controlor de trafic să aibă posibilitatea să fie trecut pe un alt post în ROMATSA pe măsura pregătirii lui, în speță la o direcție operațională sau de siguranță.

Autor

Citește și