Cât costă 10 kilometri din autostrada Comarnic-Brașov, gata „în acest mandat” al ministrului Transporturilor
Contractul este semnat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu asocierea formată din SC Alpenside SRL – SC Specialist Consulting SRL.
„Este un contract de 118 milioane de lei, pe care îl semnăm în fața instituțiilor financiare internaționale, BEI, BERD, Banca Mondială. Constructorul are la dispoziție 24 de luni, 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru excecuție, deci tronsonul se va finaliza în acest mandat. Atrag atenția constructorului că nu mai tolerez, extensii de timp sau scuze de întârziere”, a declarat ministrul Transporturilor.
Având în vedere suma totală a contractului (118 milioane de euro) și lungimea tronsonului (10 kilometri), rezultă un cost de 11,8 milioane de lei/kilometru, echivalentul a 2,6 milioane de euro/kilometru al acestei construcții.
Raportul de atribuire pentru lotul 5 din Autostrada Comarnic-Brașov a fost semnat în luna mai 2017. Sectorul Brașov-Cristian are o lungime de 11,7 km. Tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov este împărțit în 5 loturi. Loturile 1 și 5 sunt capetele dinspre Comarnic, respectiv dinspre Brașov. Lungimea totală a Autostrăzii Comarnic-Brașov este de 58 de kilometri.
La începutul lunii septembrie, Premierul Mihai Tudose a anunțat o premieră în construcția de autostrăzi: gestionarea întregului proiect București-Comarnic-Brașov de către Banca Mondială. „De la Banca Mondială am solicitat ajutor tehnic și va dau un exemplu: autostrada București-Brașov. Am vorbit cu Bancă Mondială (…) să facem unitate de management de proiect sub conducerea lor, cu sprijinul lor tehnic”, a declarat, în septembrie, premierul Mihai Tudose.
„Facem o echipă de suport, iar tot ceea ce înseamnă management de proiect să fie la un organism întreg la minte – Banca Mondială. Să ne dea suport tehnic și să coordoneze această lucrare. Am găsit un proiect prin sertarele Ministerului Transporturilor care încă mai are autorizația de mediu valabilă și pe care vrem să-l implementăm cât mai repede”, a mai spus Mihai Tudose, precizând că se referă la autostrada București-Brașov.
Potrivit premierului, Guvernul va înființa o unitate nouă de proiect special pentru autostrada București-Brașov, care va fi în subordinea primului-ministru. Unitatea va fi gestionată într-un sistem dual, cu experți de la Banca Mondială și un grup restrâns de experți români, coordonați de un consilier al premierului. Proiectul va avea astfel autoritatea directă a premierului, expertiza Băncii Mondiale, dar și riscurile proiectului (amânări, contestații etc.) vor fi asumate tot la nivel de premier.
Banca Mondială își oferă ajutorul în țări în care domeniul unde participă este insuficient dezvoltat. Atenția instituției a fost indreptată cu precădere către restructurarea unui sector, creșterea capacitătilor manageriale și operaționale. În domeniul transporturilor din România, Banca Mondială a acordat între 2004 și 2006 un sprijin financiar în două proiecte care însumează peste 400 de milioane de dolari SUA, cu rolul de sprijin pentru restructurarea sectorului.