Cât costă transportul elevilor de la o zonă la alta: aceeași distanță, de patru ori mai mulți bani
Sumele decontate de stat pentru transportul elevilor sunt, în unele zone, de peste patru ori mai mari decât în altele, deși este vorba despre aceeași distanță parcursă, potrivit unor date furnizate de autoritățile locale.
Astfel, în județul Timiș, pentru Liceul „Traian Vuia” Făget, transportul este asigurat de primărie, fiind decontate zece abonamente. Valoarea unui abonament pentru distanța de opt kilometri este de 45 de lei pe lună, conform informațiilor obținute de MEDIAFAX.
La Liceul Tehnologic Vlădeni din județul Iași, sunt decontate 140 de abonamente, care costă câte 220 de lei pe lună, pentru aceeași distanță de opt kilometri. Transportul este asigurat de Fila Company SRL, conform surselor citate.
În Covasna, tot pentru opt kilometri, compania Ro-D Trans SRL percepe 217 de lei pentru un abonament lunar. Pentru distanța de 20 de kilometri, un abonament lunar costă 286 de lei.
În unele zone, companiile de transport nu asigură transportul în zilele de sâmbătă și duminică, au mai spus acelorași surse.
Ministerul Educației a anunțat, joi, că 50 milioane de lei au fost deblocați pentru plata sumelor restante la decontarea transportului elevilor, în conturile inspectoratelor școlare județele (ISJ) fiind deja 30 de milioane de lei.
O primă tranșă de 30 de milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor de transport al elevilor a fost deblocată la începutul săptămânii.
„În urma discuției de joi dintre premierul Victor Ponta, ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie și ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, s-au identificat soluții pentru suplimentarea fondului destinat plății transportului elevilor navetiști cu încă 20 de milioane de lei”, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Educației Naționale (MEN), remis joi MEDIAFAX.
Ministrul Educației, Remus Pricopie, anunța, marți, că nu este exclus să fie promovată chiar o ordonanță, dacă nu va fi posibil ca problema privind transportul elevilor să fie reglementată prin lege.
„Vrem ca de la 1 septembrie să nu ne mai aflăm în situația în care noi, de fapt, alimentăm firmele de transport. În principal, propunerea legislativă ar fi în sensul acordării banilor respectivi, nu pe bază de abonament, ci trimitem banii direct în contul elevilor, sub formă de bursă suplimentară pentru transport, iar această sumă să fie calculată în funcție de distanța dintre școală și domiciliul elevului. Cred că situația în care să lăsăm pur și simplu transportatorii să încaseze orice sume doresc pe abonamente, mergând pe ideea că Ministerul Educației îi va deconta oricum, nu poate continua. Deocamdată, încercăm să rezolvăm acum acest lucru, de la 15 septembrie să avem această modificare legislativă și până atunci să reușim să acoperim toată suma. Repet, este o propunere, textul nu a fost încă înaintat celorlalte ministere”, a mai spus Remus Pricopie.
Ministrul Educației a adăugat că în această problemă lucrează cu Ministerul Transporturilor și cu comunitățile locale.
Remus Pricopie a mai spus că inspectoratele școlare au estimat că sunt necesare 960 de microbuze școlare, iar în bugetul Ministerului Educației sunt alocați bani pentru doar 40-45 de microbuze, adică cinci la sută din necesar.
La nivelul Guvernului, se analizează posibilitatea achiziționării a 800 de microbuze în leasing sau în rate, costurile urmând să fie suportate cu fonduri structurale, a mai precizat Pricopie.
Elevii din mai multe județe au intrat, în această săptămână, în grevă japoneză, reclamând că nu le-au fost decontați banii de navetă.