Cât se cheltuie de la buget pentru căutarea planorului dispărut. Raed Arafat a făcut calculele
„Costurile unei căutări de acest gen sunt foarte mari, mai ales pe calea aviatică se ridică la sute de mii de euro. Dar căutarea-salvarea este una din misiunile pe care orice stat le face când are astfel de situație până ce se convinge că a făcut absolut orice este necesar ca să găsească nava sau persoana care este dispărută. Există fonduri care sunt prevăzute, dar nu există buget limită, care atunci când îl atingem să oprim căutările. Acest lucru nu s-a pus niciodată în discuție, dar există într-adevăr toate aspectele pe care le calculăm despre oportunitatea și necesitatea unui mijloc de căutare la un anumit moment și la un anumit moment pot să spui că acest mijloc nu mai este necesar, pentru că l-am folosit în toate zonele și nu am găsit nimic”, a spus Arafat, la Predeal, citat de corespondentul MEDIAFAX.
Potrivit unui comunicat transmis, luni seară, de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontiști, polițiști, militari și voluntari au verificat, în cursul zilei, 50 de trasee montane.
Începând de vineri dimineață, „au fost mobilizate resurse aeriene importante de la Inspectoratul General de Aviație al MAI și de la MApN”, care au monitorizat zone montane din nouă județe, pe o suprafață situată între Munții Făgăraș, Leaota, Bucegi – Întorsătura Buzăului – Piatra Neamț, conform MAI. La aceste misiuni au participat și piloți civili ai Aeroclubului României.
„Astăzi (n.r. – luni) aeronavele au survolat și ultimele arii din zona de căutare, iar de mâine acest tip de misiuni aeriene urmează să se realizeze punctual, în cazul existenței unor indicii sau informații relevante”, se mai arată în comunicatul citat.
Conform sursei citate, zilnic, „la acțiunile de căutare la sol au participat, în medie, peste 900 de forțe, misiunile ajungând și până la 12 ore de efort susținut în zone montane împădurite și greu accesibile”. De asemenea, în cele patru zile de căutări s-au parcurs 129 de trasee montane.
„Căutările terestre vor continua și în zilele următoare în zonele unde astăzi nu s-a reușit parcurgerea perimetrelor repartizate, singurele forțe care se vor întoarce la unități fiind cele din Dâmbovița și Sibiu unde activitățile au fost finalizate”, se precizează în comunicat.
Mircea Crăciun, care a dispărut cu planorul în 6 august, după ce a decolat din Masivul Postăvarul, este considerat cel mai bun pilot de planor de distanță din România, el pregătindu-se pentru a atinge un record mondial de 1.000 de kilometri în zbor liber.
Planorul cu care a zburat îl închiriase de la o firmă din străinătate și îl testa pentru prima dată după asamblare, iar Aeroclubul Brașov l-a ajutat să se înalțe pentru a-și lua zborul din Masivul Postăvarul.
Joi, comandantul Aeroclubului Brașov, Stelian Cojocaru, afirma că atunci când a fost tractat de pe Aerodromul Ghimbav, pilotul Mircea Crăciun a spus că intenționează să zboare aproximativ două-trei ore, fiind vorba despre un zbor de „verificare după asamblare”, potrivit unui comunicat de vineri al ROMATSA.
Tot joi, procurori ai Parchetului Curții de Apel Brașov s-au sesizat din oficiu, pe rolul acestei unități constituindu-se un dosar penal cu privire la faptul că în aceeași zi planorul, care a decolat fără un plan de zbor la ora 12.30, a dispărut, iar pilotul, singura persoană aflată la bord, nu a mai contactat reprezentanții Aeroclublului Ghimbav sau familia și nu a mai revenit la bază.
ROMATSA anunța că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil joi, la ora 13.06, în timp ce traversa stațiunea Predeal.
De asemenea, sursa citată menționa că, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru zborul în această clasă de spațiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obține informații la cerere.
„Acesta nu a intrat în legătură radio cu ACC București sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informații. Pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informații primite de la transponderul planorului. Potrivit relatărilor comandantului Aeroclubului Brașov, acesta a fost în legătură radio numai cu conducătorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav. Prima informație referitoare la eveiment a fost primită de către ROMATSA de la comandantul Aeroclubului Brașov joi, la ora 21.39”, se mai arăta în comunicatul citat.
Ministerul Transporturilor investighează motivele pentru care dispariția planorului a fost anunțată cu întârziere, aparatul de zbor decolând joi la amiază de la Ghimbav, iar autoritățile au fost anunțate după nouă ore că nu a revenit la bază.