Cazul adolescentelor dispărute | APADOR-CH iese la atac: Cerem demiterea ministrului Comunicațiilor, a directorului STS și a unor secretari de stat MAI
„APADOR-CH consideră total inacceptabil eșecul localizării recentei victime a unei răpiri (o minoră de 15 ani), eșec pe deplin imputabil unei structuri înființate pentru gestionarea corespunzătoare a situațiilor de urgență. Acest eșec nu este sigurul, ci doar cel mai recent, ceea ce indică faptul că nici administratorul și nici coordonatorii sistemului nu și-au îndeplinit obligațiile legale, care constau, printre altele, în luarea măsurilor necesare (inclusiv remedierea deficiențelor constate în urma eșecurilor) pentru administrarea, funcționarea, operarea și dezvoltarea Sistemul național unic pentru apeluri de urgență, ceea ce presupune și asigurarea acurateții localizării unei persoane care apelează 112″, au transmis reprezentanții APADOR-CH, într-un comunicat de presă remis, sâmbătă, MEDIAFAX.
Sursa citată indică și faptul că potrivit legii sistemul național unic pentru apeluri de urgență 112 este administrat de STS, lucru care a fost reglementat printr- OUG în anul 2008, după ce Comisia Europeană declanșase procedura de infringement asupra României pentru că nu și-a îndeplinit obligații referitoare la subiect.
„Sistemul național unic pentru apeluri de urgență, care are ca scop furnizarea către cetățeni a Serviciului de urgență 112, este organizat și funcționează potrivit Ordonanței de urgență nr. 34/2008, cu modificările ulterioare. Sistemul a fost înființat prin ordonanță de urgență deoarece Comisia Europeană declanșase procedura de infringement împotriva Românei, pentru neîndeplinirea obligațiilor în calitate de stat membru al Uniunii Europene, cu privire la funcționarea numărului unic pentru apeluri de urgență 112. Deci, cu binele, lucrurile se fac greu, la noi. Potrivit art. 4 și 5 din OUG nr. 34/2008, Sistemul național unic pentru apeluri de urgență (112) este administrat de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și este coordonat de către un Comitet național, care funcționează sub autoritatea Guvernului României”, a mai explicat sursa menționată.
APADOR-CH mai spune că în componența comitetului național de coordonare a sistemului de urgență 112 se află ministrul Comunicațiilor, directorul STS, secretari de stat din cadrul MAI și Ministerului Sănătății, precum și un vicepreședinte al Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației (ANRCTI).
„Comitetul național de coordonare a Sistemului național unic pentru apeluri de urgență (112), care are rolul elaborării de politici și strategii privind funcționarea, operarea și dezvoltarea Sistemului național unic și a serviciului de urgență 112 are următoarea componență: a) președinte – ministrul comunicațiilor și tehnologiei informației; b) vicepreședinte – conducătorul administratorului sistemului (directorul STS); c) membri, la nivel de secretar de stat din Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Sănătății, precum și unul dintre vicepreședinții Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației (ANRCTI)”, mai arată comunicatul de presă.
APADOR-CH mai susține că „simptomatic pentru stagnarea sau chiar involuția acestui sistem este comunicatul Asociației europene a numărului 112, în care se afirmă că autoritățile române care gestionează 112 au fost reticente ani de zile în folosirea unei tehnologii de localizare gratuită. Cităm din acest comunicat, publicat pe site-ul unei agenții de știri: „Fiind Asociația care promovează îmbunătățirea serviciilor de urgență în Europa, suntem foarte dezamăgiți că aflăm că una dintre victime a sunat de 3 ori la 112, vecinii au apelat de asemenea la 112, dar poliția a intervenit doar a doua zi. 3 locații au fost furnizate greșit. Nu este pentru prima dată când în România s-au produs probleme serioase de localizare care au pus viața cetățenilor în pericol.”
„Timp de mulți ani (2015), am insistat la autoritățile române să îmbunătățească informațiile despre locație, dar până acum nu s-a făcut nimic. Serviciile române care gestionează 112 au fost reticente în folosirea unei tehnologii de localizare gratuită a locației numită Advanced Mobile Location (AML) și care a salvat în mod literal viața a nenumărați cetățeni din întreaga Europă.”
Prin urmare, „pentru gravele disfuncționalități existente în cadrul unui sistem, care a fost înființat pentru salvarea de vieți și nu pentru practicarea jocului „de-a baba oarba”, APADOR-CH solicită public demiterea de îndată (în cazul în care nu și-au dat încă demisia) a următorilor, în ordinea crescătoare a prețioaselor funcții:
– Vicepreședintele ANRCTI care este membru în comitetul de coordonare al Sistemului național unic pentru apeluri de urgență
– Secretarul de stat din MAI care este membru în comitetul de coordonare al Sistemului național unic pentru apeluri de urgență
– Secretarul de stat din Ministerul Sănătății care este membru în comitetul de coordonare al Sistemului național unic pentru apeluri de urgență
– Directorul STS – vicepreședinte al comitetului de coordonare al Sistemului național unic pentru apeluri de urgență și director al STS, care administrează acest sistem
– Ministrul comunicațiilor și tehnologiei informației – președinte al comitetului de coordonare al Sistemului național unic pentru apeluri de urgență”, conform sursei menționate.
Nu în ultimul rând, sursa citată spune că „Guvernul României, sub autoritatea căruia funcționează comitetul care coordonează Sistemul național unic pentru apeluri de urgență 112 (dacă Parlamentul intră în vacanță, poate lua o pauză de vacanță, pentru demiterea guvernului)”.