Cazul RCS vs Discovery intră într-o nouă fază: CNA sesizează Consiliul Concurenței și ANPC

Publicat: 05 12. 2012, 09:21
Actualizat: 24 01. 2013, 17:54

CNA a decis, în ședința de marți, să sesizeze Consiliul Concurenței și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), cu privire la faptul că RCS&RDS a scos din grilă toate canalele Discovery, și să amâne până pe 18 decembrie luarea unei decizii în acest caz.

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a răspuns astfel solicitării Discovery Networks de a analiza „cu atenție” cererea adresată Consiliului de către RCS&RDS de a aproba modificarea grilei sale de programe, în sensul scoaterii posturilor Discovery.

Astfel, șase dintre cei opt membri ai CNA prezenți în ședința de marți – Ioan Onisei, Lorand Turos, Cristina Trepcea, Christian Mititelu, Mircea Deacă și Valentin Jucan – au votat pentru amânarea, până pe 18 decembrie, a luării unei decizii cu privire la solicitarea RCS&RDS.

Analiza cazului RCS&RDS versus Discovery a venit în contextul în care RCS a solicitat CNA, pe 28 noiembrie, aprobarea să scoată canalele Discovery și de pe rețelele sale de cablu, analogic și digital, după ce, pe 23 noiembrie, compania de telecomunicații a scos Discovery Channel și de pe rețeaua sa de satelit Digi. Totodată, RCS&RDS a solicitat CNA aprobarea pentru introducerea în grilele sale a două canale BBC – BBC Entertainment și BBC Knowledge, unul de la data de 1 decembrie 2012, iar altul de la data de 1 ianuarie 2013.

Totuși, RCS&RDS a scos, pe 29 noiembrie, de pe rețelele sale de cablu (care au aproximativ două milioane de abonați, n.r.) toate canalele operate de compania Discovery Networks, inclusiv Discovery Channel, fără a avea aprobarea Consiliului Național al Audiovizualului pentru modificarea grilei de programe, așa cum impune Legea audiovizualului. Potrivit articolului 74, alineatul 3 din Legea audiovizualului, „distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului”. Aceeași lege prevede că în astfel de cazuri CNA poate aplica sancțiuni cuprinse între 10.000 de lei și 200.0000 de lei.

„Din păcate, în acest moment, prezența Discovery pe piața românească este amenințată de refuzul RCS&RDS de a negocia cu bună-credință cu noi. Operatorul a refuzat să încheie un nou acord de retransmisie cu Discovery Networks și a dat dovadă de lipsă de bună-credință în negocieri. Credem că RCS&RDS dispune de o poziție dominantă în piață și se folosește de această poziție pentru a ne impune clauze contractuale injuste”, a declarat Vlad Tudosie, Country Manager Discovery România, marți, în ședința CNA.

Vlad Tudosie a spus că RCS&RDS acționează „în detrimentul consumatorului român” și a invocat un studiu realizat de Uniunea Europeană prin care se relevă faptul că, „indiferent de natura contractului scris, consumatorii, în special cei din România, consideră că este dificil să se schimbe furnizorii (de televiziuni, n.r.)”. Potrivit studiului, 82% dintre gospodăriile românești sunt „inerte”, adică nu și-ar schimba pachetul, chiar dacă există o nemulțumire asupra calității serviciilor.

În acest context, Tudosie a spus că Discovery consideră că „trebuie asigurat un tratament echitabil, rezonabil și non-discriminatoriu pentru toți furnizorii de conținut”.

El a mai spus că reprezentanții RCS&RDS au primit încă din vară „o ofertă de preț detaliată” pentru fiecare canal Discovery. „Ceea ce am vrut timp de 10 luni, cât am tot încercat să trimitem oferte, a fost să înțelegem ce se va întâmpla și care este intenția cu privire la împachetarea programelor noastre. Am vrut să înțelegem care canale se vor pune în bază și care se vor trece în pachete opționale, dar nu am primit niciodată o astfel de contrapropunere”, a mai spus Vlad Tudosie.

Potrivit lui Tudosie, Discovery Network investește anual peste 1 miliard de dolari în programele sale, iar conținutul filmat în România de Discovery este disponibil peste tot în lume.

„Canalul emblematic din portofoliul Discovery Networks, Dicovery Channel, este cel mai vizionat canal de documentare din România”, a mai spus Vlad Tudosie.

Totodată, prezentă în ședința CNA de marți, Kerry Kent, Vice-President Public Policy and Regulatory Issues la Discovery Networks, a spus că, din punctul de vedere al instituției pe care o reprezintă, „nu este vorba despre o relație pur comercială (cu RCS, n.r.), ci ceva mult mai îngrijorător și care are în vedere trei mari autorități – Consiliul Național al Audiovizualului, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului și Consiliul Concurenței”.

De asemenea, Kerry Kent și-a exprimat îngrijorarea că RCS&RDS „dă dovadă de un comportament abuziv, care forțează furnizorii de conținut să accepte unele oferte comerciale care nu sunt în avantajul lor și al publicului, și chiar să îi scoată de pe piață”.

Având în vedere gravitatea situației semnalate, Kerry Kent a considerat că o decizie a CNA de a aproba ca RCS&RDS să scoată canalele din grilă ar trebui amânată.

„RCS&RDS este dominant în relația cu furnizorii de conținut dar, ce este mai important, este dominant și în relația cu consumatorii. Considerăm că RCS se folosește de această poziție dominantă în negocierile cu Discovery”, a spus Kerry Kent.

Ea a subliniat că oferta înaintată de RCS&RDS de a crea un pachet special cu canalele Discovery este inacceptabilă, pentru că astfel telespectatorul va trebui să plătească atât pentru pachetul de bază, cât și pentru pachetul suplimentar Discovery.

„Telespectatorii noștri sunt scandalizați și au semnat în acest sens o petiție care a strâns deja câteva zeci de mii de semnături”, a mai spus Kerry Kent. Aceasta le-a solicitat membrilor CNA să amâne decizia cu privire la solicitatea RCS&RDS de aprobare a modificării grilei sale de programe, prin eliminarea canalelor Discovery, până la o pronunțare a Consiliului Concurenței.

De cealaltă parte, Lucian Mihai, reprezentantul RCS&RDS, au declarat, în ședința de marți a CNA, că Discovery s-a bucurat de o poziție dominantă pe piața din România, prin încercarea de a-și impune propriile programe.

Referitor la afirmația Discovery potrivit căreia un abonat ar trebui să plătească de două ori dacă aceste canale ar fi în pachetul „extra”, reprezentantul RCS&RDS au spus că afirmația este „total falsă”, deoarece decizia nu implica așa ceva. Reprezentantul RCS&RDS au spus că „dacă negocierile ar fi depășit data contractului (data la care expira acordul dintre RCS și Discovery, n.r.)” și RCS ar fi difuzat în continuare canalele Discovery, compania de telecomunicații ar fi încălcat legislația audiovizualului.

„Poziția lor de negociere (a Discovery, n.r.) este inflexibilă în trei aspecte”, a spus și avocata Cristina Sârbu, tot reprezentantă a RCS&RDS. Aceasta a numit ca „pretenții” ale Discovery „numărul garantat de abonați, dorința ca toate canalele Discovery să fie preluate și anumite canale să facă parte din pachetul de bază”.

„Interesul nostru comun este ca toți abonații care vor să vadă canalele Discovery să aibă această posibilitate. Am cerut Discovery să ne ofere un preț pe canal, nu pe tot pachetul. Dar aceste chestiuni sunt chestiuni de negociere între părți și noi suntem dispuși la negocieri care nu sunt sterile”, mai spus Cristina Sârbu.

Însă, Valentin Jucan, membru al CNA, a subliniat că RCS&RDS consideră că primordial este interesul abonaților și în pline negocieri cu Discovery, difuzorul a anunțat abonații prin sms că, începând cu 1 decembrie, canalele Discovery Channnel și Animal Planet vor fi înlocuite cu Digi Animal World și BBC Entertainment.

„Dacă urmăriți o categorie anume și doriți ca aceste canale să fie incluse în pachete speciale, includeți și canalele dumneavostră în acele pachete”, i-a spus Jucan reprezentantei RCS&RDS.

Invocând articolul 74, aliniatul 3 din Legea audiovizualului, care prevede obligativitatea radiodifuzorului de a anunța abonații cu 30 de zile înaintea schimbării de grilă, Narcisa Iorga, membru al CNA, a subliniat că nu s-a respectat acest termen și a propus amendarea RCS&RDS cu suma de 10.000 de lei. Iorga a mai spus că această decizie de amendare trebuie să se distingă de acțiunea de așteptare a unei decizii din partea Consiliului Concurenței, cu care, de altfel, a fost de acord.

În favoarea așteptării unei decizii a Consiliului Concurenței au fost și Cristina Trepcea și Ioan Onisei, membri ai CNA, cu mențiunea că se impune și o pronunțare a poziției ANPC. În favoarea amânării deciziei s-a pronunțat și membrul CNA Lorand Turos, care a spus că CNA nu are obligația de a se pronunța „în regim de urgență” cu privire la cazul Discovery – RCS&RDS.

„Discutăm discuții, deși ne bazăm pe lege”, a spus Valentin Jucan. „Dar legea, deși ar trebui să fie folosită în interesul publicului, este folosită împotriva publicului și a CNA. Știau că se va ajunge aici, știau că nu putem vota. Putem să ajungem în situația ca un cablist să aibă mai mult de jumătate dintre programe difuzate unele proprii? În permanență ne lovim de cabliști care fac ce poftesc și astfel este important ca viitorul Consiliu să ia măsuri în acest sens”, a subliniat Jucan.

În acest context, membrii CNA au votat în unanimitate sesizarea în acest caz a Consiliului Concurenței și a ANPC. Totodată, șase dintre cei opt membri CNA au votat pentru amânarea până pe 18 decembrie a luării unei decizii CNA în acest caz.

RCS&RDS a scos, joi seară (pe 29 noiembrie), din pachetul de bază de pe rețelele de cablu televiziunile Discovery Channel și Animal Planet, în locul acestora fiind incluse History Channel, post care se afla până atunci în pachetul suplimentar al operatorului de telecomunicații, dar și televiziunea BBC Entertainment.

RCS&RDS a scos, tot joi seară, posturile TLC, Discovery Science și ID Investigation Discovery (toate aflate în portofoliul companiei Discovery), care se regăseau într-un pachet suplimentar în rețelele de cablu ale companiei de telecomunicații, pentru care abonații plătesc o sumă suplimentară de 7 lei, față de abonamentul la pachetul de bază.

Pe de altă parte, RCS&RDS a transmis, tot joi seară, într-un e-mail adresat abonaților săi, că televiziunile „Digi Animal World și BBC Entertainment vor înlocui Animal Planet și Discovery Channel, care ies din grilă la 1 decembrie”.

Însă scoaterea canalelor Discovery din rețelele de cablu ale RCS&RDS s-a produs în câteva ore, pe parcursul serii de joi, 29 noiembrie, înainte cu o zi ca acordul de retransmisie între Discovery și RCS să expire (acordul expira pe 30 noiembrie). În momentul difuzării acestei știri, televiziunea Digi Animal World nu apare în pachetul de bază al rețelelor de cablu RCS&RDS.

Pe de altă parte, RCS&RDS a scos, pe 23 noiembrie, și de pe platforma sa de satelit Digi (care are aproximativ un milion de abonați, n.r.), televiziunea Discovery Channel, fără a-și anunța telespectatorii, unii dintre aceștia solicitând pe pagina de Facebook a companiei reintroducerea postului în grilele operatorului. Atunci, RCS a scos Discovery din grila Digi după ce, pe 13 noiembrie, compania a primit aprobarea CNA de a-și modifica grila în acest sens.

Decizia RCS&RDS a venit după ce și Digi, operatorul de cablu din Ungaria deținut de compania de telecomunicații românească RCS&RDS, a scos, pe 20 noiembrie, din ofertele de cablu analog și digital televiziunea Discovery Channel.

De cealaltă parte, într-un comunicat de presă din 3 decembrie, RCS&RDS a propus public Discovery Networks să retransmită televiziunile pe care compania le operează în România într-un pachet separat, pentru care abonații care doresc să le vizioneze să plătească un abonament diferit de cel plătit pentru restul posturilor.

Reacția RCS&RDS a venit după ce Mark Hollinger, președinte și CEO al Discovery Networks International, a declarat, într-o scrisoare deschisă către abonații RCS&RDS, remisă pe 30 noiembrie agenției MEDIAFAX, că RCS a scos canalele Discovery din ofertele sale înainte de expirarea contractului dintre cele două companii. Hollinger a precizat atunci că Discovery a încercat timp de un an să aducă la masa negocierilor RCS, astfel încât telespectatorii să nu fie afectați. Totodată, Hollinger a spus că oficialii Discovery sunt „indignați” de decizia RCS&RDS de a scoate din grilele sale toate canalele Discovery, privând aproximativ 3 milioane de telespectatori de aceste programe, motiv pentru care au fost demarate discuții cu autoritățile din România și cu Uniunea Europeană.

Totodată, reacția lui Hollinger a venit în contextul în care aproape 27.000 de persoane (până în momentul difuzării acestei știri, n.r.) au semnat o petiție online prin care cer păstrarea canalelor Discovery în grilele RCS&RDS.

RCS&RDS a scos canalele Discovery din grilele sale din România și Ungaria, în contextul în care operatorul de cablu și-a lansat propriile televiziuni de documentare.

Astfel, RCS&RDS a lansat, pe 1 octombrie, propriile sale televiziuni de documentare DigiWorld și DigiLife.

RCS&RDS a primit, pe 27 septembrie, aprobarea Consiliului Național al Audiovizualului din România pentru a lansa televiziunile de documentare DigiWorld și DigiLife, după ce, în ședința din 25 septembrie, reprezentanții CNA au ezitat să ia o decizie în acest sens. Atunci, unii membri ai Consiliului și-au exprimat temerile că, odată cu lansarea propriilor televiziuni de documentare, compania RCS&RDS va scoate din grilă canale concurente, ca Discovery și National Geographic.

La mai puțin de o lună după ce a lansat cele două televiziuni de documentare – DigiWorld și DigiLife -, RCS&RDS a cerut CNA și a primit, în data de 30 octombrie, o nouă licență audiovizuală prin satelit pentru lansarea unui nou post de documentare – Digi Animal World.