CE analizează angajamentele prin care operatorii telecom vor să scape de investigația Concurenței
Dacă propunerile vor fi acceptate de Concurență, după avizarea acestora de către Comisia Europeană, atunci investigația în care operatorii de telefonie mobilă sunt pasibili de amenzi de până la 10% din cifra de afaceri va înceta.
„Ca parte a procedurii deschise în aprilie 2011 de Consiliul Concurenței împotriva tuturor operatorilor de telefonie mobilă pentru potențial abuz de poziție dominantă pe piața serviciului de terminare a apelurilor în propria rețea de telefonie, Consiliul a acceptat în iulie 2015 angajamentele propuse de Orange România. O decizie a Consiliului care să aprobe angajamentele propuse va pune capăt acestor proceduri”, se arată în raportul financiar al grupului francez Orange, publicat marți.
Consiliul Concurenței are în desfășurare o investigație privind un posibil abuz de poziție dominantă săvârșit de fiecare dintre operatorii de telefonie mobilă – Cosmote (în prezent Telekom Romania Mobile Communications), Orange, RCS & RDS și Vodafone, în propria rețea.
„Fiecare dintre operatorii de telefonie mobilă din România deține o poziție de monopol pe piața serviciului de terminare a apelurilor în propria rețea de telefonie. Companiile investigate au propus Consiliului Concurenței o serie de angajamente care să înlăture îngrijorările concurențiale ce au condus la declanșarea din oficiu a investigației privind o posibilă discriminare în ceea ce privește nivelul tarifului pentru serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale rețelei individuale (a fiecărui operator mobil)”, potrivit Consiliului Concurenței.
Îngrijorările concurențiale se referă la faptul că cei patru operatori practicau tarife diferențiate de terminare a apelurilor în funcție de originea acestora (apeluri inițiate și terminate în aceeași rețea, respectiv apeluri inițiate într-o rețea și terminate în altă rețea). Acest lucru poate conduce la prejudicierea consumatorilor care vor plăti tarife mai mari și poate afecta mediul concurențial din acest domeniu prin limitarea dezvoltării rețelelor mai mici, menținerea artificială a cotelor pe piața de retail și afectarea migrării utilizatorilor către alte rețele, notează Consiliul.
Propunerile de angajamente formulate de companiile implicate în investigație au fost supuse dezbaterii publice pe site-ul instituției. În prezent, acestea sunt în analiza Comisiei Europene, urmând ca în perioada următoare aceasta să comunice opinia sa autorității române de concurență.
Orange s-a angajat să nu discrimineze/diferențieze între nivelul tarifelor pentru serviciile de terminare a apelurilor la puncte mobile furnizate de companie la nivel de gros și tarifele pentru serviciile de terminare la puncte mobile auto-furnizate. Aplicarea angajamentului ar urma să fie monitorizată pe o perioadă de trei ani.
Consiliul Concurenței va stabili, ulterior deciziei CE, dacă va accepta sau nu angajamentele propuse de companii, a anunțat autoritatea de reglementare, răspunzând unor întrebări MEDIAFAX.
„Angajamentele” reprezintă o procedură excepțională și o soluție mai rapidă la care se recurge în anumite situații atât pentru a stopa o practică anticoncurențială, cât și pentru a preveni apariția unor practici similare, notează Consiliul.
Dacă angajamentele sunt acceptate de Consiliul Concurenței, punerea în practică a acestora este monitorizată de autoritatea de concurență sau de către un mandatar desemnat în acest sens. În cazul neîndeplinirii angajamentelor, compania poate fi sancționată cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri realizată în anul anterior aplicării sancțiunii. Pe parcursul procedurii Consiliul Concurenței poate redeschide la cerere sau din oficiu investigația, dacă se constată anumite nereguli.
Într-un caz similar, Consiliul Concurenței a amendat în februarie 2011 operatorii de telefonie mobilă Orange și Vodafone cu suma de 268,33 milioane de lei (63 milioane de euro) pentru abuz de poziție dominantă. Înalta Curte de Casație și Justiție a retrimis în iunie spre rejudecare dosarul în care Orange a contestat amenda din februarie 2011, decizia fiind similară celei luate și în cazul Vodafone, în aprilie.