Ce face Patriarhia Română cu veniturile agenției de pelerinaj
Veniturile agenției de pelerinaj a Patriarhiei Române sunt folosite pentru activitățile sociale ale Bisericii Ortodoxe Române (BOR) și pentru susținerea posturilor radio și TV Trinitas, acestea fiind instituții misionare, și nu comerciale, a declarat agenției MEDIAFAX, părintele Constantin Stoica.
Declarația purtătorulului de cuvânt al Patriarhiei Române vine în replică la afirmațiile prim-vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea potrivit căreia preoții încalcă etica atunci când profită de enoriași pentru a-i atrage în diverse excursii, care sunt mai scumpe la ei decât prin agențiile de turism, pentru că banii trebuie „să ajungă până la episcop”.
„Este o declarațiue hazardată a domnului Alin Burcea. (…) Probabil că domnul Burcea este gelos că tot mai mulți români optează să meargă în pelerinaj cu agenția Patriarhiei Române”, a declarat Constantin Stoica.
Potrivit purtătorului de cuvânt, veniturile agenției de pelerianj Basilica Travel sunt folosite pentru activitatea socială a BOR, în instituțiile pe care le are în subordine, incluzând spitale și centre educative, precum și pentru susținerea posturilor de radio și televiziune ale Patriarhiei, care sunt „instituții misionare, și nu comerciale”.
Stoica a precizat că în Biserica Ortodoxă Română funcționează în prezent 679 de instituții sociale, dintre care 44 de instituții medicale (spital, clinici, centre de diagnostic și tratament, centre paliative, cabinete medicale și stomatologice, farmacii etc.) și 130 centre educaționale (centre de zi, after-school, grădinițe etc.).
„Pe de altă parte, organizarea de pelerinaje de către parohii prin Basilica Travel reprezintă o componentă a activității pastorale a fiecărui preot”, a mai spus purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.
Prim-vicepreședintele ANAT Alin Burcea a declarat, miercuri, într-o conferință, că preoții înalcă etica atunci când profită de enoriași pentru a-i atrage în diverse excursii, care sunt mai scumpe la ei decât prin agențiile de turism, pentru că banii trebuie să ajungă până la episcop.
El a mai spus că un număr mare de preoți încasau până anul trecut banii și își făceau grupuri de turiști fără să fie licențiați, iar tarifele erau mai mari, „pentru că trebuiau să ajungă pe scara ierarhică până la episcop”.
„Aceste centre de pelerinaj au început să fie licențiate, dar rămâne o problemă de etică. Oamenii merg la biserică, în general cei în vârstă. Când te apropii de întânirea cu Sfântu Petru te duci să te pregătești. Este absolut imoral să le faci capul pătrat oamenilor care vin la slujbă și să le spui: «Avem și un program de excursie, foarte frumos»”, a afirmat oficialul ANAT.
Burcea a mai spus că însuși Patriarhul Daniel face reclamă pentru aceste excursii.
El estimează că în Israel merg în excursii 40.000 de români pe an, dintre care 25.000 cu Biserica, iar restul prin agenții. Reprezentanții Bisericii au ajuns să dețină licențiate de turism în proporție de 80%.
Oficialul ANAT afirmă că excursiile prin Biserică sunt cu peste 10% mai scumpe decât cele prin agenții.
„Prețul unui pachet pentru Israel este de 700 de euro la o agenție, iar la preoți de 780 de euro”, a adăugat reprezentantul agențiilor de turism.
Întrebat dacă acest surplus merge la până la episcop, așa cum afirmase anterior, Burcea a mai spus: „Nu am de unde să știu unde merg. Bănuiesc. Doar suntem în Balcani”.
ANAT cere autorităților din turism ca toți aceia care organizează servicii de călătorie, inclusiv profesorii și preoții, să fie obligați să dețină licențe de turism, iar capitalul social minim pentru înființarea unei agenții de turism să crească de la 200 de lei la 25.000 de lei.
„ANAT cere ministerului pentru IMM, Turism și Mediu de Afaceri, precum și Autorității Naționale pentru Turism (ANT) să introducă obligația ca toți operatorii care oferă servicii de călătorie sau pachete turistice, în mod clasic sau online, să dețina licență de turism și să urmeze aceleași reguli cu agențiile. Ne referim la firmele de organizare de evenimente, profesori, prelați, site-uri cu cupoane de reducere etc”, a declarat agenției MEDIAFAX Lucia Morariu, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).
Totodată, ANAT solicită majorarea capitalului social minim pentru înființarea unei agenții de turism, de la 200 de lei la minim 25.000 de lei pentru o agenție detailistă și 100.000 de lei pentru un turoperator.