Ce legătură există între anii petrecuți în școală și veniturile obținute
Studiul UNICEF lansat la București arată că absolvenții de învățământ secundar superior câștigă cu 25% – 31% mai mult decât cei care au terminat ciclul primar și cel gimnazial. Câștigurile obținute de persoanele care termină o facultate le depășesc cu aproape 67% pe cele ale elevilor care renunță la școală după învățământul secundar superior.
În plus, creșterea investiției în educația copiilor de vârste mai mici poate aduce beneficii celor ce nu își permit să urmeze o facultate, se mai arată în studiu.
Cercetarea întocmită de UNICEF face și scenarii posibile cu ce se întâmplă dacă se măresc fondurile cheltuite pentru învățământ.
Astfel, dacă s-ar mări treptat cheltuielile cu educația până la 6% din PIB, creșterea economică ar putea atinge un nivel de 2,7-2,95% în perioada 2015-2025 în loc de 2%. „Economia României poate primi un imbold și prin îmbunătățirea rezultatelor la testul PISA (impactul calității educației asupra creșterii economice)”, se arată în cercetare.
Sursa grafic UNICEF: ce se întâmplă dacă până în 2025 bugetul educației crește la 6% din PIB
Specialiștii în educație propun două scenarii. Unul dintre scenarii arată ce s-ar întâmpla dacă nu ar exista investiții suplimentare în educație: cheltuielile cu educația ca procent din PIB rămân la același nivel până în 2025 și nu se înregistrează nicio creștere semnificativă a mediei anilor de școală
Cel de-al doilea scenariu, cu investiții suplimentare în educație, arată că cheltuielile cu educația cresc treptat până la 6% din PIB în 2025, iar media anilor de școală crește cu un an.
Dacă nu se fac investiții în învățământ, atunci se estimează că acest lucru ar duce la scăderea PIB-ului cu 12-17 miliarde de euro în 2025, echivalentul a 7-9% din PIB-ul anului 2015.
Specialiștii care au realizat cercetarea privind investițiile în educație fac o serie de recomandări pentru Ministerul Educației și pentru Guvern. Astfel, strategia și bugetul educației trebuie să fie în concordanță cu un plan mai amplu de dezvoltare economică pentru a încuraja sectorul privat să creeze locuri de muncă și să recruteze personal într-un mod nediscriminatoriu.
O altă măsură care ar trebui luată este adaptarea sistemului de educație și de formare la nevoile pieței muncii.
Ministerul Educației ar trebui să atragă mai mulți copii spre școală și să îmbunătățească sistemului de educație învățământul preșcolar și cel obligatoriu.
Sursa tabel UNICEF: cum ar trebui distribuit bugetul pentru Letonia, Ungaria și România pe 2015