Ce misiune ar fi avut avionul care a survolat fără autorizaţie România şi ţările vecine
O aeronavă Beechcraft a plecat fără autorizaţie din Ungaria, a traversat România, a trecut prin Serbia şi a aterizat în Bulgaria. Acesta a fost urmărit de şase avioane de vânătoare, fără să răspundă apelurilor piloţilor militari.
Potrivit experților militari, aceasta ar fi fost modalitatea rușilor de a testa capacitatea de reacţie a NATO.
Neclaritățile continuă să planeze peste incidentul aerian în timpul căruia un avion privat decolat din Ungaria a traversat timp de mai bine de o oră România, a „ciupit” puţin din Serbia, după care s-a „topit” în Bulgaria. Totul după ce pe urmele lui au fost succesiv trei grupări de câte două avioane ale NATO. În ciuda eforturilor repetate ale militarilor, pilotul misterios nu a răspuns interogărilor radio şi nici semnalelor vizuale transmise de aeronavele interceptoare.
La bordul avionului se aflau două persoane
Potrivit datelor de până acum, aeronava bimotor de mici dimensiuni, de tip Beechcraft, la bordul căreia se aflau două persoane, a decolat miercuri din Ungaria, din zona Debreţin, în jurul orei 17.30, fără a avea un plan de zbor aprobat şi fără a avea pornite mijloacele electronice de identificare de tip transponder. Aeronava a fost interceptată rapid în spaţiul aerian al Ungariei de două aeronave militare ale Forţelor Aeriene Ungare, de tip JAS 39 Gripen, la ora 17.38, dar nu a răspuns interogărilor piloţilor maghiari. „În jurul orei 17.49, aeronava a intrat în spaţiul aerian al României, în zona Oradea, fiind însoţită de cele două aeronave militare maghiare, în baza acordului cross-border dintre România şi Ungaria. La ora 17.58, aeronavele maghiare s-au întors către bază, ţinta fiind preluată de două aeronave F-16 Fighting Falcon ale Forţelor Aeriene ale SUA, dislocate pe Baza 86 Aeriană Feteşti, care se aflau în misiune de patrulare în spaţiul aerian al României. Misiunea celor două aeronave americane a fost similară, de interogare radio, identificare vizuală şi escortare a aeronavei-ţintă. Nici apelurile piloţilor americani nu au avut succes”, a transmis Ministerul Apărării Naţionale (MApN) într-un comunicat în care a mai precizat că avionul misterios a circulat în România pe traiectul Oradea – Caransebeş – Drobeta Turnu Severin.
Datele oficiale arată că la ora 18.36, aeronavele americane au solicitat aprobarea de revenire pe Baza 86 Aeriană, misiunea de poliţie aeriană fiind preluată de două aeronave F-16 Fighting Falcon ale Forţelor Aeriene Române, decolate de pe aceeaşi bază aeriană, care au continuat demersurile de interogare, dar tot fără succes. Mai mult, avionul Beechcraft a intersectat, în jurul orei 19.00, pentru un interval de aproximativ două minute, şi spaţiul aerian al Serbiei, într-o zonă aflată între Drobeta-Turnu Severin şi Korbovo, iar la ora 19.09, a traversat în spaţiul aerian al Bulgariei. Ulterior, MApN a anunţat că autorităţile bulgare investighează, la sol, „zona ultimei poziţii cunoscute a ţintei, pentru identificarea aeronavei şi stabilirea detaliilor”.
Ce a transmis Ministerul ungar al Apărării
După ceva timp, Ministerul ungar al Apărării a comunicat că „miercuri după-amiază, 8 iunie, Centrul Comun de Operaţii Aeriene al NATO a ordonat decolarea avioanelor de luptă maghiare (…) din cauza unei aeronave mici cu însemne lituaniene care zbura din Slovacia în România”. „Avionul a aterizat în zona Hajdúszoboszló pentru realimentare, dar a decolat la scurt timp după aterizare. Două avioane au escortat mica aeronavă până când un avion de luptă american a preluat misiunea în spaţiul aerian românesc. Avioanele de luptă maghiare s-au întors ulterior la baza Kecskemét”, a precizat Ministerul ungar al Apărării.
Verificările autorităţilor maghiare
Ulterior, din verificările autorităţilor maghiare a rezultat că avionul lituanian a aterizat ieri după-amiază la baza Aero-Clubului Hajdúszoboszló de lângă Debreţin fără permisiune, iar două persoane au coborât şi cel mai probabil au realimentat aparatul din canistrele pe care le aveau la bord. „Poliţia a sosit la aeroport şi a încercat să-l împiedice să decoleze din nou. Nu a reuşit însă, iar după 10-15 minute avionul s-a ridicat din nou în aer”, a declarat managerul bazei, István Juhos.
În cursul zilei de joi, Ministerul bulgar al Apărării a reacţionat şi el, dar a adâncit şi mai mult misterul. „Pe 8 iunie, în jurul orei 19.09, un avion de mici dimensiuni a intrat în spaţiul aerian al Bulgariei când au şi fost activate Forţele Aeriene. S-a stabilit că avionul a aterizat în ţara noastră şi cu asistenţa Ministerului de Interne a fost localizat locul de aterizare. Cazul este în curs de anchetă”, a precizat Ministerul bulgar al Apărării.
Toate cele şase avioane militare ale Magyar Légierő, US Air Force şi ale Forţelor Aeriene Române au respectat procedurile NATO pentru intervenţia în astfel de cazuri. MApN a precizat chiar din primul comunicat că aeronava intrată ilegal pe teritoriul României „nu a manifestat un comportament ostil sau periculos”.
Ce spune un fost director SRI
Costin Georgescu, fost director al SRI, susţine că procedurile de intervenţie pentru astfel de cazuri sunt prea laxe şi devin chiar şi periculoase, mai ales în contextul războiului din Ucraina. „Ar fi de râs dacă nu este de plâns, ca să spun aşa. Parcă suntem de pe altă planetă.
„E ca şi când prinzi hoţul în curtea ta şi te limitezi să-l întrebi ce face, dar îl laşi să plece liniştit”, a spus Costin Georgescu, fost director SRI.
Cum să laşi un avion să-şi facă de cap în spaţiul tău aerian? Un avion se poate transforma oricând într-o armă teribilă. Ca să nu mai spun de spionaj. Trebuia somat şi folosit focul de avertisment. Nu cred că în acest caz nu se supunea. E ca şi când prinzi hoţul în curtea ta şi te limitezi să-l întrebi ce face, dar îl laşi să plece liniştit”, a mai afirmat Costin Georgescu.
Testare a capacităţii de răspuns a NATO
Expertul militar Aurel Cazacu spune că în acest caz avem parte de o testare a capacităţii de răspuns a NATO.
„Ruşii au vrut să vadă în cât timp şi cum reacţionează poliţia aeriană a NATO. Ruşii au vrut să vadă în cât timp şi cum reacţionează poliţia aeriană a NATO. Şi am demonstrat că funcţionează”, a afirmat Aurel Cazacu expert militar.
Şi am demonstrat că funcţionează, dar sunt de părere că avionul agresor trebuia obligat să vină la sol. Şi nici măcar nu trebuia tras în el. Avionul de vânătoare se putea plasa în faţa lui, iar aeronava agresoare intra în jetul motorului şi era obligată să aterizeze. Oricum, nu trebuia să fie lăsat să-şi facă de cap”, a subliniat Aurel Cazacu.