Prima pagină » Știri » Ce plângeri au avut românii în urma promoțiilor de Black Friday

Ce plângeri au avut românii în urma promoțiilor de Black Friday

Ce plângeri au avut românii în urma promoțiilor de Black Friday
Reducerile de Black Friday au ajuns și în acest an subiect de reclamații la ANPC, cumpărătorii, în special cei care au ales să profite de promoții online, plângându-se că produsele erau epuizate până ajungeau să finalizeze o comandă, că reducerile erau înșelătoare sau că nu puteau plăti în rate.

Comisariatul București al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care primește majoritatea reclamațiilor de Black Friday, a înregistrat până luni, la ora 15.00, 36 de petiții, majoritatea vizând cumpărături online. Promoțiile de Black Friday continuă însă toată săptămâna, iar comenzile online făcute deja urmează să fie livrate.

Reprezentanții ANPC au precizat pentru MEDIAFAX că reclamațiile se depun la comisariatul pentru Protecția Consumatorilor unde își are sediul firma de la care a fost cumpărat produsul, iar majoritatea firmelor de distribuție de electronice și electrocasnice, produsele la care se fac în mod tradițional reducerile de Black Friday, au sediul în Capitală.

Totodată, reprezentanții autorității au arătat că mai mult cei care cumpără online fac în general reclamații, în cazul lor apărând mai degrabă neconformități între comandă și ceea ce primesc, dar și pentru că acești cumpărători sunt mai atenți la oferte, urmăresc mai temeinic prețurile înainte și după operarea reducerilor, astfel că sesizează mai ușor neconcordanțele.

Astfel, principalele aspecte reclamate la ANPC de Black Friday țin de modul de cumpărare online.

Un consumator a reclamat că, după o oră și jumătate de navigat pe site și adăugat produse în coș, în momentul finalizării comenzii produsele selectate nu mai erau în stoc, iar un altul că deși produsul selectat apărea ca fiind disponibil în stoc, în momentul în care a fost introdus în coș, acesta a apărut ca epuizat.

Alții au arătat că site-urile distribuitorilor au promovat reclamă mincinoasă. Astfel, un produs care apărea tot timpul în stoc, iar consumatorul a urmărit siteul frecvent, la starul vânzărilor de Black Friday apărea direct epuizat.

Alte produse, semnalate ca fiind la ofertă, nu aveau prețul vechi tăiat și un preț nou, ci un singur preț, au mai reclamat consumatorii.

Tot în ceea ce privește prețurile, s-a semnalat că un produs plasat în coșul de cumpărături, cu un anumit preț, avea, la finalizarea comenzii, un preț mai mare.

Un cumpărător a semnalat că, în preziua vânzărilor promoționale de Black Friday, un ceas costa 519 lei, dar stocul era indisponibil, iar după 10 minute de navigat pe site prețul acelui ceas era de 669 lei, cu poduse în stoc. De Black Friday prețul pentru același tip de ceas era de 789 de lei, potrivit reclamantului.

Un altul a arătat că a găsit online un smartphone la prețul de 109 lei cu o reducere de 89% (discount de 890 lei). Comanda a fost plasată, iar după 30 de minute consumatorul a primit un nou email prin care i se
comunica faptul ca acea comandă a fost anulată, deoarece produsul nu mai exista în stoc. A doua zi același produs a apărut pe site, dar cu prețul de 890 de lei, valoarea reducerii fiind de 109 lei.

O altă persoană a achiziționat online un scaun de copil, cu prețul redus de la 1.400 la 630 de lei. Căutând apoi același produs pe alte site-uri, cumpărătorul a constatat ca prețul produsului era de 640 de lei.

Într-un alt caz, comerciantul a refuzat cumpărarea produselor cu cardul în rate, motivând că platforma are probleme tehnice. La solicitările făcute la ore diferite, clientul a primit același răspuns negativ, fiind în imposibilitatea de a achiziționa produsele.

O altă persoană s-a plâns că, deși comanda putea fi lansată, acestea nu putea fi finalizată, deoarece niciun angajat al site-ului respectiv nu lucra în week-end.

ANPC îi sfătuiește pe cei care cumpără online să verifice, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect și complet privind: datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc), caracteristicile esențiale ale produsului, prețul cu toate taxele incluse, cheltuielile de livrare, dacă este cazul, modalitățile de plată și de livrare, perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului, durata minimă a contractului (în cazul contractelor care prevăd
furnizarea curentă sau periodică a unui produs), existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.

Consumatorii mai sunt sfătuiți să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare, putând avea astfel indicii privind seriozitatea vânzătorului.

Privind dreptul de denunțare a contractului, consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, fără a invoca vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Comerciantul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile
de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului, mai informează ANPC.

Totodată, profesionistul trebuie să înapoieze sumele folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

Pe de altă parte, consumatorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare a magazinului online, deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungește cu
încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menționat/informat expres despre existența dreptului de returnare a produselor.

ANPC mai informează că vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoționale etc) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor.

Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.

Președintele ANPC, Bogdan Pandelică, arată că exista site-uri care au posibilitatea de a arhiva istoricul postărilor, deși acestea nu mai figurează pe site-ul respectiv.

„Sfătuiesc consumatorii să verifice prețurile pe site-uri comparative înainte de a face cumpărături în această perioadă de vânzări extinse de Black Friday. În cazul în care consumatorii simt că drepturile lor nu au fost respectate, îi sfătuiesc să se adreseze ANPC cu o reclamație. Vă asigur că aceasta va fi cercetată cu profesionalism, iar operatorii economici care nu respectă legea vor fi sanctionați”, spune președintele ANPC.

Autor

Citește și