Ce riscă familiile nevoiașe dacă nu își trimit copiii la școală
Propunerea legislativă pentru completarea Legii 416/2001 privind venitul minim garantat prevede ca familiile nevoiașe care au în întreținere copii de vârstă școlară să poată beneficia de ajutor social doar în condițiile în care copiii frecventează fără întrerupere cursurile școlare.
Prin proiect se propune ca inspectoratul școlar să transmită agenției teritoriale situația privind frecventarea cursurilor de către acești copii, iar plata ajutorului social să fie sistată în cazul în care se constată existența a peste 100 de absențe nemotivate pe parcursul unui semestru școlar.
În expunerea de motive, inițiatorii menționează că abandonul școlar a devenit un fenomen social care a căpătat proporții îngrijorătoare în ultima perioadă, cei mai afectați de acest flagel fiind copiii proveniți din categoriile sociale defavorizate.
Semnatarii proiectului arată că unul dintre afectele imediate ale abandonului școlar constă în implicarea acestor copii în activitatea infracțională și că minorii care abandonează învățământul sunt principalele victime ale rețelelor de trafic de persoane și ale cerșetoriei.
Potrivit acestora, conținutul legal al articolului 380 din Codul Penal, care incriminează împiedicarea accesului la învățământului general obligatoriu, nu pare să fi produs efecte juridice de la adoptare și până în prezent.
„Majoritatea copiilor care abandonează învățământul obligatoriu provin din familii dezorganizate, asistate social, care fac parte din categoriile defavorizate. În cazul acestora, mijloacele penale de combatere a fenomenului nu dau rezultate, însă aceste familii depind de diferite tipuri de ajutoare sociale”, precizează inițiatorii.
Ei dau ca exemplu ajutorul social primit în baza Legii 416/2001 privind venitul minim garantat și alocația încasată în baza Legii 277/210 privind alocația pentru susținerea familiei, cel din urmă act normativ conținând o serie de prevederi care reglementează diminuarea cuantumului alocației în cazul în care copilul de vârstă școlară nu frecventează fără întrerupere cursurile școlare.
„O astfel de măsură, care să reflecte și importanța combaterii abandonului școlar prin instituirea unor sancțiuni de ordin material pentru cei care nu își lasă copiii să se bucure de dreptul fundamental la educație, este pe deplin necesară în actualul context, în care România are una dintre cele mai mari rate ale analfabetismului din Europa, în care avem prea multe cazuri de copii exploatați și puși să cerșească și în care termenul de copil făcut pentru alocație nu este unul străin”, susțin inițiatorii.
Printre inițiatorii proiectului se numără deputații Ioan Oltean, Roberta Anastase, Claudia Boghicevici, Alexandru Nazare, Andreea Paul, Gheorghe Ialomițianu, Mircea Toader, Raluca Turcan, Adriana Tușa, Alin Popoviciu (PD-L) Daniel Iane, Ludovic Orban, Dumitru Pardău și Cristina Pocora (PNL), Ioan Axente, Mihai Diaconu, Natalia Intotero, Ninel Peia (PSD), Sebastian Grapă, Marius Neculoiu, Vasile Berci, Mircea Cazan (PNL), Maria Grecea, Mihai Deaconu, Romeo-Florin Nicoară (PP-DD), Ovidiu Raețchi (PC), Cristian Roman (FC) și Szabó Ödön (UDMR).
Propunerea legislativă va fi dezbătută de Senat în calitate de primă Cameră sesizată.