Ce s-a întâmplat, de fapt, cu elevii care au făcut teme de acasă. „Totul a fost inutil!”
Profesorul Florin Colceag, supranumit „antrenorul geniilor”, atrage atenția asupra faptului că pandemia a dus la „un eveniment istoric în educația noastră, la care Ministerul Educației face față greu sau nu face față deloc, pentru că nici ei nu sunt pregătiți”. Colceag descrie sistemul de învățământ românesc ca fiind unul plin de teme inutile care i-a ajutat pe elevi să memoreze, nu să gândească. Profesorul spune că este „momentul unei reforme foarte profunde și al unei schimbări legislative” în ceea ce privește sistemul de învățământ.
Colceag îi critică profesorii care nu au știut ce să le ofere și ce să le ceară elevilor cu care au lucrat prin intermediul platformelor online și care au ajuns în situația de a le da copiilor teme exagerat de multe.
Copiii României au fost chinuiți până acum cu teme fără sens, din cauza unei programe școlare obligatorii de slabă calitate, iar de când a apărut școala online, au apărut și frustrări în rândul tinerilor care au fost bombardați cu teme prea multe, de către profesorii care nu s-au adaptat contextului și nu și-au pregătit lecțiile pentru a ști exact ce trebuie să le ceară elevilor, spune „antrenorul geniilor.
„Pandemia ne-a pus în situația directă de a modifica totul, ne-a adus la necesitatea alfabetizării digitale a profesorilor. Mulți dintre ei nu știu să folosească un calculator. Ne-a adus la necesitatea reformării totale a informației transmise pe o platformă, care să fie suficient de adaptată ca să conducă cele mai bune lecții la fiecare copil în parte.
Profesorul Florin Colceag: Copiii au fost chinuiți până acum, cu teme fără sens și fără rost
Profesorul este de părere că învățământul online este o șansă spre schimbarea în bine, din moment ce profesorii se adaptează și renunță la temele fără sens:
„Ne-a dus la nevoia directă de a desfășura activitățile într-un ritm care să nu chinuie copiii inutil, cum au fost chinuiți până acum, cu teme fără sens și fără rost, din cauza unei programe obligatorii care era de slabă calitate.
Ne-a adus la posibilitatea de a lucra și pentru copiii români din diaspora ai căror părinți ar vrea să se întoarcă în țară, dar ei nu pot pentru că nu pot avea credite transferabile, neavând posibilitatea să aibă parte de educația online, care ar fi singura posibilă în momentul actual.
Deci,e un eveniment istoric în educația noastră, la care Ministerul Educației face față greu sau nu face față deloc, pentru că nici ei nu sunt pregătiți.
Din cauza aceasta, o să acționăm noi. O să acționăm organizațiile, o să acționăm centrele de educație care au deja experiență în această direcție, pentru a produce saltul”, a declarat profesorul la Digi24.
Profesorul Florin Colceag este de părere că una dintre cele mai mari probleme ale învățământului prin intermediul platformelor online este că nu mai au parte de interacțiune și că obosesc din cauza temelor prea exagerate oferite de profesori:
Profesorul Florin Colceag: Sistemul de educație înseamnă mai mult decât un sistem de șablonare, înseamnă un sistem de emancipare
„Problema mare cu online-ul este că fiind în permanență separați unii de alții, copiii nu mai au aceeași posibilitate de interacțiune și mulți dintre ei se simt foarte frustrați și foarte obosiți mai ales când temele pe care le dau profesorii sunt exagerat de mari, și datorită faptului că nu și-au pregătit bine lecțiile profesorii și nu știu exact ce să le dea și ce să le ceară”, a declarat profesorul
Profesorul descrie sistemul de învățământ românesc, evidențiind faptul că are rolul de a dezvolta mai degrabă memoria elevilor, și nu gândirea, aceștia ajungând la finalul studiilor să aibă un procent insignifiant de cunoștințe predate.
„Începând din clasa I și până la finalizarea facultății, cunoștințele pe care le au elevii în final sunt 5 la sută din cunoștințele predate. 5 la sută! Problema că sunt goluri sistemice, pentru că nu se pune problema de informații relevante, sunt băgate informații ca să fie acolo și ca să dezvolte eventual memoria copiilor, dar nu gândirea lor!
E necesară o reformă puternică. Modul în care până acum a funcționat educația se cunoaște că n-a fost bun. Suntem printre ultimii din Europa și analfabetismul funcțional este enorm.
Acum este acum! Fără educație bine direcționată unde trebuie noi nu avem șanse de revenire!
Deja ne-au plecat peste 5 milioane de români din țară, iar fluxul de tineri care pleacă și nu se mai întorc este foarte mare. Ei nu se mai întorc pentru că nu mai au încredere. Trebuie să aducem un sistem de educație în care să aibă încredere și cei din afară, nu numai noi. E momentul unei reforme foarte profunde și al unei schimbări legislative totale”, a declarat profesorul.