Prima pagină » Știri » Ce se întâmplă dacă nu respecți măsurile anti-COVID-19 la locul de muncă și ești vizitat de Inspecția Muncii. Unii angajatori au pățit-o. Actul normativ care previne amenzile

Ce se întâmplă dacă nu respecți măsurile anti-COVID-19 la locul de muncă și ești vizitat de Inspecția Muncii. Unii angajatori au pățit-o. Actul normativ care previne amenzile

Ce se întâmplă dacă nu respecți măsurile anti-COVID-19 la locul de muncă și ești vizitat de Inspecția Muncii. Unii angajatori au pățit-o. Actul normativ care previne amenzile

Pentru că nu au respectat măsurile obligatorii pentru prevenirea și combaterea răspândirii noului coronavirus, unii angajatori au încasat de la Inspecția Muncii 359.000 lei amenzi în perioada 10-15 august 2020.

Potrivit unei informări remisă de instituția citată, acţiunile de control efectuate la nivel naţional de inspectorii de muncă în scopul prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19 au avut ca rezultat aplicarea a 902 sancţiuni contravenţionale, transmise celor 676 de angajatori sancţionaţi.

Inspectorii de muncă au dispus şi 1.112 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

Majoritatea angajatorilor controlaţi au fost din judeţul Constanţa (134 de companii verificate), Bucureşti (88 de firme supuse controalelor), respectiv Gorj (80 de companii verificate).

Cei mai mulţi angajatori sancţionaţi au fost cei din Argeş (76 de companii sancţionate), Cluj (55) şi Olt (37).

Controalele generale ale Inspecției Muncii au generat amenzi de peste 3,9 milioane lei

Conform aceleiași surse, totalul amenzilor aplicate în cadrul controalelor generale organizate săptămâna trecută la nivel naţional de Inspecţia Muncii indică valoarea de 3.905.600 de lei.

Din acest total, suma de 3.546.600 de lei a fost aplicată pentru nerespectarea prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă.

De altfel, la nivel naţional au fost depistate 149 de persoane care desfăşurau muncă nedeclarată, au fost aplicate 1.923 de avertismente şi au fost dispuse 4.049 de măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

Reguli noi de conduită la locul de muncă

Potrivit Ordinului comun al Ministerului Muncii și Protecției Sociale și al Ministerului Sănătății, din mai 2020, privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-Cov-2 și pentru asigurarea desfășurării activității la locul de muncă în condiții de securitate și sănătate în muncă, pe perioada stării de alertă, angajatorul trebuie să afişeze la intrare şi în cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduită obligatorie pentru angajaţii şi pentru toate persoanele care intră în spaţiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu de COVID-19.

Astfel angajatorul trebuie să informeze angajaţii, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare şi de răspândire a virusului, cu privire la măsurile de protecţie şi la regulile de distanţare socială care se aplică în cadrul unităţii, precum şi cu privire la regulile pentru gestionarea situaţiilor în care angajaţii sau alte persoane care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu noul coronavirus.

Precauțiuni universal valabile

Totodată, angajatorul este obligat să informeze angajaţii cu privire la precauţiunile universal valabile, respectiv: menţinerea distanţei sociale de minimum 1,5 metri în toate zonele publice, menţinerea igienei riguroase a mâinilor, cu apă şi săpun, timp de cel puţin 20 de secunde sau cu dezinfectanţi avizaţi, ori de câte ori este nevoie, evitarea atingerii feţei cu mâinile nespălate/nedezinfectate, menţinerea igienei respiraţiei: tuse şi/sau strănut (în plica cotului sau în şerveţel de unică folosinţă), rinoree (în şerveţel de unică folosinţă).

După utilizare, şerveţelul de unică folosinţă va fi aruncat în recipientul de colectare a deşeurilor şi se va efectua imediat igiena mâinilor.

Limitarea contactului cu alte persoane la maximum 15 minute, la o distanţă de minimum 1,5 metri este o altă cerinţă pentru angajaţi.

Conform ordinului, angajatorii pot asigura echipamente individuale specifice de protecţie împotriva răspândirii coronavirusului SARS CoV-2 (mască de protecţie, mănuşi) prin consultare cu responsabilul cu SSM, funcţie de specificul activităţii, şi au obligaţia de a se asigura că în sediu furnizorii externi, companiile externe, subcontractorii, persoanele care intră în sediu, publicul/beneficiarii serviciilor prestate, clienţii respectă măsurile de protecţie stabilite de acesta.

Citește și