Ce trebuie să facă românii care lucrează legal în spațiul Uniunii Europene și vor să primească pensie comunitară. Set de instrucțiuni, prezentat de ministrul Muncii
Ministrul Muncii a publicat un set de instrucțiuni, pentru românii care lucrează legal în afara țării, în unul dintre statele Uniunii Europene, și vor să primească pensie comunitară. Procesul de evaluare a solicitării este unul complex, la care participă instituții din două sau mai multe țări, spune Violeta Alexandru, care îi îndeamnă pe oameni să-i scrie în momentul în care soluționarea cererii întârzie prea mult.
Ministrul Muncii a publicat pe Facebook un set de recomandări pentru lucrătorii români din străinătate, precizând că cererea de pensie se depune în localitatea de domiciliu sau de reşedinţă a solicitantului, fie că este în România sau într-un stat al Uniunii Europene.
„Paşi pentru deschiderea dosarului de pensie comunitară: 1. Cererea de pensie se depune de regulă la instituţia competentă din raza de domiciliu sau de reşedinţă sau în baza unei procuri speciale, în România, dacă aveţi domiciliul valabil aici. Documentele depuse împreună cu cererea dvs. pentru o pensie comunitară vor fi trimise către instituţia omoloagă din ţara unde aţi lucrat, de către instituţia din România, pentru a se deschide dreptul la pensie comunitară. Schimbul de informaţii între state privind vechimea în muncă se face prin intermediul formularului E205. Instituţiile comunică între ele acest formular”, a notat Violeta Alexandru.
Ce documente sunt necesare
„În momentul în care vă decideţi să deschideţi dreptul de pensie şi mergeţi la instituţia de pensii din ţară sau din străinătate, în funcţie de locul în care aveţi reşedinţa, asiguraţi-vă că aveţi toate documentele necesare. De exemplu, pentru limită de vârstă sunt necesare:
- carnetul de muncă (original şi copie)/alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
- actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naştere şi de căsătorie (original şi copie);
- livretul militar (original şi copie);
- diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
- dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
- adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent (cf. legii/contractului colectiv/individual de muncă (original);
- adeverinţa privind încadrarea activităţii în fostele grupe I şi/sau II de muncă, în condiţii deosebite şi speciale, în original. Atenţie, angajatorul trebuie să fie achitat contribuţii suplimentare pentru aceste grupe; documente din care să reiasă perioada de lucru şi locul de muncă în străinătate”, a explicat Violeta Alexandru.
Ministrul Muncii le-a transmis lucrătorilor români interesaţi de deschiderea dosarului de pensie comunitară să verifice, după o perioadă după depunerea dosarului, dacă instituţia din respectiva ţară a trimis documentele către instituţia omoloagă din România.
Ce trebuie să conțină documentele
„Este important ca documentele depuse să aibă:
- număr,
- data de înregistrare,
- ştampila unităţii emitente,
- semnătura, să fie lizibile/nedeteriorate. Este indicat să reveniţi după o perioadă (o lună, de exemplu) să verificaţi la instituţia unde aţi depus dosarul dacă s-au trimis către România documentele dvs. Sigur că ideal ar fi să vă contacteze instituţiile şi eu sper ca aşa să se şi întâmple curând. Am sunat personal români din Spania şi Italia care mi-au spus că au depus documentele de pensie comunitară de peste un an dar că nu s-au mai interesat.Având pensia din România, nu au mai considerat o prioritate„, a precizat Violeta Alexandru
Criteriile de pensie comunitară în Spania sau Italia
De asemenea, ministrul Muncii a mențioant că un român care lucrează în Spania sau Italia, trebuie să acumuleze 15 ani de muncă în țara respective, pentru a obține pnesie comunitară:
„Pentru a obţine o pensie din sistemul public din Spania sau din Italia, trebuie să aveţi minim 20 ani de muncă contributivă (lucraţi cumulat în orice stat al Uniunii Europene).
Pentru a obţine o pensie din sistemul public din România, trebuie să aveţi minim 15 ani de muncă contributivă (lucraţi doar în România sau cumulat în orice stat al Uniunii Europene).
Dacă aveţi minim 15 ani de lucru în România, vi se va calcula o pensie în România, separată de pensia pe care o veţi primi din celălalt stat. Deci contează mult perioada muncită pentru care s-au plătit contribuţii!
Dacă vechimea este mai mică de 15 ani, este necesar pentru deschiderea dreptului de pensie din România, de confirmarea vechimii complete din străinătate prin formularul E 205. Pentru stabilirea drepturilor de pensie, persoana îndreptăţită se adresează unei singure instituţii în ţara în care are domiciliul sau reşedinţa la momentul pensionării, această cerere fiind valabilă pentru toate instituţiile din ţările membre Uniunii Europene unde persoana a lucrat”, a menţionat Violeta Alexandru.