Străzile „uitate” ale centrului sunt readuse la viață printr-un proiect de 8.5 milioane de euro
Cel mai ambițios și costisitor proiect de modernizare a zonei centrale vizează o serie de străzi cu o istorie bogată, dar care până acum nu au fost niciodată scoase în evidență la adevărata valoare. Este vorba de străzile Mihail Kogălniceanu, Universității și cele adiacente, care, printre altele, găzduiesc sediul central al Universității Babeș-Bolyai, un simbol al orașului de pe Someș.
Proiectul are ca obiective pietonalizarea unor străzi sau reducerea traficului auto acolo unde eliminarea nu este posibilă, dar și dezvoltarea unei rețele de trasee ciclistice care să fie „atractive și sigure”. De altfel, peste 95% din suprafața totală a zonei va fi de tip „shared space”, un concept care face din stradă un spațiu comun pentru autoturisme, biciclete și pietoni.
În acest sens, în zona respectivă vor fi amenajate 11 parcări pentru autoturisme și două stații de încărcare pentru autoturismele electrice. Încurajarea ciclismului este dovedită prin faptul că pe aceste străzi vor fi amplasate 90 de locuri de parcare pentru biciclete și cinci stații de încărcare a bicicletelor electrice.
Decizia privind modul în care va fi amenajată zona a venit ca urmare a unui concurs de soluții, proiectul câștigător fiind decis în toamna anului trecut.
„Strada este recuperată din nesatisfăcătorul ei statut prezent de spațiu de tranzit, pentru o succesiune de experiențe variate, multiple. Doar trei materiale de pavaj sunt folosite într-un mod diferențiat în funcție de amplasament și efectul dorit. Continuitatea spațială este asigurată printr-o rigolă centrală, o altă referință la structuri istorice. Unul dintre meritele majore ale propunerii este modul de tratare a vegetației existente și propuse. Plantațiile sunt o unealtă suplimentară pentru configurarea spațiului urban, controlul perspectivelor și crearea mediilor intime. Se procedează la o alegere atentă a speciilor botanice și a locului unde se amplasează. Arborii accentuează ciclul anotimpurilor, iar iluminatul proiectat cu atenție marchează ciclul zilelor și al nopților”, au precizat arhitecții care au selectat proiectul câștigător.
Cifrele proiectului: 25.001 mp de „shared space”, 198 mp spațiu verde, 240 de arbori plantați, 11 parcări pentru autoturisme, 2 stații încărcare autoturisme electrice, 90 parcări biciclete, 5 stații încărcare biciclete electrice.
Valoarea proiectului se ridică la 41 de milioane de lei (aproximativ 8,5 milioane de euro) și va fi realizat din fonduri externe nerambursabile, iar durata de realizare a investiției este de 2 ani și 4 luni.
Strada „în oglindă” a Clujului primește o nouă față
Un adevărat obiectiv turistic datorită faptului că găzduiește două clădiri „în oglindă”, strada Iuliu Maniu din Cluj-Napoca, intră și ea într-un amplu proces de modernizare. Cu o istorie bogată, strada din centrul orașului se aseamănă cu cele din Paris și Viena, având aceeași viziune în spatele designului.
La fel ca și cealaltă zonă vizată de lucrări ample de modernizare, strada Iuliu Maniu va fi reamenajată ca „shared space” și va avea de cinci ori mai multe parcări și stații de încărcare pentru biciclete electrice decât pentru autoturisme, care în prezent ocupă mare parte a străzii. Și aici, unul dintre obiectivele majore este tocmai reducerea poluărilor sub limita pericolului asupra sănătății umane și asta se va face prin reducerea traficului motorizat și plantarea de arbori și arbuști.
Cifrele proiectului: 4.134 mp de „shared space”, 20 de arbori plantați, 3 parcări, 2 parcări și stații încărcare pentru autoturisme electrice, 23 de parcări pentru biciclete, 2 stații încărcare pentru biciclete electrice.
Valoarea proiectului, realizat de asemenea din fonduri nerambursabile, se ridică la 7,6 milioane de lei, având o durată de implementare de 15 luni.
Consiliul Local Cluj-Napoca a decis, vineri, aprobarea documentației și indicatorilor tehnico-economici pentru aceste două obiective de investiții – zona străzii Mihail Kogăliceanu și Iuliu Maniu – urmând ca acestea să fie finanțate prin Programul Operațional Regional ce are ca obiectiv reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.
Străzi „smart” și orientate spre pietoni în Cluj
Administrația clujeană estimează că până la finalul anului și strada Regele Ferdinand, o altă arteră importantă, va fi modernizată. Costurile pentru amenajarea acestei zone sunt estimate la peste 15 milioane de lei.
„Proiectul prevede extinderea spațiului pietonal, plantarea unor aliniamente de arbori, modernizarea iluminatului public cu tehnologie LED, amplasarea de mobilier urban modern, dar și construirea primului stand pentru taxiuri electrice”, a explicat Ovidiu Cîmpean, șeful Direcției de Dezvoltare Locală din Primărie.
O altă stradă care va trece printr-un amplu proces de modernizare, devenind „prima stradă smart din România” potrivit municipalității clujene, se află câțiva kilometri de centrul orașului.
Proiectul privind strada Molnar Piuariu propune ca suprafața carosabilă să fie redusă la jumătate, iar cea verde să se dubleze, fiind plantați zeci de arbori în locul celor doar șapte care sunt acum pe stradă. De asemenea, se propune instalarea unor cișmele, a unor bănci cu încărcătoare USB și a unor stâlpi de iluminat cu conexiune WiFi, stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice – „exigențe actuale pe care un spațiu public trebuie să le îndeplinească”, după cum se arată în proiect.
În prezent, proiectul se află în stadiul de licitație, fiind estimat la aproximativ 4,5 milioane de lei.
Modernizarea zonei centrale, magnet pentru industria Horeca
„Pentru partea de apartamente, prețul mediu de cerere și aproape și cel de tranzacționare este de 1.800-2.000 euro pe metru pătrat. Transformarea zonelor în pietonale nu va influența mult piața imobiliară pe partea de apartamente, s-ar putea să vedem o creștere la spațiile comerciale, pentru că automat aceste zone sunt „atacate” de cei care activează în zona de HORECA”, a precizat pentru MEDIAFAX Tudor Marc, agent imobiliar.
Potrivit acestuia, starea în momentul actual a pieței imobiliare din Cluj-Napoca este de stagnare, raportarea februarie 2019 față de februarie 2018 fiind cu un plus de 2% la prețurile din în tot orașul.
Mai multă atenție și pe cartiere
Cetățenii orașului au o legătură de necontestat cu zona centrală a urbei, consideră sociologul Traian Rotariu, care însă punctează că, în primul rând, oamenii își doresc calitate în jurul lor, iar în cazul Clujului, unde în ultimii ani s-a construit haotic, este necesară o mai mare atenție și pe aceste arii.
„În primul rând omul vrea să aibă în jurul lui ceea ce-i trebuie, să fie frumos și să se simtă bine și să aibă utilitățile. Centrul însă rămâne emblematic pentru un oraș și sigur că toți cetățenii vor să arate cât mai bine. Există o legătură între fiecare și centru, indiferent unde locuiește”, a explicat pentru MEDIAFAX Traian Rotariu.
Foto: Hepta