Ceremonie emoționantă la 50 de ani de la inaugurarea TRANSFĂGĂRĂȘANULUI. Monument ridicat în cinstea muncitorilor care au construit grandiosul proiect

Publicat: 28 09. 2024, 22:57
Actualizat: 28 09. 2024, 23:00

This browser does not support the video element.

Transfăgărășanul a împlinit 50 de ani de la inaugurare. E șoseaua care a impresionat o lume întreagă și care a pus România pe harta multor turiști. Este drumul pentru care străinii au ajuns să parcurgă mii de kilometri, doar ca să îl vadă și să circule pe el.

Transfăgărășanul, considerat de mulți cel mai spectaculos drum al planetei, a împlinit 50 de ani de la inaugurare. Câțiva oameni care au participat la construcția lui au povestit cât de greu a fost să lucreze la acest proiect grandios. În cinstea lor și a celorlalți muncitori, autoritățile au ridicat și un monument.

La mai bine de jumătate de secol distanță, autoritățile locale au ridicat un monument în cinstea miilor de muncitori care au construit șoseaua prin inima Munților Făgăraș. Câțiva dintre geniștii militari de atunci au participat la eveniment.

Au folosit peste 6.500 tone de dinamită ca să niveleze muntele.

Proiectul Transfăgărășan, demn de un scenariu de film, a fost gândit pas cu pas de cei mai buni ingineri civili și militari din epoca Ceaușescu. Șoseaua are două benzi a câte 3m lățime și se întinde pe o lungime de 150km din Bascov, județul Argeș până în apropierea comunei Cârțișoara din Sibiu. Cel mai spectaculos segment al Transfăgărășanului, cu șicane asemenea circuitelor de Formula Unu și serpentine, e între Piscul Negru și Bâlea Lac.

Drumul traversează păduri de conifere, zone stâncoase și oferă turiștilor posibilitatea de a surprinde natura în toată măreția ei până la 2.000m altitudine. Transfăgărășanul este unul dintre motivele pentru care sute de mii de străini vizitează România în fiecare an. Șoseaua printre stânci a fost gândită de regimul comunist ca drum militar strategic. Chiar dacă a durat doar 4 ani, construcția, întreaga lucrare a fost finalizată în anii ’80, atunci când s-a turnat asfaltul. Potrivit autorităților regimului Ceaușescu, 40 de oameni au murit în timpul construcției. Neoficial, cei care au lucrat pe Transfăgărășan spun că numărul accidentelor de muncă mortale e de ordinul sutelor.

FOTO: Pixabay

Citește și:

Cristian Pistol: Avem în vedere modernizarea TRANSFĂGĂRĂȘANULUI, ceea ce va face posibilă circulaţia pentru o perioadă mai lungă

Primele mașini DACIA care s-au deplasat pe Transfăgărășan, admirate la o expoziție din Sibiu de mii de vizitatori

Proiectul GRANDIOS pe care Ceaușescu nu a apucat să-l finalizeze. România ar fi ajuns pe harta Europei, alături de Germania și Austria