„Noi suntem reglementatorul pentru acces pe calea ferată. Vedem multe sectoare din economie și din administrație. Din perspectiva asta, CFR Marfă este cea mai puțin reformată, cea mai rămasă în urmă din economia românească, cea mai puțin schimbată de la comunism încoace. Aveți neșansa să nu aveți un sprijin foarte bun în administrație. Poate fi o problemă de expertiză, și mai mult o problemă de captură a administrației de diferitele interese din piață și societate”, a declarat Chirițoiu.
Acesta susține că Uniunea Europeană va impulsiona schimbările în companiile feroviare prin reglementările aduse, mai ales în sectorul financiar.
„Singura parte bună pe care o văd este că suntem forțați să facem niște schimbări, nu cred că lucrurile vor să rămână așa. În primul rând sunt o serie de reguli care ne vin dinspre Uniunea Europeană. Vrând-nevrând va trebui să aducem niște schimbări. Cele mai importante sunt cele financiare. Sunt investiții care se fac în infrastructură”, a mai spus Președintele Consiliului Concurenței.
Chirițoiu a subliniat că CFR nu duce lipsă de clienți, există cerere de transport comercial pe calea ferată din partea marilor exportatori și nevoie ridicată de creștere a limitei de viteză.
„Dacă nu creștem viteza de circulație a trenurilor, evident că nu vom putea atrage nici marfă și nici călători pe calea ferată. Clienți ați avea. Operatorii mari economici se plâng de faptul că nu pot folosi calea ferată. Am fost de curând la Renault, cel mai mare exportator al țării. Are nevoie de o capacitate mai bună pe calea ferată pentru a scoate producția spre export. Banii sunt esențiali pentru investiții ca să creștem viteza”, a spus acesta.
Președintele Consiliului Concurenței a adus în discuție și decizia Comisiei Europene asupra CFR Marfă și preluare a o parte din activele companiei de către CFR Infrastructură pentru a ameliora datoriile.
„Banii singuri nici ei nu sunt însă suficienți. E nevoie și de schimbări de reguli care să crească transparența și să aducă și să aducă mai multă competiție în sistem. Pe partea de reguli, acolo ar fi contribuția noastră, ajutorul pe care îl putem da sectorului. Pe scurt, cartoful cel mai fierbinte pe care trebuie să-l gestionăm este situația CFR Marfă. Bănuiesc că mulți din cei prezenți în sală sunt implicați în plângerea care a fost adresată Comisiei Europene acum trei ani. Știm cu toții că la sfîrșitul acestui an vom avea decizia Comisiei Europene care va spune dacă datoriile pe care CFR Marfă le are în momentul de față va mai adăuga câteva sute de milioane de euro. Avem câteva luni ca să gândim, în primul rînd CFR Marfă și Ministerul, care este acționarul CFR Marfă, să găsim soluții cum, cum vedem evoluția companiei și a activelor companiei. Propunerea noastră a fost ca cel puțin o parte din active să fie preluate de CFR Infrastructură, și în felul acesta să se reducă nivelul datoriilor”, a adăugat Chirițoiu.
Bogdan Chirițoiu a mai explicat că se pregătește deschiderea CFR Călători pentru concurența între traseele cel mai mult utilizate și profitabile și cele care vor necesita subvenții.
„Avem discuții în momentul de față privind modul cum va fi subvenționat transportul de călători pe calea ferată în următorul an. Preocuparea noastră și a Guvernului este să ne asigurăm ce limite poate să suporte bugetul, subvențiile pentru CFR Călători, există o formulă care este corectă față de diferiți operatori. Ceea ce e mai complicat, trebuie să ne pregătim pentru momentul în care vom deschide spre concurență acest sector, între traseele profitabile care poate nu necesită subvenții, sau poate necesită o subvenție mai mică și și traseele care sunt necesare social și vor fi subvenționate de la buget”, a spus Președintele Consiliului Concurenței.
„Sunt de acord cu autoritățile, că nu trebuie ca România să fie campioana reformelor, mai bine stă și vedem cum greșesc alții și învățăm din ce fac bine și ce fac prost alții”, a concluzionat acesta.