Chirițoiu vrea să scape de pierderile din zona de transporturi și de energie. „Dacă asanăm aceste două sectoare, vom pune economia românească și bugetul statului pe un fundament mai solid”
Potrivit precizărilor președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, instituția pe care acesta o conduce va demara în acest an procesele de restructurare la Tarom și la CFR Marfă, două entități care au înregistrat pierderi cumulate de aproximativ un miliard de euro de-a lungul mai multor ani, proces necesar în viziunea sa, astfel încât economia românească și bugetul de stat să fie puse „pe un fundament mai solid”.
Alături de companiile din sectorul energetic, cele două reprezintă în viziunea șefului de la Concurență „ultimele bastioane ale economiei de stat” care trebuie ajutate să funcționeze.
„Dacă vă utiați la companiile care sunt în restructurare sau intră în restructurare în acest an, au cauzat peste două miliarde de euro pierderi, pe mai mulți ani. Dacă ne uităm la Complexul Energetic Hunedoara – pierderi de un miliard și. Dacă ne uităm la Tarom și la CFR Marfă, pierderi cumulate de aproximativ un miliard de euro. Numai din aceste trei companii avem peste trei miliarde de euro, pagube aduse bugetului statului și contribuabililor”, a declarat Chirițoiu în cadrul conferinței PRIA Competition. „Suntem deja în proces de restructurare la Hunedoara. Intrăm în acest an în restructurare la Complexul Energetic Oltenia. Suntem aproape gata, sper să terminăm în acest an procesul la Compania Națională a Uraniului. Iarăși, începem în acest an procesele de la zona de transporturi, la Tarom și la CFR Marfă. Sunt ultimele bastioane ale economiei de stat și este important să le ajutăm să funcționeze, să le menținem echilibrul”.
Bogdan Chirițoiu este de părere că statul subvenționează prea mult funcționarea unor companii de stat aflate în pierdere, nu atât cât ar trebuie să aloce și firmelor private.
El insistă să scape de pierderile înregistrate în transporturi și energie, două domenii aflate în gestiunea statului.
„Partea de ajutor de stat. Vorbim mai puțin de ea, dar este foarte importantă pentru economie și anul acesta se vor întâmpla sau vor începe procese importante. Legislația de ajutor de stat este o pârghie prin care putem sprijini restructurarea companiilor, în special a celor de stat. Statul român nu dă ajutoare atât de mult firmelor private, cât subvenționează direct sau indirect funcționarea unor companii de stat care sunt în pierdere de mulți ani și care intră în procese de restructurare”, a continuat șeful de la Concurență. „Nu vom reuși în 2020, dar începem lucrurile acestea. Dacă scăpăm de pierderile din zona de transporturi și din zona de energie, că acestea sunt cele două mari sectoare rămase în gestiunea statului și unde avem companii cu pierderi, dacă reușim să asanăm aceste două sectoare, vom pune economia românească și bugetul statului pe un fundament mai solid”.
Tarom primește ajutor de stat, CFR Marfă a primit, dar unul „ilegal” conform Comisiei Europene
OUG 12/2020 prin care Tarom urmează să primească un ajutor de stat de 199 milioane de lei a fost publicată în Monitorul Oficial.
Împrumutul va fi acordat timp de şase luni, iar dacă până la scadenţa acestuia operatorul de stat nu va returna creditul şi dobânzile aferente, are obligaţia de a transmite în maxim trei luni Ministerului Transporturilor un plan de restructurare prin care să demonstreze restabilirea viabilităţii companiei pe termen lung.
Ajutorul provine de le Finanțe, la cererea companiei, după ce Eximbank va face o analiză de risc a societății pentru a stabili capacitatea de rambursare, clasa de risc a Tarom şi nivelul dobânzii pe care trebuie să o plătească compania.
Operatorul trebuie să constituie garanții în valoare de 120% din valoarea creditului.
În luna decembrie a anului trecut că Tarom va închide anul 2019 cu pierderi de 190 milioane de lei.
În ceea ce privește CFR Marfă, ajutorul de stat acordat societăţii în urmă cu șapte ani a fost ilegal, potrivit deciziei Comisiei Europene (CE).
În aceste condiţii, statul român va trebui să recupereze aproximativ 380 de milioane de euro de la companie.
În noiembrie 2019, același Bogdan Chirițoiu afirma că activitatea de transport al mărfii pe calea ferată nu va dispărea, iar oamenii vor continua să lucreze în acest domeniu.
O variantă de rezolvare a problemei, recomandată şi în trecut de Consiliul Concurenţei, ar fi și mutarea la CFR SA a activelor care se leagă de infrastructură, precum terenuri, depouri, instalaţii de încărcare-descărcare.
Sursă foto: Gândul.info