Publicația „Barometrul de Consum Cultural 2018. O retrospectivă a anului centenar”, lansată de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC), la Conferința Națională a Managerilor Culturali (CNMC), se concentrează pe analiza tendințelor și a practicilor culturale înainte și după contextul sărbătoririi Centenarului Marii Uniri și pe reliefarea relației indisolubile între cultură și educație.
„Barometrul de Consum Cultural” este cel mai amplu studiu la nivel național, care măsoară practicile, preferințele și tendințele consumatorilor de cultură din România, potrivit autorilor.
Conform studiului, se remarcă o creștere cu 6 puncte a procentului de persoane care merg la cinematograf, de la 33% în 2016, la 39% în 2018, la fel cum a crescut și consumul de spectacole de muzică și divertisment, de la 43% în 2016, la 57% în 2018 (cel puțin o dată pe an).
În ciuda creșterii numărului de spectacole, consumul de teatru a scăzut de la 37% în 2014, la 33% în 2018. În continuare, îngrijorător este faptul că 67% dintre români nu au văzut vreodată o piesă de teatru.
În schimb, 92% dintre cei intervievați se uită la televizor cel puțin o dată pe săptămână, iar 79% o fac zilnic.
„Românii preferă festivitățile și evenimentele în aer liber, ca de obicei. Consumul de teatru se află într-o ușoară scădere și există aici două-trei bariere identificate de noi; pe de o parte, infrastructura care nu mai există în aceeași măsură la nivelul urban mic, și, pe de altă parte, prețul biletelor sau calitatea spectacolelor, pe care oamenii o reclamă. Deși numărul de spectacole în perioada aniversării Centenarului Marii Uniri a crescut, numărul spectatorilor a scăzut. Românii au început să fie mai pretențioși și trebuie să fim atenți la acest lucru”, a declarat Carmen Croitoru, managerul Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală.
Prezent la lansarea Barometrului, care a avut loc sâmbătă, președintele Institutului Național de Statistică, Tudorel Andrei, a vorbit despre sumele pe care românii le cheltuiesc pentru cultură, în comparație cu cele de la nivel european.
„Românii cheltuiesc în medie 27 de euro de persoană pentru cultură, în timp ce media europeană este de cinci ori mai mare. Cea mai mare parte a sumei este alocată pentru plata serviciilor TV și mai puțin pentru procurarea altor servicii culturale”, a declarat Tudorel Andrei, președintele Institutului Național de Statistică.
La împlinirea a 30 de ani de la căderea regimului comunist, studiul prezintă și câteva rezultate interesante cu privire la cât de liberi se simt românii. Astfel, 84% dintre cei intervievați nu au încredere în cei din jurul lor și consideră că este mai bine să fii prudent și doar 66% consideră că în România oamenii sunt liberi să spună ce gândesc fără să le fie frică de consecințe, în timp ce 17% sunt împotriva acestei afirmații.
Studiul Barometrul de consum cultural 2018. Dinamica sectorului cultural în anul Centenarului Marii Uniri se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie în perioada 1 septembrie – 5 octombrie 2018, pe un eșantion național de 1.200 de persoane cu vârste de 18 ani și peste, printr-o metodă CAPI (interviuri față în față). Marja teoretică de eroare la nivelul eșantionului a fost de +/-2,8% la un nivel de încredere de 95%.
Conferința Națională a Managerilor Culturali este cel mai important eveniment-dezbatere desfășurat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, organizat anual începând cu anul 2014 ca platformă de dialog, care a devenit o bună și tradițională ocazie de întâlnire și de schimburi de bune practici pentru managerii din instituțiile publice de cultură, specialiștii în management cultural și reprezentanții autorităților.
Cea de-a VI-a ediție a Conferinței de anul acesta, cu tema „Formare și reformare în cultura publică”, s-a desfășurat în perioada 26 – 27 octombrie, în Aula Ministerului Culturii și Identității Naționale.
Barometrul se găsește și pe culturadata.ro.