Prima pagină » Știri » Cinci membri ai CNA au trimis CE o scrisoare deschisă privind OUG ce modifică Legea audiovizualului

Cinci membri ai CNA au trimis CE o scrisoare deschisă privind OUG ce modifică Legea audiovizualului

Cinci membri ai CNA au trimis CE o scrisoare deschisă privind OUG ce modifică Legea audiovizualului
Cinci dintre membrii Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) au trimis, vineri, Comisiei Europene, o scrisoare deschisă în care își exprimă îngrijorarea cu privire la Ordonanța de Urgență de modificare a Legii audiovizualului.

Cinci dintre membrii Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) au trimis, vineri, Comisiei Europene, o scrisoare deschisă în care își exprimă îngrijorarea cu privire la Ordonanța de Urgență de modificare a Legii audiovizualului. 

Documentul, remis vineri MEDIAFAX, este adresat membrilor CE Viviane Reding, vicepreședinte al Comisiei Europene, comisar european pentru justiție, drepturi fundamentale și cetățenie, și Androulla Vassilliou, comisar european pentru educație, cultură, multilingvism, tineret și sport, și este semnat de Ioan Onisei (vicepreședinte CNA) și membrii Consiliului Narcisa Iorga, Gelu Trandafir, Mircea Valeriu Deacă și Valentin Jucan.

Semnatarii scrisorii au trimis documentul Comisiei Europene înaintea anunțului public de vineri al președintelui CNA, Răsvan Popescu, potrivit căruia proiectul de OUG a fost transmis de către Ministerul Comunicațiilor, spre analiză și emiterea unui punct de vedere, Consiliului.

„Actul Guvernului aduce importante prejudicii industriei și ne ridică îngrijorări majore cu privire la funcționalitatea statului de drept în România, având în vedere că emiterea Ordonanței s-a făcut fără consultarea Consiliului Național al Audiovizualului și a Consiliului Concurenței și fără a fi supusă dezbaterii publice. Au fost ignorate criteriile de transparență prevăzute de Legea nr. 52/2003 referitoare la transparența decizională în administrația publică. Au fost inculcate prevederile din Legea audiovizualului nr. 504/2002 și Legea concurenței nr. 21/1996 care obligă la consultarea CNA și a Consiliului Concurenței la elaborarea reglementărilor în domeniu”, se arată în scrisoarea deschisă.

„Menționăm că la data de 13 noiembrie 2012 au apărut primele informații în presă despre intenția Guvernului de a modifica prin ordonanță de urgență această lege. La acea dată, Consiliul Național al Audiovizualului a cerut oficial Guvernului României proiectul de ordonanță pentru a exprima un punct de vedere oficial. Guvernul nu a transmis Consiliului acest project, iar la data de 27 noiembrie a fost adoptat. Considerăm acest demers ca fiind nu numai lipsit de transparență, dar și un precedent deosebit de periculos în abordarea abuzivă a procesului legislativ”, potrivit aceluiași document.

„Practic, prin ordonanța de urgență a fost redusă puterea CNA de a supraveghea la respectarea Legii Audiovizualului în relație cu radiodifuzorii. Este suspendată orice sancțiune aplicată de CNA unui radiodifuzor, dacă aceasta este atacată în instanță, ea neputându-și produce efectul până la pronunțarea irevocabilă a instanței, amânare ce poate dura și doi ani”, spun cei cinci membri ai CNA care semnează scrisoarea.

Printre modificările vizate, spun semnatarii documentului, se numără articole ale legii care prevăd reglementarea publicității și autopromovării în contradicție cu normele europene în domeniu și care favorizează concurența neloială, modul în care se stabilește poziția dominantă pe piața audiovizualului, fiind excluse televiziunile generaliste care, de fapt, au cea mai mare audiență, principiul must-carry – noua reglementare este anticoncurențiala încălcând art. 31 din Directiva 2002/22/CE a Parlamentului European și Consiliului privind „serviciul universal” -, un regim discriminatoriu privind sancțiunile aplicate societăților comerciale care difuzează conținut (radiodifuzori) și societăților comerciale care transportă conținutul (distribuitori), deși ambele tipuri de activități, precum și relația dintre radiodifuzori și distribuitori sunt reglementate de aceeași lege a audiovizualului.

Autorii scrisorii mai spun că această OUG încalcă chiar prevederile Constituției României. Astfel, spun ei, potrivit art. 115 alin. 4, „Guvernul poate adopta o ordonanță de urgență numai în situații extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligația de a motiva urgența în cuprinsul acesteia”. „OUG prin care s-a modificat legea audiovizualului are următoarele motivații ‘stimularea dezvoltării economiei românești, în cadrul căreia se înscrie și intenția de a dezvolta piața audiovizuală din România prin încurajarea producției locale de televiziune, a investițiilor în programe locale, asigurarea de locuri de muncă și dezvoltarea de activități economice în beneficiul pieței audiovizuale din România’; ‘necesitatea adoptării unor noi reglementări privind serviciile media audiovizuale care să permită sectorului audiovizual să realizeze schimbările necesare pentru a se adapta la evoluția pieței în acest domeniu, inclusiv la nivel european și la evoluția comportamentului agenților economici care activează pe această piață'”, spun semnatarii scrisorii.

Cei cinci membri ai CNA își manifestă îngrijorarea și cu privire la momentul ales pentru această OUG, la jumătatea campaniei electorale, când Consiliul se află în plin proces de monitorizare și sancționare a derapajelor înregistrate de radiodifuzori în reflectarea campaniei. De asemenea, aceștia spun că emiterea OUG urmează unei serii de presiuni politice exercitate în ultimele luni asupra CNA de liderii coaliției aflate acum la guvernare, semnatarii menționând că s-au adresat în acest sens de mai multe ori comisiilor parlamentare care controlează activitatea CNA.

Cei cinci mai spun că suspendarea de drept a consecințelor sancțiunilor CNA până la o decizie a instanței „anulează practic orice funcție de corectare imediată asupra mediului audiovizual, în care au fost înregistrate recent grave derapaje privind regimul difuzării publicității (depășirea celor 12 minute), protecția minorilor, informarea corectă, protejarea vieții private și dreptul la propria imagine. Este cu atât mai stranie această decizie a guvernului cu cât CNA a câștigat irevocabil 93,5% din procesele intentate de radiodifuzori din 2005 până astăzi”.

„Va solicităm atenția și eventualul sprijin în cazul unor derapaje de la normele europene privind autonomia de organizare și funcționare a Consiliuliui Național al Audiovizualului, astfel încât să ne putem exercita atribuțiile și responsabilitățile fără presiuni și ingerințe politice”, se încheie documentul.

Cei cinci membri ai CNA care au trimis scrisoarea Comisiei Europene au susținut, pe 28 noiembrie, și o conferință de presă, în care au spus că vor sesiza Comisiile pentru Cultură din Parlament în legătură cu OUG de modificare a Legii audiovizualului.

Vineri, Răsvan Popescu, președintele CNA, a declarat pentru MEDIAFAX că a primit de la „Ministerul Comunicațiilor proiectul de Ordonanță de Urgență (de modificare a Legii audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002, n.r.) spre analizare și punct de vedere. În proiect nu mai există niciun fel de prevederi referitoare la modificarea statutului CNA. Urmează ca departamentele noastre de specialitate, serviciul juridic și compartimentul de reglementări, să facă o primă analiză tehnică și ulterior textul Ordonanței va fi suspus dezbaterii în Consiliu, în cursul săptămânii viitoare”.

Ministerul Comunicațiilor este inițiatorul acestui proiect de Ordonanță de Urgență a Guvernului.

Trimiterea proiectului de OUG, spre analiză, la CNA implică faptul că Ordonanța de Urgență nu a fost aprobată încă în Guvern, așa cum a sugerat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, marți, 27 noiembrie.

Pe de altă parte, premierul Victor Ponta a declarat, miercuri, 28 noiembrie, că OUG care modifică Legea audiovizualului nu a fost publicată încă în Monitorul Oficial pentru că ministerele Justiției și Finanțelor trebuie să dea forma finală a acestei, în urma deciziei Guvernului de a se scoate din ordonanță toate referirile la CNA.

Ponta a precizat că din OUG au fost scoase condițiile impuse viitorilor membri ai CNA, el argumentând că tot ce se dorește de schimbat la CNA poate schimba Parlamentul, nefiind o urgență. Premierul a reiterat faptul că OUG a operat modificări doar la partea de fiscalitate.

Cu o zi înainte, Victor Ponta a declarat, în momentul în care a fost întrebat de ce a modificat Legea audiovizualului prin OUG și care era urgența, că s-a apelat la Ordonanță pentru a introduce transparența fiscală în contractele de publicitate, el arătând că Guvernul face bugetul pe 2013 și trebuie să știe toate veniturile.

De asemenea, premierul a precizat că nu s-a modificat nimic referitor la CNA. „Nu există niciun articol legat nici de membrii CNA, nici de funcționarea CNA. Dacă la CNA se dorește vreo schimbare, o va face Parlamentul, nu era atât de urgentă ca să o facem prin OUG”, a spus Ponta.

Întrebat de ce nu s-a publicat pe site-ul Ministerului Comunicațiilor proiectul privind Legea audiovizualului pentru dezbatere publică, Ponta a răspuns: „Pentru că a fost prezentat în ședință de Guvern, s-au făcut observații, și, oricum, e bun, nu vă faceți griji!”.

În ceea ce privește prevederile referitoare la suspendarea deciziilor CNA, Ponta a precizat că acolo era o problemă de raliere de procedură la Legea audiovizualului în sensul în care pentru toate sancțiunile administrative să se aplice regimul general, iar contestarea lor în instanță le suspendă.

Pe de altă parte, potrivit afirmațiilor purtătorului de cuvânt al Executivului, Andrei Zaharescu, Guvernul a modificat, marți, 27 noiembrie, prin Ordonanță de Urgență, Legea audiovizualului. Conform modificărilor, CNA va acorda licențe audiovizuale de televiziune doar societăților care la data solicitării nu au restanțe față de bugetul de stat, iar serviciile de programe generaliste nu mai sunt considerate ca având pondere semnificativă în formarea opiniei publice.

De asemenea, Ordonanța schimbă modul de sancționare a cabliștilor, care dacă nu vor asigura aceeași calitate a semnalului pentru toate televiziunile din oferta lor, vor putea primi amenzi cuprinse între 1-3% din cifra de afaceri realizată în anul precedent.

Actul normativ mai prevede că, începând cu anul 2014, televiziunile retransmise vor fi ordonate anual, în primele 30 de zile de la începerea anului calendaristic, pe baza mediei cotei de audiență realizată de fiecare post TV în anul precedent.

Amenzile aplicate de CNA posturilor de televiziune și radio nu vor mai trebui plătite imediat, dacă sunt atacate în instanță în 15 zile de la comunicarea lor, ele fiind suspendate până la pronunțarea unei hotărâri definitive și irevocabile.

OUG de modificare a Legii audiovizualului stabilește și reguli stricte pentru intermedierea achiziționării de spațiu publicitar televizat, care poate fi făcută numai în numele și pe seama beneficiarului, cu oferte de preț confirmate cu radiodifuzorul, intermediarul primind bani doar de la beneficiar.

Ordonanța limitează la cinci numărul spoturilor publicitare și de teleshopping izolate pe care le poate difuza zilnic un post de televiziune și stabilește că publicitatea la băuturi spirtoase poate fi difuzată numai în intervalul orar 23.00 – 6.00.

Prin modificarea Legii audiovizualului, se stabilește că persoanele propuse la CNA trebuie să fie cetățeni români cu domiciliul în România, să aibă reputație și experiență și să nu fie soți, rude sau afini până la gradul al treilea cu șeful statului, președinții Camerelor sau membrii Guvernului. De asemenea, conform ordonanței, aceștia nu trebuie să aibă cazier fiscal sau judiciar.

Ordonanța a provocat reacții critice din partea președintelui CNA, Răsvan Popescu, a International Advertising Association România și a Uniunii Agențiilor de Publicitate din România.

Astfel, Răsvan Popescu a declarat, marți, că OUG pentru modificarea Legii audiovizualului ține cont de unele observații făcute de CNA, existând însă și aspecte asupra cărora se mai poate reflecta atunci când Ordonanța va fi dezbătută în Parlament.

IAA România a transmis, în aceeași zi, într-un comunicat, că OUG de modificare a Legii audiovizualului „este de natură să afecteze în mod negativ funcționarea normală și competitivă a industriei de marketing, media și comunicare”, cerând Guvernului consultări pe acest document.

Și Uniunea Agențiilor de Publicitate din România (UAPR) și-a exprimat, într-un comunicat, nemulțumirea față de decizia Guvernului de a aproba această OUG. „Suntem consternați că ordonanța de urgență a trecut într-o manieră netransparentă, în timpul ședinței de guvern de marți”, a declarat Radu Florescu, președinte al UAPR.

De asemenea, Radu Petric, președintele Asociației de Comunicații prin Cablu (ACC), a declarat, pentru MEDIAFAX, că OUG de modificare a Legii audiovizualului, a fost adoptată de Guvern în mod neprofesionist, fără consultarea părților implicate și dovedește rea-voință și ură la adresa cabliștilor.

În schimb, Asociația Română de Comunicații Audiovizuale (ARCA) a spus, într-un comunicat, că OUG de modificare a Legii audiovizualului „completează prevederile legale existente cu reglementări care răspund unor probleme apărute în practica ultimilor ani în domeniul audiovizualului”.

Citește și