Circulația trotinetelor electrice, pusă în dezbatere publică de MAI. Care sunt obligațiile și sancțiunile propuse
Trotinetele electrice, folosite din ce în ce mai mult pe drumurile publice din România, nu sunt definite și nici incluse într-o categorie de vehicule în legislața actuală. Mai mult, potrivit Ministerului Afacerilor Interne (MAI)), în ultimii trei ani, în România conducătorii de trotinete electrice au fost implicați în 192 de accidente rutiere, soldate cu un deces, 37 răniți grav și 156 de răniți ușor.
Astfel, Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică un proiect de Ordonanță a Guvernului care va modifica și completa Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice prin introducerea unor prevederi referitoare la utilizarea trotinetelor electrice pe drumurile publice, arată un comuncat al Ministerului Afacerilor Interne.
Prin proiect se propune ca trotineta electrică să fie definită că fiind „vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric”, după cum se arată în nota de fundamentare.
Trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista pentru biciclete, iar în lipsa acestei piste, vor putea circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h,
Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. Mai mult, transportul pasagerilor este interzis.
Trotineta electrică oprită sau staționată pe partea carosabilă trebuie așezată lângă și în paralel cu marginea acesteia. Trotinetele electrice pot fi oprite sau staționate și câte două, una lângă alta.
Echiparea trotinetelor electrice care circulă pe drumurile publice cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente este obligatorie, fiind interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.
Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani.
Conform documentului pus în dezbatere, nerespectarea normelor privind circulația trotinetelor electrice constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, respectiv de la 6 la 8 puncte-amendă.
Textul proiectului de act normativ este afișat și poate fi consultat pe pagina de Internet a MAI, iar propunerile propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice calculat de la data publicării anunțului pe site.
În Danemarca, nu poți merge cu trotineta electrică pe timpul nopții
Potrivit notei de fundamentare a MAI, crculația trotinetelor electrice nu este reglementată unitar la nivel european, Aceasta e permisă în unele state, printre care Germania, Austria, Belgia, Danemarca, Italia, Franța și Olanda, dar este interzisă în altele, precum Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.
În Germania, cei care conduc trotinete electrice trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani, nu au voie să meargă cu o viteză mai mare de 20 km/h și nu le este permis accesul pe trotuar sau în zonele pietonale.
În Austria, trotinetele electrice sunt încadrate la categoria biciclete și biciclete electrice și pot circula pe piste de biciclete, cu excepția cazului când nu este amenajată o asemenea pistă, viteza maximă admisă fiind de 25 km/h.
În Belgia, regulile aplicabile sunt diferențiate în funcție de viteza cu care se deplasează utilizatorul. Viteza maximă permisă este de 18 km/h.
În Danemarca, circulația se desfășoară exclusiv pe piste de biciclete cu viteza maximă de 20 km/h. Este interzisă circulația trotinetelor pe timpul nopții.
În Italia, viteza de deplasare a trotinetelor electrice este permisă până la 20 km/h.
În Olanda, trotinetele electrice se pot deplasa pe pistele de biciclete și intră în categoria mopedelor speciale, cu viteză constructivă maximă de 45 km/h, însă, pentru a fi utilizate pe drumurile publice, altele decât pistele de biciclete, fiecare model trebuie suspus unui proces de avizare, la cererea producătorului, importatorului, comerciantului, derulat de către Ministerului Infrastructurii cu prijinul tehnic al RDV (echivalentul Registrului Auto Român).
În Franța, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe pistele pentru biciclete, iar în lipsa acestora, numai pe drumurile publice unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h. Este interzisă circulația trotinetelor electrice în afara localităților, cu excepția pistelor pentru biciclete.