Clasificarea universităților europene. Ce spune ministrul Educației, Remus Pricopie
U-Multirank a fost lansat în 2013 și a ținut cont de patru criterii pentru clasificarea universităților: reputația pentru cercetare, calitatea predării și învățării, orientarea internațională, succesul tranferului de cunoștințe și contribuția la dezvoltarea regională.
De la participarea la clasificarea actuală s-au retras mai multe universități britanice, printre care Cambridge și Oxford, care ocupă primele locuri în topurile internaționale de profil. Oxford și Cambridge au anunțat că ceea ce propune Uniunea Europeană nu este relevant și au aertizat că acesta reprezintă un pericol pentru învățământul superior.
Remus Pricopie, ministrul Educației, a declarat pentru gândul că salută acest proiect, lansat de Comisia Europeană, și spune că se gândește să adopte criteriile europene pentru o clasificare a universităților românești. Cu toate că este prevăzută în legea educației, ierarhizarea universităților din România este în prezent blocată în instanță.
„Partea bună a acestui proiect este că se uită la universitate în integralitatea ei, se uită la tot ceea ce este specific și le așează într-un tablou realist european. Toate universitățile care sunt în această clasificare au participat pe bază de opțiune. Putem să-l considerăm un proiect pilot. Și este important să ai tosate universitățile acolo pentru a vedea unde se asează fiecare universitate din România”, a spus Remus Pricopie.
Ministrul Educației speră ca la urmăorul clasament european să avem mai multe universități.„Eu salut acest proiect și am avut mai multe convorbiri cu Androulla Vassiliou, care ne-a solicitat sprijinul încă din 2013. Haideți să învățăm din lecția europeană și să folosim criteriile europene și poate vom avea o clasificare bună”, a mai spus Remus Pricopie.
Rectorii: e nevoie de o clasificare adevărată în România
Pe de altă parte, rectorii din România spun că ar fi util să grupăm universitățile din România pe domenii de activitate. „Dar U-multiranking nu este un top al universităților, ci mai mult o grupare a universităților, care și-au arătat disponibilitatea de a participa la această clasificare. Dar un clasament european din care lipsesc universitățile britanice eșuează din start să-și atingă scopul. În schimb, dacă am avea o asemenea clasificare în România nu ar ajuta foarte mult, ar fi poate util. Dar este nevoie de un top care să diferențieze universitățile, pentru că la noi se constată că în 70 de ani există un fel de egalitarism academic”, a spus Vasile Ișan rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
În U-Multirank, din cele 850 de universități cuprinse în clasament, 62% sunt din Europa, 17% din America de Nord, 14% din Asia și 7% din Oceania, America Latină și Africa.
Androulla Vassiliou, comisarului european, a declarat că noul clasament scoate în evidență multe instituții cu performanțe, printre acestea fiind peste 300 de universități care nu au apărut în clasamentele mondiale până în prezent. „Apreciez foarte mult acest nou clasament, pentru că ne oferă o imagine mult mai bună a performanțelor universităților și colegiilor, nu numai în cercetare, dar, de asemenea, în procesul de predare și învățare, în transferul de cunoștințe, în internaționalizarea și în angajament regional. Acestea sunt cele cinci dimensiuni pe le-am inclus în acest clasament”, a spus Vassiliou. Aceasta a precizat că prin U-Multirank, universitățile nu sunt măsuratentr-un clasament la 1 la 100.
Ce este U-Multirank
Comisia Europeană a lansat anul trecut în ianuarie o nouă clasificare internațională a universităților din întreaga lume, pentru patru domenii. Clasificarea realizată de Comisia Europeană are la bază următoarele criterii: reputația pentru cercetare, calitatea predării și învățării, orientarea internațională, succesul tranferului de cunoștințe și contribuția la dezvoltarea regională.
U-Multirank a fost finanțat cu două milioane de euro în cadrul Programului de învățare pe tot parcursul vieții in perioada 2013-2014, cu posibilitatea prelungirii cu doi ani a finantarii inițiale in 2015-2016.
Clasamentul a fost elaborat de un consorțiu independent, condus de Centrul pentru Învățământ Superior din Germania și de Centrul pentru Studii Politice de Învățământ Superior din Țările de Jos.