Cluj-Napoca, oraș cu evenimente internaționale și festivaluri, a devenit un adevărat pol al culturii și sportului, în ultimii ani, cunoscut pe plan mondial. Lipsește, însă, din clipul de pomovare a turismului. Potrivit Ministerului Turismului, durata limitată a clipului a impus selecția orașelor care sunt descrise ca fiind „cu importante simboluri pentru români”.
City break în orașe fără aeroport sau cu doar două obiective turistice
Clipul promovează, prin intermediul calătoriei unui cuplu, orașele Alba Iulia, Sibiu, Târgu Jiu, Constanța, Iași, Timișoara și București. Potrivit unei declarații a ministrului Turismului, Bogdan Trif, citat în descrierea materialului, „clipul va contribui la creșterea notorietății României ca destinație turistică competitivă în privința turismului cultural”.
Ministrul spune că acest clip „va fi prezentat în cadrul evenimentelor internaționale, precum și prin intermediul unor campanii publicitare și de marketing care vor duce la conturarea României ca destinație pentru pasionații de turism cultural și pentru turiștii care preferă experiențele de tip city-break„.
Numai că orașele Alba Iulia și Târgu Jiu nu au aeroport, iar în condițiile în care infrastructura rutieră din România suferă, turiștii străini ajung cu dificultate în orașele prezentate în clip. În Târgu Jiu, singurele obiective menționate în clip sunt Coloana Infinitului și Poarta Sărutului și Masa Tăcerii din Parcul Central Constantin Brâncuși.
Lipsa municipiului Cluj-Napoca din clipul de promovare al ministerului a fost comentată pentru MEDIAFAX de șeful Centrului de Informare turistică ce ține de Primăria Cluj-Napca, Manuela Cîmpean.
„Nu cred că cineva are un răspuns logic, nu găsesc decât argumente pro, nu am niciun argument contra, nu am nicio explicație să nu fie Clujul printre orașele din clip. Nu contest calitatea celorlalte orașe, nu cred că suntem în concurență, este loc pentru fiecare. Dar este absolut inexplicabil faptul că un oraș ca și Clujul, care e atât de iubit și apreciat pe plan național și internațional nu se regăsește pe această listă”, spune Manuela Cîmpean, șeful Centrului de Informare turistică.
Aceasta motivează necesitatea prezenței Clujului într-un astfel de material de promvare prin prisma faptului că relevanța istorică a orașului „e de necontestat”, fiind atâtea personalități „care își leagă numele de Cluj„.
„Poate că sunt subiectivă, dar este cel mai important oraș al țării, după Capitală. E un oraș frumos, cu un patrimoniu impresionant, totodată tânăr, vibrant, plin de viață și de evenimente. A fost Capitală Europeană a Tineretului, a fost Oraș European al Sportului, este un oraș european și anul acesta mai mult ca oricând. Se bucură de apreciere și recunoaștere atât pe plan național cât și internațional. Deci clar este un oraș care merită să se regăsească pe harta turistică a României”, a completat Manuela Cîmpean.
Potrivit acesteia, va exista o discuție cu cei din minister, însă strategia orașului în materie de promovare nu se va schimba.
„O să avem o discuție cu reprezentanții departamentului de promovare al ministerului, dar noi rămânem cu strategia noastră. Nu cred că faptul că lipsim din acel clip ne va afecta în vreun fel – Clujul este deja un oraș recunoscut atât pe plan național și internațional. Nu ne va afecta imaginea sau statutul”, a conchis Manuela Cîmpean.
Clujul e tot mai prezent pe harta internațională a turismului
Cu evenimente precum festivalul de film TIFF sau Untold și Electric Castle ce atrag zeci de mii de participanți la fiecare ediție, dar și obiective inedite precum Salina Turda, Clujul a devenit tot mai prezent pe harta mondială, fiind o atracție pentru turiști din toate colțurile lumii.
De altfel, orașul a găzduit, în ultimii ani, mai multe evenimente culturale și sportive internaționale, având titlul de Capitală Europeană a Tineretului în 2015 și Oraș European al Sportului în 2018.
Statisticile Centrului de informare turistică din Cluj-Napoca (care se referă la persoanele care s-au adresat centrului – n.red.) arată că în primele zece luni ale anului 2018 peste 460.000 de turiști din România și străinătate au vizitat orașul de pe Someș. Durata medie de ședere a acestora tinde spre două zile.
Potrivit Institutului Național de Statistică, în primele șapte luni din 2018, Clujul a fost pe locul patru pe țară, după București, Brașov și Constanța, cu 359.000 de turiști sosiți în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare turistică. Același loc îl ocupă și în privința numărului de înnoptări ale turiștilor, cu 668.700 de înnoptări în primele șapte luni.
Creșterea turismului în Cluj a fost susținută și de dezvoltarea aeroportului din oraș, de unde în prezent se operează zboruri către 38 de destinații din 19 țări din Europa și Orientul Mijlociu.
Clipul de promovare al ministerului, criticat pe Facebook
Lansarea clipului de către Ministerul Turismului în mediul online a fost primit cu critici din partea utilizatorilor rețelei de socializare Facebook, pe de o parte pentru calitatea materialului, pe de altă parte tocmai pentru faptul că orașe precum Cluj-Napoca, Oradea sau Brașov, dar și zone precum Bucovina sau Maramureșului nu au fost prezente.
„Acesta nu este un mod de a promova România, se vede ca acest videoclip a fost realizat de oameni incompetenți. În primul rand majoritatea atracțiilor turistice prezentate în videoclip se situateza în orașe sau zone care nici măcar nu au aeroport, ceea ce înseamnă că pentru turiști. acest demers va fi foarte greu ca sa ajungă la destinațiile dorite și ca să fiu sincera, calitatea videoclipului lasă mult de dorit. Dar totuși o întrebare: Unde se afla orașele: Cluj Napoca, Brașov, Sighișoara, Oradea, Iași. etc în acest videoclip? Aceste orașe sunt cele mai potrivite pentru un City break și apoi atracțiile mai puțin cunoscute să fie promovate la urmă”, a scris Holhoș Niculina Andreea.
„Cuiva ar trebui să îi fie rușine pentru filmul ăsta. Atât celor care l-au produs, cât și celor care l-au acceptat”, a scris Laviniu Lazar.
Reacția ministerului
Într-un răspuns pentru MEDIAFAX, Ministerul Turismului susține că acest clip de promovare include „orașe cu importante simboluri pentru români, orașe care întăresc ideea de comuniune într-un context evident de diversitate și multiculturalitate, precum Constanța sau Sibiu”.
Clipul de promovare a costat 151.130 de lei (TVA inclus), fiind realizat cu fonduri alocate în cadrul unui proiect realizat în marja Centenarului.
În ceea ce privește criteriile pentru selecția fiecărui oraș în parte, Ministerul Transporturilor transmite că municipiul Alba Iulia a fost ales pentru faptul că este „oraș al Marii Uniri”, iar Sibiul pentru că a deținut tilul de Capitală Culturală Europeană în 2007 și este Regiune Gastronomică Europeană în 2019, fiind, de asemenea, reprezentativ pentru regiunea Transilvania.
„Târgu Jiu a reprezentat Oltenia și datorită sculpturilor lui Constantin Brâncuși, un simbol al României și un punct de atracție pentru amatorii de turism cultural! Constanța este reprezentativ pentru zona Dobrogei. Emblematic pentru orașul Constanța este Cazinoul din centrul istoric și, de asemenea, au fost evidențiate și vestigiile arheologice. Orașul Iași a reprezentat Moldova grație rolului său important în înfăptuirea Unirii și datorită obiectivelor sale care îl recomandă ca destinație de city-break. Vestul țării a fost reprezentat de Timișoara și din perspectiva faptului că va fi Capitala Culturală Europeană în 2021, aspect promovat de ministerul Turismului. Capitala României este orașul care atrage cei mai mulți turiști din străinătate, an de an, de aceea nu putea lipsi din clipul de promovare”, se arată în răspunsul Ministerului Turismului.
Ministerul Turismului precizează că va realiza, în cursul anului 2019, încă un film de promovare, „în care sunt prezentate noi destinații de city-break și care va pune în valoare potențialul turistic al destinației România”.
foto: Facebook