Cluj: Plângere penală împotriva CJ pentru balize montate pe terenuri fără acordul proprietarilor
O familie din Cluj-Napoca a depus o plângere penală împotriva Consiliului Județean Cluj pentru tulburare în posesie și distrugere, după ce au fost amplasate mai multe balize luminoase pentru noua pistă de 2.100 de metri a aeroportului din oraș pe terenuri neexpropriate, fără acordul proprietarilor.
Radu Rusu, reprezentant al Grupului de Inițiativă al Proprietarilor Someșeni – Exproprieri – Aeroport, a declarat, vineri, corespondentului MEDIAFAX că au fost amplasate mai multe balize pe terenuri aparținând unor familii din cartierul Someșeni, dar și din satul Sânicoară.
„Joi, a fost depusă o plângere penală împotriva Consiliului Județean Cluj de către o familie din cartierul Someșeni din Cluj-Napoca pentru tulburare de posesie și distrugere din cauza faptului că, pe un teren proprietate privată, neexpropriat încă, fără a se cere acordul proprietarilor, au fost amplasate balizele luminoase de la capătul estic al pistei. Plângerea a fost făcută de familia Handrea, care s-a trezit cu câteva balize amplasate pe terenul ei, în lanul de porumb, fără să știe. Alte balize au fost amplasate pe terenul unui vecin, dar și pe al unei rude a familiei Handrea din satul Sânicoară”, a spus Rusu.
Potrivit acestuia, Dorina Handrea, cea care a depus plângerea penală, a observat în urmă cu trei zile că pe terenul familiei sale au fost montate balizele luminoase.
„Familia Handrea nu a fost expropriată, terenul este privat, iar cei de la CJ au montat ilegal balizele”, a spus Rusu.
Acesta a adăugat că membrii Grupului de Inițiativă al Proprietarilor Someșeni – Exproprieri – Aeroport, constituit din persoane care fie nu au primit bani pentru terenurile expropriate, fie sunt nemulțumite de prețul mic oferit de Consiliul Județean Cluj, vor încerca, sâmbătă, să îi înmâneze personal premierului Victor Ponta un memoriu legat de problema exproprierilor pentru pista aeroportului.
„Facem apel la persoanele afectate de exproprierile care s-au făcut până la această oră și de cele care urmează odată cu devierea Someșului pentru pista de 3.500 de metri a aeroportului, să fie prezente în număr cât mai mare, sâmbătă, la inaugurarea pistei de 2.100 de metri. Încercăm să ne prezentăm nemulțumirile în fața reprezentanților autorităților centrale, a premierului Ponta, căruia vrem să îi înmânăm, personal, un memoriu. Așa cum Avram Iancu a luptat pentru dreptate și noi am fost fortați de către autoritățile locale să ne căutăm dreptatea în tribunal”, a subliniat Radu Rusu.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Cluj, Gina Pop, a declarat, vineri, corespondentului MEDIAFAX că plângerea penală împotriva CJ Cluj a fost depusă la Secția nr. 7 Poliție, urmând ca polițiștii să facă cercetări în acest caz cu privire la aspectele sesizate.
Președintele Consiliului Județean Cluj, Horea Uioreanu, a refuzat să comenteze plângerea penală.
Lucrările la pista de decolare-aterizare de 3.500 de metri au început în septembrie 2011, în prima etapă pista având 2.100 de metri, iar lucrările vor fi inaugurate sâmbătă, în prezența premierului Victor Ponta și a președintelui Senatului, Crin Antonescu.
Costurile proiectului sunt estimate la circa 78 de milioane de euro.
Lucrările la prima etapă, cea de construire a pistei de 2.100 de metri, au fost întârziate din cauza unor probleme tehnice descoperite pe parcurs, care au necesitat noi soluții din partea constructorilor. De asemenea, finanțarea unor lucrări de regularizare și deviere a pârâului Murători din zonă a fost întârziată, sumele fiind deblocate abia în luna martie de la Administrația Națională Apele Române.
Lucrările sunt realizate de o asociere între firmele SCC Napoca SA, SC ICCO Systems SRL și SC Geo Arc SRL.
În februarie, Administrația de Apă Someș-Tisa a anunțat obținerea unei finanțări europene de 18 milioane euro pentru devierea râului Someș, astfel încât să poată fi prelungită pista Aeroportului Cluj de la 2.100 de metri la 3.500, după care a revenit și a invocat „erori în informare”, susținând că banii erau, de fapt, pentru lucrări împotriva inundațiilor.
În iunie, vicepremierul Liviu Dragnea se declara „ultra supărat și îngrijorat” de modul în care Consiliul Județean Cluj a gestionat lucrările la pista de 2.100 de metri a Aeroportului Internațional Cluj-Napoca, avertizând atunci că există riscul ca aceasta să nu fie funcțională în 15 octombrie, conform graficului. Liviu Dragnea spunea că nu a fost informat de către reprezentanții Consiliului Județean Cluj asupra existenței unor probleme legate de exproprierile de terenuri și de finanțarea lucrării.
În iulie, peste o sută de persoane au protestat, în fața Consiliului Județean Cluj, față de subevaluarea despăgubirilor pentru terenurile pe care se construiește noua pistă a Aeroportului Internațional Cluj-Napoca, huiduindu-l pe președintele Horea Uioreanu și cerându-i demisia.
„Nu suntem de acord cu subevaluarea despăgubirilor pentru terenurile expropriate în vederea construirii pistei aeroportului. În 2010, era evaluat la 12 euro un metru pătrat în extravilanul Clujului, iar acum a fost evaluat la 2 euro. În extravilanul comunei Apahida, a scăzut de la 8 euro pe metrul pătrat la 40 de bani. Este o adevărată hoție și nu suntem de acord cu așa ceva, cât timp prețul pieței este de 30 – 50 de euro pe metrul pătrat”, spunea atunci unul dintre proprietarii de teren, Eugen Pintea, care are o suprafață de 5.000 de metri pătrați.
Președintele CJ Cluj, Horea Uioreanu, declara atunci că instituția nu poate să satisfacă doleanțele proprietarilor de terenuri pentru că ar încălca legea. Uioreanu afirma că proprietarii de terenuri vor despăgubiri la prețul din anul 2010 al terenurilor, ceea ce nu ar fi legal.
În 23 iulie, Radu Rusu, care este proprietar de teren din zona Aeroportului Internațional, i-a transmis premierului Victor Ponta un memoriu „în nume propriu și în numele a încă circa 200 de proprietari din Cluj-Napoca și Apahida”, în care susținea că statul „naționalizează proprietățile”, iar Consiliul Județean Cluj a modificat sumele individuale aferente despăgubirilor pentru proprietarii de terenuri. Potrivit acestuia, prețul terenului a scăzut, din 2010, de la 32 de lei/metru pătrat (circa 8 euro) la 0,40 lei/metru pătrat (circa 10 eurocenți) pentru teren extravilan în Apahida, de la 51 de lei/metru pătrat (circa 12 euro) la 8,80 lei/metru pătrat (circa 2 euro) pentru teren extravilan în Cluj-Napoca și de la 79 de lei/metru pătrat (circa 18 euro) la 68,70 lei/metru pătrat (circa 15 euro) pentru teren intravilan în Cluj-Napoca.
În plus, proprietarii de teren susțineau că există mari suspiciuni legate de modul de atribuire a contractului de evaluare a parcelelor de către Consiliul Județean Cluj către SC Expertus, în condițiile în care documentul s-a încheiat în 3 iunie, iar expertul se obliga să realizeze expertiza în termen de 10 zile de la data semnării contractului, dar, studiind expertiza, s-a constatat că ea „a fost făcută anterior semnării contractului, la 2 mai 2013”.
Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat, vineri, la Cluj, că autoritățile centrale caută soluții de finanțare europeană pentru prelungirea pistei Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj până la 3.500 de metri, după ce prima etapă – de 2.100 de metri – a fost finalizată.
Consiliul Județean Cluj a cheltuit până în prezent peste 22 de milioane de lei pentru exproprierea terenurilor necesare noii piste de 2.100 de metri.
Noua pistă de 2.100 de metri urmează să fie inaungurată sâmbătă, în prezența premierului Victor Ponta, a vicepremierului Liviu Dragnea și a președintelui Senatului, Crin Antonescu. Un miting aviatic și o tombolă pentru 250 de persoane care vor putea să zboare gratuit cu un avion Airbus 318 vor fi organizate cu această ocazie.
Până sâmbătă, la inaugurarea noii piste, avioanele aterizează și decolează de pe vechea pistă, care nu mai îndeplinește condițiile tehnice, urmând ca aceasta să devină o simplă cale de rulare a aeronavelor.