CNA: Spoturile publicitare pentru margarina Rama, interzise de la difuzare pe posturile TV
Două spoturi publicitare pentru margarina Rama, din cadrul campaniei „Campioni la micul dejun”, au fost interzise de la difuzarea pe posturile TV, printr-o decizie luată, marți, de Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), care a considerat că acestea încalcă legislația audiovizualului.
CNA a analizat, marți, campania publicitară pentru margarina Rama „Campioni la micul dejun”, pentru copiii din clasele I-IV, promovată de Nadia Comăneci.
Potrivit CNA, un spot publicitar pentru margarina Rama a fost difuzat în emisiunea „Observator” difuzată pe 20 iunie, la Antena 1. Spotul a fost difuzat și în emisiunea „Esențial” din 21 iunie, de la Antena 3.
Pe de altă parte, și Kanal D a difuzat un spot publicitar pentru margarina Rama, pe 20 iunie, în pauza publicitară din timpul emisiunii de știri, potrivit monitorizării CNA.
În aceste spoturi se spune că Rama și Nadia Comăneci „promovează importanța micului dejun și a unei alimentații sănătoase și echilibrate”, fiind difuzate și declarații ale acesteia pe acest subiect.
Membrii CNA au considerat că aceste spoturi încurajează copiii să mănânce margarină, care nu este un produs sănătos atunci când este consumat în cantități mari.
De asemenea, membrii CNA au considerat că spoturile pentru margarina Rama au încălcat articolul 120, alineatele 2 și 3 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit căruia „Nu se vor atribui alimentelor proprietăți pe care acestea nu le posedă. În publicitatea pentru alimente adresată minorilor este interzisă folosirea celebrităților, personalităților sau medicilor. Publicitatea la alimente adresată minorilor este definită în conformitate cu codul de autoreglementare al Consiliului Român pentru Publicitate, depozitar al Codului etic pentru publicitatea adresată copiilor referitoare la produse alimentare”.
La propunerea Laurei Georgescu, președintele CNA, Consiliul a decis să aplice o decizie de intrare în legalitate a acestor spoturi, fapt care înseamnă că respectivele clipuri nu mai pot fi difuzate până la modificarea lor astfel încât să respecte reglementările în vigoare.
Pe de altă parte, tot în ședința de marți, CNA a decis să amendeze Antena 1 cu 10.000 de lei, din cauză că în emisiunea „Neatza cu Răzvan și Dani” din 21 iunie a fost făcută promovare la margarina Rama, prezentându-se „beneficiile sandvișului cu grăsimi sănătoase sau cu margarină tartinabilă” care conține Omega 3 și Omega 6.
Membrii CNA au considerat că în acest caz televiziunea a încercat să facă telepromovare, însă nu a respectat prevederile articolului 27 din Legea audiovizualului, potrivit căruia „(1) Publicitatea televizată și teleshoppingul trebuie să fie ușor de identificat și trebuie să fie separate de conținutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice și/sau acustice și/sau spațiale între publicitatea televizată, teleshopping și, respectiv, celelalte părți ale programelor”.
Sancțiunea în acest caz a fost aplicată tot la propunerea Laurei Georgescu și a fost votată în unanimitate de membrii CNA.
Pe de altă parte, CNA a interzis și în martie 2010, de la difuzarea pe posturile TV, trei spoturi publicitare pentru Rama, din cauză că în respectivele clipuri nu era precizată cantitatea maximă de 20 de grame de margarină recomandată zilnic pentru consum.