CNAB discută cu două companii chineze lansarea unor curse directe București – Beijing sau Shanghai
„La o conferință de specialitate la care am participat recent în Georgia au venit specialiști din Europa și Asia, noi fiind interesați de rutele din America, în special cele din America de Nord, și către Asia. Aici am fost să vorbim în special de rutele spre zona asiatică, însemnând în primul rând China. Am vorbit cu Air China, dar și cu China Southern Airlines, încercând să venim în întâmpinarea lor cu cât mai multe informații, astfel încât să-i convingem ca într-un viitor cât mai apropiat să înceapă operarea către București, în varianta de operare directă București-Beijing sau București-Shanghai. Sau -avem o colaborare bună și cu United Airports of Georgia – să avem o operare combinată cu o escală la Tbilisi”, a declarat pentru MEDIAFAX Valentin Iordache, directorul Direcției de Relații Externe și purtătorul de cuvânt al CNAB.
Potrivit acestuia, companiile doresc să opereze cursele respective atunci când piața va fi suficient de matură, fiind puțin probabil ca acest lucru să se întâmple în acest an.
În plus, au existat negocieri cu compania rusă Aeroflot, care deja operează cursa București-Moscova și vrea să adauge București – Sankt Petersburg.
„Sankt Petersburg este un oraș cu un potențial turistic foarte mare, iar Bucureștiul poate fi interesant pentru cetățenii ruși din această zonă a Rusiei”, a spus Iordache.
Oficialul CNAB a precizat că a purtat discuții și cu cea mai mare companie ucraineană, Ukraine International Airlines, pentru ruta Kiev-București.
De asemenea, încercând să convingă companiile aeriene din Extremul Orient și mai ales pe cele din Statele Unite să opereze o perioadă mai îndelungată pe Aeroportul din Otopeni, reprezentanții CNAB au pregătit acestor operatori oferte speciale. Vor fi discounturi mari în primii ani de contract, afirmă oficialul CNAB, cu condiția ca partenerii companiei să-și asume că vor opera curse directe timp de cel puțin cinci ani.
„Nu poți să vii să operezi fără taxe de aeroport și după un an să te retragi. Obligativitatea este să operezi mai mulți ani. Dacă o companie vine și îmi operează curse directe spre New York sau Montreal nu va plăti taxe în primul an, de exemplu, în cadrul unui contract de cinci ani”, adaugă Iordache.
Pentru fiecare operare, companiile aeriene plătesc aeroportului taxe în funcție de masa maximă la decolare.
Referitor la o posibilă cursă București-New York, pentru aceasta se poartă de multă vreme negocieri, iar următoarele întâlniri cu companiile aeriene americane vor avea loc la sfârșitul lunii septembrie în Africa de Sud, la Durban.
„Ca urmare a acestor negocieri, compania Delta Air Lines a venit și a și operat o vreme pe București curse directe către SUA, dar din motive comerciale de redistribuire a aeronavelor s-a retras de pe Otopeni. Ei au venit aici ca urmare a insistențelor noastre și în urma discuțiilor purtate la aceste conferințe internaționale. Ultima lor cursă a avut loc acum cinci ani. Între timp, foarte multe companii preferă să vină prin intermediul unui hub și să alimenteze la aeroporturi regionale”, a spus Iordache.
El subliniază că în viitorul foarte apropiat nu întrevede posibilă o cursă directă București-New York, decât dacă TAROM va redeschide această rută transcontinentală.
„E un pic mai greu deocamdată, dar nu imposibil. Dar noi insistăm în continuare și vom avea și în septembrie discuții cu mai multe companii americane să vină să opereze pe Otopeni”, a precizat Iordache.
De asemenea, în urma discuțiilor cu Air Serbia, compania națională a Serbiei, care operează curse București-Belgrad din decembrie 2013, a reieșit că aceștia fie vor mări numărul de operări pe Otopeni, fie vor ateriza cu aeronave cu capacitate mai mare. O altă companie de transport aerian care are în plan să crească numărul aeronavelor care aterizează la București este Polish Airlines.
Pe aeroportul Otopeni operează în prezent 31 de companii aeriene către 70 de destinații.
CNAB și-a început activitatea în 2010, prin fuziunea societăților care gestionau cele două aeroporturi din Capitală, Henri Coandă și Aurel Vlaicu, și își desfășoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
Compania a avut anul trecut un profit net de 99 milioane lei, în creștere de la 69 milioane lei în anul anterior. Cifra de afaceri a CNAB a crescut în 2014 la 648 milioane lei, de la 582 milioane lei în 2013.
Pentru acest an, compania și-a bugetat afaceri în creștere, de 671 milioane lei, dar un profit net în scădere, de 44 milioane lei, din cauza cheltuielilor mai mari cu investițiile.
Compania Națională Aeroporturi București a înregistrat un trafic aerian de 4,21 milioane pasageri și 52.116 mișcări de aeronave (aterizări și decolări), în primele șase luni ale acestui an, pe aeroporturile internaționale Henri Coandă – Otopeni și pe București-Băneasa Aurel Vlaicu.
Numărul pasagerilor care au tranzitat aeroporturile Bucureștiului în primul semestru din 2015 a înregistrat o creștere relevantă, de 12,58%, față de aceeași perioadă a anului trecut, creându-se astfel premisele atingerii pragului de 9 milioane de pasageri în întreg anul 2015, a anunțat CNAB, într-un comunicat.
Din total, pe Aeroportul Henri Coandă s-au înregistrat 4.215.314 de pasageri și 46.426 mișcări de aeronave.