„Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) este preocupată să asigure accesul la servicii medicale pentru toate persoanele asigurate. În acest sens, au fost semnate două acte normative, Ordinul Ministrului Sănătății și al președintelui CNAS nr.557/246/2015 și Ordinul presedintelui CNAS nr.248/2015, care reglementează condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate. Conform acestor acte normative, asigurații care nu pot prezenta sau utiliza cardul național de sănătate vor beneficia de servicii medicale, medicamente și dispozitive
medicale începând cu data de 1 mai”, arată un comunicat al CNAS.
Cardul are rolul de a gestiona și transparentiza modul de utilizare a fondurilor din sistemul de sănătate, în beneficiul asiguraților, subliniază CNAS.
„Un sistem care se dorește performant presupune reguli și proceduri pe care toți cei care fac parte sau interacționează cu sistemul trebuie să le respecte. Prin implementarea acestui proiect, vom obține ca rezultat utilizarea fondului constituit din contribuția asiguraților doar pentru servicii reale de sănătate. Implementarea unui proiect la nivel național nu este un lucru ușor de realizat. CNAS
a asigurat condițiile legale și tehnice pentru derularea lui, pe care furnizorii de servicii medicale au obligația legală să le respecte”, se mai spune în comunicat.
Potrivit CNAS, încă de la sfârșitul anului 2014 a recomandat asiguraților care au intrat în posesia cardului de sănătate să se prezinte cu el ori de câte ori solicită un serviciu medical, iar furnizorilor le-a recomandat să înceapă să utilizeze cardul de sănătate pentru a depista și a rezolva orice problemă de funcționare care apare.
„Facem apel la furnizorii de servicii medicale ca, în momentul în care există probleme de funcționare a cardului de sănătate, să le semnaleze imediat la centrul de asistență pentru remedierea lor în cel mai scurt timp. Cea mai frecventă problemă identificată în funcționarea cardului de sănătate a apărut la furnizorii de servicii medicale care utilizează alt soft decât cel pus la dispoziție în mod gratuit de CNAS. Acesta a fost motivul pentru care CNAS a invitat dezvoltatorii de soft la o serie de întâlniri pentru a oferi detalii despre modul în care se poate realiza compatibilizarea softurilor achiziționate de furnizori cu sistemul cardului de sănătate”, a mai spus conducerea CNAS în comunicat.
CNAS precizează că activarea și validarea serviciilor medicale acordate pacienților sunt obligatorii pentru toți furnizorii aflați în relație contractuală cu casele de asigurări.
„În această perioadă, prin eforturile comune ale caselor de asigurări și al furnizorilor de servicii medicale, trebuie să ne asigurăm că nu creem disconfort asiguraților care apelează la servicii medicale în perioada de început a utilizării sănătate”, a declarat Vasile Ciurchea, președintele CNAS.
În schimb, Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) atenționeză asupra problemelor legate de implementarea cardului național de sănătate.
„Utilizarea cardului este obligatorie de la 1 mai, lucru susținut fără echivoc de textul legii. Încercând să valideze în timp real serviciile medicale oferite pacienților care au carduri, medicii de familie au constatat în ultimele zile următoarele deficiențe grave ale sistemului informatic: cardurile primite de pacienți nu au putut fi activate sau, când sistemul informatic a funcționat, activarea a fost prelungită foarte mult, ceea ce a dus la prelungirea consultației mult peste durata uzuală, procedura de deblocare a cardurilor este greoaie, cronofagă și necesită cunoștiințe avansate de informatică, situații care ar fi putut fi evitate dacă s-ar fi ținut cont de sugestiile noastre de a evita utilizarea PIN-ului”, se arată în comunicatul SNMF.
Organizația solicită „ferm să apară foarte repede modificările legislative necesare care să facă posibilă funcționarea în paralel a consultațiilor cu card și a celor fără card, până ce sistemul informatic va fi pus la punct, va funcționa fără erori, iar pacienții vor intra în totalitate în posesia cardurilor, pentru a evita discriminările” și „o procedură simplificată de deblocare accesibilă tuturor furnizorilor de servicii medicale și mai ales pacienților, pe modelul deblocării cardurilor bancare”.