CNAS anunță din nou probleme la sistemul informatic. Cardurile de sănătate nu pot fi folosite
This browser does not support the video element.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat că platforma informatică a asigurărilor de sănătate este indisponibilă, astfel că toate serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă în regim off-line.
„Urmare a unor probleme tehnice, care au condus la întreruperi în funcționarea Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate (PIAS), serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line până la remedierea indisponibilității PIAS”, arată Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), într-o informare postată pe site.
Potrivit reprezentanților CNAS, pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 39 – 42 din H.G. 155/2017:
– serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 05 iulie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019.
– serviciile de îngrijiri la domiciliu/paliative la domiciliu acordate off-line în perioada 24 iunie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iunie/iulie 2019, după caz.
– raportarea lunară a serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate în luna iunie 2019, se va efectua în cursul lunii iulie 2019, după remedierea PIAS.
La mijlocul lunii iunie, Societatea Națională de Medicină a Familiei avertiza, prin intermediul unei scrisori deschise adresate Guvernului României, Ministerul Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, că medicii de familie din întreaga țară au ajuns „la limita suportabilității”, întrucât sistemul informatic e în „colaps total”.
Medicii de familie susțineau că, pe o perioada de 3 zile, sistemul a funcționat adunat 2-3 ore, lucru ce a dus la crearea unei situații în care mulți dintre medicii de familie ajungeau să se trezească noaptea pentru a valida documentele de peste zi, în speranța că sistemul este mai accesibil în acea perioadă a zilei.
Pe 30 iunie 2016, CNAS anunța că a desemnat firma care va asigura mentenanța sistemului IT al cardului de sănătate (CEAS) și a platformei IT a asigurărilor de sănătate (PIAS), fiind vorba despre SC Team Net International SA, firmă fondată de fostul parlamentar Sebastian Ghiță. Valoarea contractelor a fost anunțată atunci la peste cinci milioane de euro, cele două contracte acoperind o perioadă de trei ani.
Asociația Medicilor de Familie, despre blocarea sistemului informatic: De la 1 iulie e jale
Președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, Sandra Alexiu, a declarat, joi, pentru MEDIAFAX, după ce CNAS a anunțat din nou probleme la sistemul informatic, cardurile de sănătate neputând fi validate, că la fiecare început de lună, atunci când se fac raportări de către medici, „este jale”.
„Nu merge, nu funcționează, ținem pacienții cu orele, îi trimitem acasă, îi chemăm în altă zi, nu se poate. Și noi stăm la 1- 2 noaptea să reușim să raportăm un serviciu, două, ca să nu le pierdem pe toate”, spune Sandra Alexiu.
Sandra Alexiu a menționat faptul că oficialii CNAS nu reacționează oficial de cele mai multe ori vizavi de problemele pe care sistemul le are, întrucât „fac economie, asta este realitatea”.
Potrivit aceleiași surse, din acest motiv, al nefuncționalității sistemului, pacienții și medicii sunt cei care au cel mai mult de suferit.
„Cea mai mare problemă e că nu ne putem exercita profesia și că pacienții au foarte mult de suferit. Timpii de așteptare cresc foarte mult și pur și simplu sunt batjocoriți”, precizează președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov.
Ea a precizat faptul că CNAS nu recunoaște această funcționare greoaie și adesea, blocare a sistemului, deoarece la mijloc ar fi vorba și de latura economică.
„Fac ( cei de la CNAS – n.r) o economie imensă. De aceea ei s-au străduit se repare, dar totuși, am ajuns în data de 11 (iulie, n.r), deja e mult prea mult. Zi și noapte ne chinuim să facem rețete, să acordăm servicii medicale, să le validăm, că asta e problema, nu se validează online”, informează Sandra Alexiu.
Președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov a menționat și faptul că problematica în acest sens este și limita de validare de 72 de ore. „Dacă se depășește această limită, serviciile alea sunt pierdute, nu le mai poți raporta”, spune sursa citată.
Ea a spus că afirmația reprezentanților CNAS, conform căreia serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 05 iulie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019, nu se fundamentează, întrucât medicii se confruntă cu probleme legate de sistemul informatic încă de pe 1 iulie.
„Cu excepția serviciilor de îngrijiri la domiciliu, unde au recunoscut că din 24 nu merge sistemul (…) sistemul nu merge de pe 1. În general, la începutul lunii, sunt probleme din cauza raportărilor multiple și pentru că nu ține sistemul”, precizează Sandra Alexiu.
Potrivit aceleiași surse, stabilirea datei de 5 iulie în sensul raportării ulterioare a serviciilor neefectuate de către medici pe platformă, precum și setarea ei ca dată a începerii acordării de servicii off-line nu este justă, întrucât sistemul nu e funcțional de pe 1 iulie.
„În momentul în care CNAS recunoaște oficial, prin comunicat, că platforma nu merge, atunci utilizatorii platformei, adică medicii sunt absolviți de erori. (…)Asta înseamnă că dacă noi nu putem verifica dacă o persoană e asigurată și platforma funcționează, atunci eu sunt pasibil de imputare pentru serviciile pe care le acord, dar dacă ei recunosc oficial prin comunicat că nu funcționează, atunci eu sunt absolvită de aceste probleme”, spune Sandra Alexiu.
Președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov a declarat faptul că aceasta funcționare greoaie a sistemului informatic are loc din cauză că scopul inițial care a servit conceperii sistemului deservea mai puține operațiuni, fiind suprasolicitat în punctul în care s-a ajuns la acest moment. „El a fost conceput pentru mai puțini utilizatori, asta este realitatea. Pentru mai puține lucruri, deci pe vremea aceea nu făceau decât să verificăm calitatea de asigurat, între timp au băgat cardul, au băgat dosarul, au băgat rețete. Nu ține tehnic și nu au suplimentat partea tehnică”, spune Sandra Alexiu.
Ea a concluzionat spunând că, de la începutul lunii iulie, medicii se confruntă din nou cu situația neplăcută în care trebuie să valideze cardurile de sănătate în orele nopții. „La trei, patru, cinci dimineața, asta nu e viață, nu se poate așa ceva. De la 1 iulie e jale. Și așa nu merge, că merge prost în general, durează foarte mult, sunt timpii de așteptare foarte mari. Dar de la 1 nu mai merge deloc”, a conchis președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat, joi, că platforma informatică a asigurărilor de sănătate este indisponibilă, astfel că toate serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă în regim off-line.
Ei precizau prin intermediul unui comunicat și faptul că „serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 05 iulie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019″.