Cod rutier 2020. Ce poate să-ți facă poliția dacă ai cauciucuri de iarnă și în sezonul cald. Puțini știu asta, dar e adevărat

Publicat: 25 02. 2020, 10:07
Guvernul a plafonat punctul de amendă prin ordonanță de urgență

Codul Rutier 2020 a fost modificat substanțial și șoferii trebuie să cunoască toate nuanțele din legislație. Ce ar putea păți, de exemplu, dacă păstrează anvelopele de iarnă în sezonul cald?

Poliția nu îi va amenda pe șoferii care circulă cu cauciucuri de iarnă în sezonul cald, cât timp acestea sunt în stare bună.

Pe de altă parte, dacă asfaltul este foarte cald, cauciucurile de iarnă se degradează mai repede și s-ar putea încadra sub limitele impuse de legislația rutieră.

Dacă unicul scop ar fi siguranța rutieră, atunci legislația ar trebui modificată și vara șoferii ar urma să își „încalțe” mașinile doar cu anvelope de vară.

Anvelopele de iarnă folosite vara pot reprezenta un real pericol, deoarece sunt construite pentru condițiile din anotimpul friguros. Chiar dacă la bază avem cauciuc natural, compușii sunt diferiți și o anvelopă de vară are trăsături diferite față de una de iarnă.

Anvelopele de vară sunt construite din materiale care se întăresc la temperaturi joase și devin mai moi când este cald. În schimb, anvelopele de iarnă devin mai moi când este frig și mai tari când este cald, iar asta duce la scăderea aderenței și a puterii de frânare, dacă le utilizăm în anotimpul greșit.

Mai este și diferența de profil: la anvelopa de iarnă profilul este format din blocuri mari și distanțate, în timp ce la anvelopa de vară profiul e făcut astfel încât să evacueze apă mai bine, blocurile sunt apropiate și oferă o frânare mai bună pe asfalt uscat.

Specialiștii au ultimul cuvânt

„Mulți șoferi au impresia că anvelopele de iarnă, mai ‘carnoase’, oferă o aderentă mai bună vară pe asfalt uscat. Ceea ce este total greşit. Pentru că suprafaţa de rulare este formată din blocuri distanţate care, în momentul frânarii, se mişca şi se balansează destul de mult.

Anvelopele de vara au blocuri care se autoblocheaza şi oferă o frânare mult mai bună când asfaltul este curat”, explică specialiştii de la www.PieseAuto.ro, citați de ziare.com.

„Cine circula cu viteze mici, în condiţii optime de trafic, poate circula având pe jante orice anvelope. Poate să aibă anvelope vechi de 30 de ani, poate avea cauciucuri pline de crăpături şi cu 0,1 mm profil rămas, poate să le aibă pline de gâlme şi cu sârmele ieşite din ele. Diferenţa se vede atunci când este nevoie de o urgenţă, să frânăm brusc sau să evităm un obstacol.

Cu toţii spunem că nu ni se întâmpla nouă, că suntem şoferi buni, dar aşa apar accidentele. În asemenea situaţii critice se vede nevoia unor anvelope de calitate, potrivite sezonului în care conducem, care ne pot salva viaţa” mai adauga cei de la www.PieseAuto.ro.

Mai mult, anvelopele de iarnă fac mai mult zgomot la rulare decât cele de vară. Astfel, chiar dacă în Codul Rutier 2020 nu este menționată clar o obligativitate, ar trebui să echipăm mașina cu anvelope în funcție de anotimpul în care ne aflăm, pentru a evita neplăcerile și chiar amenzile de la polițiști.