Cod Rutier 2020. Cum se va schimba Codul Rutier / Șoferii vor avea o nouă obligație

Publicat: 10 02. 2020, 09:34
Actualizat: 10 02. 2020, 09:56

Pe viitor, șoferii ar putea să respecte o obligație existentă într-o nouă ipostază, potrivit unei propuneri legislative aflate de puțină vreme în dezbaterea senatorilor.

Astfel, ei vor trebui să utilizeze faza scurtă și pe drumurile naționale, nu doar pe cele europene, transmite avocatnet.ro.

Documentul aflat în dezbatere publică ar putea să-i oblige pe șoferi să folosească luminile de întâlnire sau faza scurtă, așa cum mai sunt acestea cunoscute și atunci când circulă pe timpul zilei pe drumurile naționale.

Propunerea legislativă trebuie să fie adoptată în Parlament și publicată în Monitorul Oficial ca să se aplice.

Obligația de a folosi faza scurtă pe timpul zilei sau, dacă mașina are așa ceva, cu luminile pentru circulația diurnă (DRL) există și acum, potrivit Codului rutier, în vigoare, doar pentru șoferii care circulă cu mașina pe autostrăzi, drumuri expres sau drumuri europene (notate cu E), nu și pentru cei care merg pe drumurile naționale.

Obligația e valabilă și în cazul șoferilor de tractoare agricole sau forestiere. De asemenea, în prezent, legislația rutieră obligă motocicliștii să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării acestora pe drumurile publice, fără să se numească clar, ca în cazul șoferilor, categoriile de drum pe care trebuie respectată obligația.

În țara noastră, anumite drumuri pot fi încadrate în două categorii, pe de o parte drumuri naționale și pe de alta drumuri europene. De exemplu, drumul național (DN 1 – București – Ploiești – Brașov – Cluj-Napoca – Oradea) se suprapune, cel puțin între București și Brașov, cu drumul european 60 (E60 – Brest, Franța – Irkeshtam, Kîrghîzstan).

Propunerea legislativă este destinată completării legislației naționale din domeniul circulației rutiere, în condițiile în care, în mai multe țări europene, legislația rutieră stabilește obligația de a folosi luminile de întâlnire în afara localităților, indiferent de tipul drumului, acest lucru având ca scop reducerea numărului de accidente auto.

Conform statisticilor UE, România se află pe unul din ultimele locuri în topul siguranței rutiere, cu 100 de decese în fiecare an, rezultate din accidente, media europeană fiind la jumătate (49 cazuri).

Proiectul de lege trebuie adoptat de deputați, promulgat de șeful statului și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica.