Codul Rutier, varianta Ponta. Amenda maximă este de 9.600 de lei, iar alcoolemia permisă la volan este de 0,15 în aerul expirat

Publicat: 17 10. 2013, 09:30
Actualizat: 06 07. 2016, 11:56

Guvernul a trimis astăzi la Parlament proiectul de lege pentru modificarea Codului Rutier, evitând astfel să își asume răspunderea printr-o ordonanță de urgență și lăsând la voia parlamentarilor să modifice cum vor legea. Inițial, varianta propusă de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) conținea pedepse drastice pentru șoferii care încălcau grav regulile de circulație, amenzile putând să ajungă la un maximum de 16.000 de lei (peste 3.500 de euro), iar perioada de suspendarea carnetului putând să ajungă și la 4 ani, în cazurile grave.

Varianta Codului Rutier trimisă astăzi de Guvern către Parlament a îmblânzit sancțiunile: amenzile maxime pentru șoferi pot ajunge la maximum 9.600 de lei, iar carnetul poate fi suspendat cel mult doi ani. Pe de altă parte, sunt introduse pedepse drastice pentru șoferii recidiviști: dacă într-o perioadă de 3 ani de la suspendarea carnetului aceștia comit aceeași abatere de la lege, carnetul li se suspendă pe o perioadă dublă.

De asemenea, perioada de grație pentru șoferii care nu își plătesc amenzile a fost extinsă de la 30 de zile la minimum 45 de zile, termen după care rămân fără carnet. Guvernul a limitat de asemenea metoda de a scăpa de amendă sau suspendarea carnetului, prin contestarea în instanță a procesului verbal: contestarea nu mai suspendă sancțiunea Poliției.

Cea mai importantă modificare a Codului Rutier se referă la legalizarea alcoolemiei la volan, măsură care scoate România din rândul țărilor cu politica de „toleranță zero” pentru alcool la volan, în condițiile în care România ocupă locul 6 în Europa la morți în accidente rutiere, din cauza alcoolului.

Guvernul propune astfel ca alcoolemia permisă la volan să fie cel mult 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat și de 0,20 g/l alcool pur în sânge. Șoferii prinși cu o alcoolemie cuprinsă între 0,15 – 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat, respectiv 0,20 – 0,50 g/l alcool pur în sânge plătesc însă scump: amendă cuprinsă între 1.680 de lei și 4.000 de lei, precum și suspendarea carnetului pe o perioadă de 6 luni.

Șoferii prinși cu o alcoolemie de peste 0,50 g/l alcool pur în sânge vor fi pedepsiți cu închisoare de la 1 la 5 ani.

Noul Cod Rutier mai prevede, printre măsurile privind alcoolemia, că șoferii prinși cu o alcoolemie de maximum 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat să poată solicita Poliției prelevarea de probe biologice, care să stabilească alcoolemia din sânge. Șoferii cu o alcoolemie peste pragul de 0,25 sunt însă obligați să meargă cu autoritățile pentru a li se recolta astfel de probe, la fel ca și cei prinși sub influența drogurilor.

Noile amenzi: cât te costă dacă nu porți centura sau dacă treci pe roșu

Chiar dacă amenzile propuse inițial au fost îmblânzite, nivelul acestora pentru abaterile grave, considerate de Poliție ca principale cauze ale accidentelor rutiere, rămâne destul de ridicat.

Astfel, șoferii care nu poartă centura de siguranță, precum și motocicliștii sau mopediștii care nu poartă căști de protecție vor primi amenzi între 320 și 400 de lei.

Șoferii care trec pe roșu, depășesc neregulamentar sau nu cedează prioritatea și în urma acestor fapte seproduce un accident cu avarii, precum și depășirea vitezei legale cu 51-60 km/h, vor fi sancționați cu amendă între 720 și 1.600 de lei, precum și suspendarea carnetului pe 3 luni.

Amendă cuprinsă între 1.680 de lei și 4.000 de lei, precum și suspendarea carnetului pe 6 luni sunt pedepsele pentru următoarele abateri: neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată (cu bariere, cu semnale luminoase, semnalizată simplu); conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii, în sens opus celui în care se desfășoară în mod normal circulația; depășirea vitezei legale cu mai mult de 60 km/h; conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influența băuturilor alcoolice, care are o îmbibație alcoolică cuprinsă între 0,20 – 0,50 g/l alcool pur în sânge, respectiv 0,15 – 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat; conducerea unui autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată.

Sancțiuni și mai mari sunt prevăzute pentru șoferii care comit abaterile prezentate în paragraful de mai sus, dar în urma cărora are loc și un accident rutier soldat doar cu pagube materiale: amendă între 4.080 de lei și 9.600 de lei, precum și suspendarea permisului pe 1 an.

Pedepsele cele mai mari se dau șoferilor care comit accidente mortale, chiar dacă judecătorii sau procurorii decid neînceperea urmăririi penale sau scoaterea de sub urmărire penală. Astfel, carnetul se suspendă 1 an în cazul șoferilor care comit accidente soldate cu vătămarea sau decesul unei persoane.

Carnetul se suspendă pentru o perioadă de 2 ani în cazul șoferilor care produc accidente soldate cu vătămarea sau decesul unei persoane, dacă acesta s-a produs în urma conducerii sub influența băuturilor alcoolice, conducerii unui autovehicul pe contrasensul autostrăzii, depășirii cu mai mult de 60 km/h a vitezei legale sau nerespectării regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată.

Carnetul se mai poate suspenda și pentru 4 luni când fapta conducătorului auto a fost și urmărită penal ca infracțiune, iar judecătorul sau procurorul au dispus și sancțiune administrativă pe lângă amendă.

Recidiviștii, pedepsiți dur

Șoferii care încalcă legea în mod repetat sunt cei mai dur pedepsiți, în varianta guvernamentală a Codului Rutier. Aceștia au o perioadă de grație de 3 ani, în care dacă repetă abaterea pentru care le-a fost suspendat carnetul, pedeapsa se dublează. Astfel, perioada maximă a suspendării permisului poate ajunge și la 4 ani.

„În cazul în care conducătorul de autovehicul sau tramvai săvârșește, într-un interval de 3 ani de la data expirării ultimei perioade de suspendare a exercitării dreptului de a conduce autovehicule aplicată pentru săvârșirea uneia din faptele pentru care se suspendă carnetul, perioada de suspendare a carnetului se dublează”, arată textul proiectului de lege.
Atunci când suspendarea permisului depășește efectiv 3 ani, șoferul este obligat să dea un test medical și să dea din nou examenul auto, atât proba practică, cât și cea teoretică, pentru a avea din nou carnet.

Carnetul se suspendă dacă nu plătești amenda în termen de cel puțin 45 de zile

Guvernul a păstrat în proiectul de lege prevederea ca șoferii care nu își plătesc amenzile să rămână fără carnet, însă a mărit perioada de grație pentru aceștia, de la termenul inițial de 30 de zile.

Astfel, șoferii au la dispoziție 30 de zile să își plătească amenda, de la data emiterii procesului verbal de constatare a contravenției. Când acest termen expiră, șeful Poliției Rutiere din județul unde a fost prins șoferul are la dispoziție 5 zile să dispună suspendarea carnetului. Suspendarea devine însă efectivă abia la 15 zile de la data comunicării prin poștă a acestei decizii, în cazul șoferilor români. Șoferii străini care intră în această procedură au la dispoziție 60 de zile să dovedească faptul că și-au plătit amenda.

Amenzile plătite de șoferi se vor vărsa într-un cont unic la nivel național, deschis la Trezoreria statului. Sumele vor fi apoi distribuite la bugetele localităților pe raza cărora au fost constatate abaterile de la lege. Sumele provenite de la șoferii străini vor fi trimise la bugetul național. Procedura urmează să fie stabilită prin ordin comun al miniștrilor de Interne și de Finanțe.

Șoferii nu mai scapă prin contestarea procesului verbal

Guvernul a ales de asemenea să limiteze șoferilor români dreptul de a evita o sancțiune rutieră prin contestarea în instanță a procesului verbal al Poliției.

Astfel, contestarea în instanță nu mai presupune suspendarea sancțiunii – fie amendă sau suspendarea permisului, până la decizia finală și definitivă a unui judecător. Acest drept poate fi acordat doar „în cazuri justificate și pentru prevenirea unei pagube iminente”, de către judecător, iar decizia acestuia poate fi atacată în maximum 5 zile.

O altă prevedere a noului Cod Rutier privește limitele minime de viteză din România. Astfel, acestea nu pot fi mai mici de 30 km/h în localitate și de 50 km/h în afara localității, și pot fi impuse numai pe drumurile cu o singură bandă pe sens.

CITEȘTE AICI VARIANTA CODULUI RUTIER TRIMISĂ DE GUVERN ÎN PARLAMENT