Comisarul Dacian Cioloș: „Laptele vărsat în câmp, un gest extrem. „Iresponsabilitatea” pune lacătul pe ferme
Producătorii români de lapte sunt victimele unei ofensive privind calitatea și siguranța produselor locale, laptele vărsat pe câmp fiind gestul extrem al unor fermieri care pot falimenta din cauza „iresponsabilității altora”, a declarat, vineri, pentru MEDIAFAX, comisarul european Dacian Cioloș.
„Producătorii de lapte români culeg, în covârșitoarea lor majoritate pe nedrept, rezultatele câtorva săptămâni în care consumatorii au fost bombardați cu informații despre scandaluri legate de calitatea și siguranța produselor românești. Laptele vărsat în câmp este un gest extrem al unor oameni care și-au făcut treaba corect și care se văd în situația de a pune lacătul pe ferme din cauza iresponsabilității altora”, a spus, pentru MEDIAFAX, comisarul european al Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
Cioloș cred că „fără consumatori încrezători în ceea ce cumpără, agricultorii onești nu au nicio șansă” și că această „situație nfericită” obligă la căutarea de soluții.
El consideră că problema încrederii în produsele naționale trebuie abordată „frontal”, printr-un „sistem agroalimentar performant local” și a remarcat faptul că în România „încrederea consumatorilor se construiește încă în mare parte pe activitatea și pe legitimitatea autorităților de control”, condiție necesară, dar nu suficientă.
„Mie mi se pare esențial ca sectorul însuși să dezvolte mecanisme de autocontrol, anticorpi care să-l protejeze, și să comunice în mod convingător, sistematic, societății, consumatorului român, despre existența, funcționarea și soliditatea acestor mecanisme. Este în interesul producătorilor agricoli ca trișorii, neglijenții, iresponsabilii, în netă minoritate printre ei, să fie eliminați. Ei înșiși trebuie să fie mai vigilenți decât autoritățile de control ale statului. Dacă unul trișează, suferă toți, iar încrederea există numai acolo unde există o garanție a onestității, clar asumată”, a mai declarat, pentru MEDIAFAX, comisarul european Cioloș.
Comisarul european a mai spus că, în complementaritatea sistemului de autocontrol „elaborat și formalizat” de către fermieri poate fi creat „un brand de origine, voluntar asumat de producători, un brand românesc”.
„Etichetarea voluntară, inclusiv cea de origine a materiei prime este o metodă folosită și de agricultori din alte state membre – Italia, Belgia, Franța, Irlanda. Sunt state din Europa în care, prin etichetare voluntară din partea agricultorilor organizați în jurul brandului de calitate și origine, prin campanii de informare, consumatorii știu că alegând un produs local aleg un produs de o calitate garantată și de o proveniență care pentru ei are o valoare și o încărcătură emoțională”, este de părere comisarul european al Agriculturii.
Comisarul european crede că în România acum este momentul construirii unui „brand românesc, cu un sistem de certificare, cu angajamente simple și clare din partea producătorilor, care să fie realizat împreună cu guvernul și însoțit de un sprijin financiar pentru promovare”.
„Un astfel de sistem nu poate funcționa decât cu implicarea directă a producătorilor în control, conștientizând faptul că acel brand este al lor și nu al statului. Atunci când văd pe rafturi sau pe tarabe lapte românesc, carne românească, fructe și legume românești, consumatorii trebuie să știe că văd calitate și siguranță – iar acestea nu sunt garantate numai de stat ci și de producători, în dorința de a-și apăra munca și prestigiul”, a detaliat Cioloș avantajele sistemului.
Comisarul european a subliniat și importanța „comunicării responsabile”
„Nu cred că, dintr-o dată, au început să se întâmple lucruri teribile în privința siguranței alimentare în România. Situații din acestea apar peste tot în Europa, există sisteme de control care se activează și care s-au activat și în România. Oamenii devin foarte emoționali atunci când vine vorba despre alimentație și e foarte important ca în comunicare să existe un echilibru (…) E clar ca nu se poate și nu e responsabil să ascunzi realitatea dar, pe de altă parte, fără o identificare pe piață a celor care își fac treaba cinstit, dezastrul poate fi generalizat pentru un sector întreg”, a mai spus Cioloș, pentru MEDIAFAX.
Comisarul european mai crede că actuala criză a laptelui de pe piața românească nu trebuie gândită în logica unui război comercial, dar a spus că această piață este locul unei competiții acerbe, în contextul existenței unui sector al laptelui insuficient consolidat, care are nevoie de o reformă structurală.
„Sunt foarte preocupat de ceea ce se va întâmpla cu producătorii români după 2015 când vor dispărea cotele de lapte și piața va fi total liberalizată. Dacă producătorii locali nu își consolidează o producție de calitate, multe branduri românești de lactate, cu capital internațional, riscă să nu mai producă cu lapte românesc. Autoritățile și producătorii ar trebui să reflecteze serios și să decidă ce e de făcut pentru ca în 2015 să nu ne trezim că nu vom mai găsi pe piață lapte românesc. Dacă vrem să evităm asta, trebuie acționat acum. Brandingul produselor locale, sistemul de autocontrol, organizarea producătorilor sunt parte din această soluție (…) Va exista și posibilitatea acordării unor subvenții cuplate pentru sectoare vulnerabile”, a mai declarat, pentru MEDIAFAX, comisarul european Cioloș.
Cioloș speră că producătorii români de lapte vor depăși criza de încredere din partea consumatorilor și că aceasta va fi un avertisment pentru căutarea unor soluții durabile în sectorul laptelui.
„Dincolo de orice politici publice, dincolo de orice subvenții, de fapt, viitorul agriculturii românești este decis de noi și de comportamentul nostru atunci când, în fața raftului, cumpărăm un produs sau altul, fie că vorbim de lapte, de carne, de fructe sau de legume. Eu unul, de câte ori am ocazia, cumpăr produse românești, produse care-mi spun ceva și pe care aș vrea să le mai găsesc și peste douăzeci de ani”, a mai spus, pentru MEDIAFAX, comisarul european al Agriculturii, Dacian Cioloș.
În ceea ce îl privește, „consumatorul” de lapte Dacian Cioloș a spus: „Am crescut cu lapte de la vacile bunicilor. De câte ori vin acasă mi-am format aproape un ritual în a-mi lua lapte proaspăt de la un distribuitor automat din apropiere. Sper ca pe viitor sa pot identifica tot mai bine laptele romanesc pe piață”.