Bruno Even a făcut aceste declarații pentru cotidianul La Tribune, în contextul în care ministrul român al Apărării Mihai Fifor efectuează o vizită oficială în Franța, unde se va întâlni cu omologul său francez, Florence Parly.
Directorul general al Airbus Helicopters, Bruno Even, așteaptă o poziționare fermă din partea României. Datele problemei sunt destul de clare pentru companie: fie Bucureștiul cumpără elicoptere de la grupul franco-german, astfel încât să poată fi utilizată linia de asamblare a elicopterului de transport H215 de la Ghimbav (județul Brașov), inaugurată în august 2016 în prezența fostului președinte François Hollande, fie uzina va fi închisă, iar activitățile vor fi transferate în altă țară.
„Sunt pregătiți să sacrifice 50 de ani de cooperare. Este o imensă dezamăgire”, afirmă surse din cadrul companiei Airbus, citate de cotidianul La Tribune.
Airbus Helicopters intenționează să mențină doar uzina de întreținere de la Ghimbav, care a modernizat recent 23 de elicoptere Puma ale Forțelor Aeriene Regale britanice.
„Răbdarea noastră are limite. Avem nevoie de o comandă de cel puțin 16 aparate H215M din partea Armatei române, pentru lansarea liniei de asamblare, dar românii nu prea mai par interesați”, au explicat sursele citate.
„Oare vizita în Franța a ministrului român al Apărării va permite clarificarea intențiilor României în privința achiziționării de elicoptere? Deoarece Bucureștiul, care în mai puțin de șase luni va prelua președinția Consiliului UE, pare să fi fost sedus de aparatele Bell Helicopter”, comentează publicația La Tribune.
Airbus a inaugurat în luna sepÂtembrie 2016 o fabrică de 52 de miÂlioaÂne de euro la Ghimbav, pentru asamÂblarea modelului H215, care va crea până în 2020 aproximativ 350 de locuri de muncă, potrivit unor informații anÂterioare. Inițial, Airbus Helicopters anunțase că asamblarea H215 va începe la Ghimbav în acest an, însă recent, compania a înaintat un nou termen, cel mai devreme finalul anului 2018.
Componentele pentru fabricarea elicopterului H215 vor fi aduse din Franța, însă Airbus are discuții și cu jucători precum IAR, Aerotech sau Turbomecanica, pentru a realiza piesele necesare pe plan local, potrivit unor informații anterioare. Un elicopter H215 costă în jur de 13 milioane de euro, însă prețul diferă, în funcție de dotări.
Oficialii Airbus au declarat, inițial, că demararea producției la Ghimbav nu este condiționată de un contract de achiziție a modelului H215 de către Guvernul României, însă au afirmat că proiectul ar avea mai multă vizibilitate la nivel mondial, dacă România ar cumpăra elicoptere H215 asamblate pe plan local.