În România prețurile de vânzare pentru ouăle de consum au scăzut cu 21,3% în ianuarie 2018 față de luna decembrie a anului 2017, arată un raport al Uniunii Europene.
„Autoritatea de concurență suspectează limitarea livrărilor de ouă de consum de către cei mai importanți furnizori de ouă, cu implicarea asociației din domeniu, cu scopul de a majora artificial prețurile produselor comercializate de aceștia. Investigația a fost declanșată ca urmare a analizei preliminare pe piața ouălor de consum inițiate de Consiliul Concurenței, la sesizarea Ministerului Agriculturii, pentru a cerceta cauzele creșterilor de preț înregistrate la sfârșitul anului trecut”, au declarat reprezentanții autorității.
Furnizorii vizați de investigație reprezintă aproximativ 45% din producția existentă de ouă din România, fiind furnizorii principalilor comercianți activi la nivel național, iar asociația din care aceștia fac parte este reprezentanta a circa 90% din crescătorii de păsări și producătorii de ouă de pe piața românească.
În contextual european actual, analiza pieței românești a ouălor a indicat faptul că majorările de prețuri de la sfârșitul anului 2017 ar putea fi explicate de factori precum criza producției de ouă din statele membre UE sau ciclicitatea producției. „Cu toate acestea însă, nu se poate explica amplitudinea creșterii prețurilor produselor autohtone: dacă în septembrie prețul ouălor în Romania era sub media UE (85,2%), în noiembrie, acesta a crescut, depășind media UE (104%)”, au precizat reprezentnații Consiliului Concurenței.
Analiza autorității a arătat că au existat creșteri importante ale prețurilor de achiziție de către comercianți, prețurile crescând cu 57% în luna noiembrie față de luna septembrie 2017, iar prețurile de vânzare la raft au crescut cu 49% în același interval.
„În cadrul investigației, în perioada 6-22 martie, Consiliul Concurenței a efectuat inspecții inopinate la sediile furnizorilor implicați și la asociația din care acestia fac parte, respectiv: Tonelli Holding SRL, Albert Distribution & Logistics SRL, Avicola Lumina SA, Aviputna SRL, Cortina Bioprod SRL, House Ana Tour SRL, Prod-Ovo Grup SA, Avi-Vest SRL și Uniunea Crescătorilor de Păsări din România”, se arată în comunicat.
„Legea concurenței interzice orice înțelegeri între companii, decizii ale asociațiilor de companii și practici concertate, care au ca obiect sau ca efect denaturarea concurenței. În situația în care Consiliul Concurenței va constata încălcarea regulilor de concurență, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri”, spun reprezentanții autorității.