De altfel, la sfârșitul anului 2011 autoritatea de concurență a aplicat cea mai mare amendă din istoria Concurenței chiar acestui sector, când șase companii petroliere au primit o amendă de aproape 880 milioane lei (205 milioane euro).
„Urmărim evoluția pieței și vrem să vedem cât de repede și în ce măsură reducerile substanțiale ale prețului barilului se vor resimți în prețul la pompă. Mai monitorizăm câteva săptămâni, să se așeze lucrurile și apoi vom ști dacă este cazul să intervenim. Urmărim datele Eurostat, prețurile la noi, cu și fără taxe, și prețurile în restul Uniunii Europene”, a declarat pentru MEDIAFAX președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
El spune că există o anumită „lentoare” în transmiterea reducerilor prețurilor materiei prime în prețul de vânzare al carburanților.
„S-au anunțat reduceri de preț, vreau să le văd. Vom monitoriza, să vedem dacă, într-adevăr, a scăzut prețul și ne vom uita cum se raportează acesta la reducerea prețului materiei prime și cum arată comparativ cu prețurile din alte țări din UE”, a precizat Chirițoiu.
De asemenea, pentru a stimula concurența la nivelul comercializării carburanților, Consiliul Concurenței vrea să găsească modalități prin care ar putea fi simplificată birocrația din procesul de înființare a unei benzinării.
„În ultima perioadă au intrat pe piața românească noi companii care își deschid benzinarii, iar unele dintre cele deja prezente își extind rețelele. Aparent, e greu să înființezi benzinării în România, e multă birocrație și de aceea încercăm să găsim variante pentru a simplifica acest proces”, afirmă Chirițoiu.
La sfârșitul anului 2011, Consiliul Concurenței a sancționat șase companii petroliere cu amendă de circa 205 milioane euro pentru încheierea unei înțelegeri anticoncurențiale. În urma investigației, autoritatea de concurență a constatat că cele șase companii au încălcat atât Legea Concurenței, cât și Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene prin stabilirea retragerii simultane pe piață a sortimentului de benzină Eco Premium.
OMV Petrom (care la data încălcării legii opera benzinăriile Petrom și Petrom V) a primit o amendă de 366,5 milioane de lei. OMV Petrom Marketing (la data încălcării legii opera benzinăriile OMV) a fost amendată cu 137,2 milioane de lei, în timp ce Rompetrol Downstream a primit o amendă de 159,5 milioane de lei. Lukoil România a fost amendată cu 136,8 milioane de lei, MOL Petroleum Products cu 80,2 milioane de lei, iar ENI Romania cu 11,1 milioane de lei.
Petroliștii au contestat în instanță amenzile, însă autoritatea de concurență a câștigat irevocabil procesele cu trei companii. Astfel, până în prezent, instanța a soluționat irevocabil trei din cele șase procese cu companiile petroliere aflate pe rolul Înaltei Curți de Casație și Justiție. În perioada următoare sunt așteptate soluționările în cazul recursurilor formulate de OMV Petrom, OMV Petrom Marketing și Lukoil.
Săptămâna trecută, OMV Petrom a anunțat că nivelul cotațiilor internaționale la benzină, în funcție de care compania stabilește tarifele la pompă, au crescut mult în acest an, deși țițeiul s-a ieftinit, iar în România taxele reprezintă 50% din prețul final.
Compania nota, totodată, că a redus prețurile cu 40 de bani în ultimele săptămâni.
„Prețurile la pompă reflectă cotațiile internaționale la benzină și motorină. Cotațiile internaționale la benzină și motorină sunt influențate de cotațiile la țiței dar și de alte elemente, prin urmare pot avea, pe termen scurt, evoluții divergente față de cotațiile la țiței. Acest lucru s-a întâmplat inclusiv în prima parte a acestui an, când cotațiile internaționale pentru benzină au crescut semnificativ”, au declarat atunci pentru MEDIAFAX reprezentanții OMV Petrom.
Compania amintea că în prețurile la pompă componenta produs, care reflectă cotațiile internaționale la benzină și motorină, reprezintă numai jumătate, restul fiind reprezentat de taxe.
„Compania a reflectat evoluțiile cotațiilor la benzină și motorină într-o manieră moderată, evitând astel transferarea integrală a volatilității acestor cotații. Prin urmare, compania a operat scăderi successive de prețuri care numai în ultimele 3-4 săptămâni au reprezentat cumulat circa 40 de bani”, spun oficialii Petrom.
În primele șase luni, prețul mediu al țițeiului Ural a scăzut la 57,09 dolari/baril, cu 47% mai mic comparativ cu perioada similară a anului precendent, iar prețul mediu realizat la țiței s-a situat la 49,51 dolari/baril, comparativ cu 96,24 dolari/baril în primul semestru al anului trecut.
Cele mai mari companii de pe piața locală, în funcție de dimensiunea rețelelor de benzinării, sunt, în ordine, OMV Petrom, KMG International (Rompetrol), Lukoil și MOL.