Consiliul Concurenței recomandă amendarea grupurilor Metro, Selgros, Mega Image și Interex
„Investigația a fost finalizată în prima parte a anului, iar dosarele au fost transmise companiilor vizate. Vom avea primele audieri la sfârșitul lunii octombrie, astfel că ne așteptăm să închidem acest caz până la sfârșitul anului. (…) Consiliul Concurenței propune amenzi pentru companiile implicate, dar dat fiind că sunt înțelegeri pe verticală, deci încălcări ale legii cu gravitate medie, sancțiunile sunt cuprinse, potrivit legii, între 2 și 4% din cifra de afaceri, procente care pot fi influențate de mai mulți factori, cum ar fi durata înțelegerilor”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Consiliul a început investigația privind piața de retail în anul 2009. Prima investigație vizează societățile membre ale grupului Metro – Metro Cash & Carry Romania, real, -Hypermarket Romania (preluat de grupul francez Auchan), MGB Metro Buying Group – și furnizorii acestora. Cea de-a doua investigație are în vedere societățile grupului Rewe (Selgros Cash & Carry SRL și Billa Romania), în timp ce a treia și a patra privesc societățile Mega Image, CDE Interex și furnizorii acestora.
Chirițoiu a menționat că deși sunt cazuri separate, investigațiile s-au realizat concomitent, deoarece vizau același tip de încălcări ale legii.
El a menționat că se așteaptă ca sancțiunile să fie contestate în instanță, dacă decizia finală va fi amendarea companiilor implicate.
Amenzile în acest caz ar putea ajunge la câteva zeci de milioane de euro, în condițiile în care doar grupurile de retail au afaceri care depășeșc două miliarde de euro.
„Doar Metro are afaceri de circa 1 miliard de euro, deci amenzile aplicate vor fi mari. Nu vor depăși pe cele aplicate benzinarilor, dar vor fi mari”, a explicat Chirițoiu.
Selgros a înregistrat anul trecut afaceri de 699,3 milioane de euro, în timp ce Mega Image a raportat vânzări de 530 milioane de euro. Lanțul francez de supermarketuri Interex, cu afaceri de puțin sub 40 de milioane de euro în 2011, a ieșit din România la finalul anului 2012 după ce a închis toate cele zece magazine pe care le mai deținea.
În ceea ce privește retailerul real, -Hypermarket Romania (preluat de grupul francez Auchan) nu se știe încă în ce condiții și la ce cifră de afaceri va fi aplicată o posibilă amendă.
Consiliul Concurenței a sancționat în 2011 companiile OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI România, MOL Romania Petroleum Products și Lukoil România cu amenzi care cumulează peste 200 milioane de euro, reprezentând aproximativ 3% din cifrele de afaceri realizate în anul 2010.