Luni seara, pentru o emisiune la Antena 1, Eugen Orlando Teodorovici, ministrul Finanțelor Publice, a declarat că reprezentanții Finanțelor au propus plafonarea prețurilor la carburanți, în contextul în care se discută eliminarea supraaccizei la carburanți.
Ca urmare a acestor informații, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a menționat, pentru MEDIAFAX, că l-a sunat marți pe ministrul Finanțelor. În cursul discuției, cei doi au convenit ca reprezentanții celor două instituții să se întâlnească și să analizeze posibilitatea plafonării prețurilor la carburanți.
„Am avut o discuție cu domnul ministru (n.red. – al Finanțelor Publice) și a rămas că vom avea discuții la nivel tehnic, între experții celor două instituții. Urmează ca experții din Ministerul de Finanțe (n.red. – Publice, MFP) și ai Consiliului să se întâlnească, să analizeze diferitele opțiuni și, după ce avem această documentare, va lua Guvernul cea mai bună decizie”, a precizat Bogdan Chirițoiu, pentru MEDIAFAX.
Președintele Consiliului Concurenței susține că o primă întâlnire între experții celor două instituții va avea loc zilele acestea.
„Când se vor finaliza procesul nu pot să vă spun. Este prea devreme. (…) Înțeleg pe deplin preocuparea ministrului și a Guvernului ca reduceri de taxe să fie transmise către consumatori, respectiv să se vadă într-o scădere a prețului la pompă, dar rămâne să vedem exact care sunt intențiile dânșilor și cum pot fi ele mai bine puse în practică”, a subliniat Chirițoiu.
Astfel, conform legislației, plafonarea prețurilor poate fi aplicată pentru cel mult șase luni, cu posibilitatea de a fi prelungită pentru încă trei luni.
Din acest punct de vedere, președintele Autorității de Concurență susține că analizele instituției au arătat că lucrurile nu stau prost în România.
„Când ne-am uitat la reducerea TVA la pâine, făcută de Guvernul Ponta, după aceea, când a fost redusă TVA la toate produsele și când au fost creșteri sau reduceri la taxe pe combustibili, am făcut analize, cum era situația înainte, cum era după modificarea taxelor, tocmai ca să surprindem eventuale comportamente oportuniste ale companiilor. Ce ar însemna oportuniste? Situații în care scad prețurile mai puțin decât scad taxele sau situații în care cresc prețurile mai mult decât au crescut taxele. Nu am văzut acest lucru. Transmiterea a fost aproape perfectă a efectelor taxelor în prețurile plătite de consumatori”, a explicat Chirițoiu.
Din punct de vedere legal, plafonarea prețurilor la carburanți va avea un parcurs asemănător precum cea de la RCA – o Hotărâre de Guvern, a cărui text va fi avizat de CC, a precizat președintele Autorității de Concurență. „După avizul Consiliului Concurenței, Guvernul ia decizia”, a mai spus Chirițoiu.
De asemenea, președintele CC susține că, la fel precum la RCA, nu este nevoie de acordul Comisiei Europene. „Este o inițiativă națională, dar, evident, vom consulta și Comisia Europeană, pentru că discutăm de o măsură legislativă care are impact asupra pieței unice interne a Uniunii Europene. Strict formal, este o decizie bazată pe legislația națională”, a detaliat Chirițoiu.