Ministerul Educației răspundeConsiliului Elevilor, după ce a anunțat că tinerii vor da foia goală la simularea evaluării naționale, și precizează că proiectul de organizare a probelor a fost dezbătut la Comisia de Dialog Social de elevi, părinți și profesori, majoritatea susținând demersul.
„Simulările examenelor naționale au scopul de a familiariza elevii cu rigorile testelor pe care le vor susține la finalul ciclului gimnazial/liceal, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum și optimizarea pregătirii în vederea obținerii unor rezultate satisfăcătoare în cadrul examenelor naționale. Proiectul de ordin de ministru prin care a fost aprobată organizarea simulării Evaluării Naționale și a simulării probelor scrise ale examenului național de Bacalaureat, în anul școlar 2018-2019, a fost dezbătut în cadrul Comisiei de Dialog Social din care fac parte reprezentanții elevilor, părinților, profesorilor și ai altor parteneri sociali, majoritatea susținând acest demers care vine în sprijinul elevilor”, se arată într-o precizare a Ministerului Educației.
În anul 2018, la Evaluarea Națională din 150.603 candidați înscriși, 55.080 elevi nu au obținut nota 5 la proba de Matematică, iar 31.440 de elevi au luat note sub 5 la proba de Limba și Literatura Română, mai arată sursa citată.
„Rezultatele obținute de elevi la examenele naționale arată că se impune intensificarea eforturilor tuturor factorilor implicați pentru asigurarea succesului educațional al tuturor copiilor, inclusiv al copiilor din grupurile marginalizate social și în situație de risc de abandon școlar, accesului egal al acestora la oportunități, drepturi și servicii din domeniul educațional, precum și pentru ameliorarea rezultatelor elevilor la examenele naționale”, explică reprezentanții Ministerului Educației.
Totodată, aceștia mai subliniază că pentru susținerea și promovarea cu succes a examenelor naționale, rezultatele elevilor vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelulconsiliului profesoral.
„În funcție de concluziile desprinse, se vor adopta măsurile adecvate pentru îmbunătățirea performanțelor școlare, inclusiv prin activități de pregătire suplimentară, identificarea dificultăților de învățare ale elevilor, elaborarea, implementarea, monitorizarea și evaluarea unui plan de intervenție personalizat etc. MEN a susținut în permanență orice propunere care poate să conducă la îmbunătățirea performanțelor obținute de elevi în procesul de învățare, inclusiv a performanțelor obținute în cadrul examenelor naționale și consideră că fiecare partener poate contribui în mod constructiv la acest demers”, mai arată Ministerul.
Precizările vin după ce reprezentanțiiConsiliului Național al Elevilor au anunțat că la simularea evaluării naționale vor da foia goală în semn de protest, deoarece consideră că probele nu le vor evalua competențele, ci doar cunoștințele, subliniind totodată că refuză să fie cobai pentru Ministerul Educației.
„ConsiliulNațional al Elevilor, structura reprezentativă a elevilor din România, dorește să aducă în atenția publică (mai ales vouă, elevilor pe care îi reprezentăm) o problemă care este cunoscută tuturor: metodele de evaluare din sistemul nostru de învățământ nu se pliază pe nevoile și interesele actuale. De aceea, dar și pentru a responsabiliza toți decidenții care până acum nu ne-au luat în serios, invităm elevii din România să ni se alăture în protestul prin care ne opunem modului în care sunt organizate simulările examenelor naționale. Mai mult decât orice altceva, o facem pentru generațiile viitoare, pentru că ele nu trebuie să fie asemenea nouă, o generație de sacrificiu, o generație de cobai ai Ministerului Educației Naționale. Modificările nefundamentate din acest an ne fac să refuzăm a fi părtași la acest experiment, unde examenele par a deveni un scop, nu un mijloc”, se arată într-un comunicat transmis de reprezentațiiConsiliului Național al Elevilor.
Potrivit sursei citate, elevii care se aliniază acestei forme de protest au dat foaia goală la simulare, deoarece probele nu evaluează competențele elevului, ci doar cunoștințele; nu vor evalua capacitatea de a gândi critic, ci doar de a reproduce informațiile dictate la clasă.
„Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastre de învățare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în fața tuturor acestor nedreptăți, printr-un protest: fie dând foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greșit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest față de învățământul românesc. (…) Dăm foaia goală pentru că suntem conștienți că ministerul ne vrea niște cobai, niște procente dintr-o diagramă și nimic mai mult. Nu vrem evaluări mai ușoare, vrem evaluări reale”, se mai arată în comunicat.
Ministerul Educației Naționale organizează, în perioada 11-13 martie 2019, la nivel național, simularea Evaluării Naționale pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII), la care participă, în premieră, și elevii clasei a VII-a.
Simularea se adresează celor aproximativ 350.000 de elevi înscriși în clasele VII-VIII la începutul anului școlar 2018-2019.